کرونا در ایتالیا؛ گروه‌های مافیایی از بحران سود می‌برند

پیشنهاد وام و موادغذایی به مردم فقیر راه دیرینه مافیا برای استخدام نیروست

 ایتالیا از جمله کشورهایی بود که در جریان شیوع کرونا در اروپا خسارات زیادی متحمل شده است - REUTERS/Ciro De Luca

به گفته دادستانها، مافیای ایتالیا از شیوع ویروس کرونا بهره جسته تا خانواده‌های فقیری که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند را مدیون خود کند.

از قرار معلوم گروه‌های مافیا به مردم محتاج پیشنهاد وام و مواد غذایی می‌دهند که راه دیرینه آنها برای استخدام نیرو است.

مقامات ادعا کرده‌اند شیوع ویروس کرونا که باعث برقراری قرنطینه و تعطیلی اجباری در کل کشور شده است، درهایی جدید را به روی مافیا باز کرده تا وفاداری و اعتماد مردم را به دست آورد.

آمیدیو اسکرملا، با استفاده از لقبی که مافیای جنایتکار «کامورا» به آن شناخته می‌شود گفت: «همه ما «خانواده‌های دوستان» را می‌شناسیم که همه کوسه‌های نزول‌خوار هستند و در این دوران سخت خود را برای اعطای وام در دسترس عموم قرار داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اسکرملا، که مدیر گروهی کاتولیک در شهر ناپل است و به مبارزه علیه نزول‌خواری اشتغال دارد، گفت این کوسه‌ها اول با ارائه وام‌هایی با نرخ‌ بهره‌ای مشابه یا بهتر از بانک‌ها شروع کرده و بعد که مقروضان را به دام انداختند، نرخ بهره وام‌ها را تا ۳۰۰ درصد بالا می‌برند.»

فدریکو کافیرو دیراهو، دادستان ملی ایتالیا برای مبارزه با مافیا گفت ماموران او متوجه وقوع اقداماتی مشکوک در ناپل شده‌اند، از جمله توزیع رایگان غذا میان خانواده‌های محتاج در دوران قرنطینه سراسر کشور توسط مافیای کامورا.

آقای دیراهو، با اجتناب از ارائه هرگونه جزئیاتی به خاطر تحقیقات جاری در این باره گفت: «ما مدرک داریم.»

او گفت تجربه گذشته حاکی از آن است که گروه‌هایی مافیایی در آینده برای بازپرداخت وام‌ها و کمک‌های سخاوتمندانه خود برای مثال از افراد خواهند خواست مواد مخدر جابه‌جا کنند.

او افزود: «مافیای "کامورا" به خوبی می‌داند که این بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است.»

آنتونیو لوسیدی گفت خیریه او در ناپل که «لآلترا ناپولی» نام دارد تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار یورو برای تحویل غذا به خانواده‌های محتاج جمع کرده است که مجبور نشوند در دوران قرنطینه سراسری کمک‌های مافیا را قبول کنند.

او گفت: «وقتی گرسنگی به مشکلی واقعی تبدیل شود، سخت می‌شود جلوی وسوسه را گرفت.»

ایتالیا برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا تمام تجارتهای غیرضروری را تعطیل و گردهمایی در اماکن عمومی را ممنوع کرده و به شهروندان دستور داده است در خانه بمانند مگر آنکه برای امور ضروری نیاز به خروج از خانه باشد.

دولت وعده کمکی ۴۰۰ میلیون یورویی داده که شامل توزیع کوپن‌های غذایی است، تا در دوران قرنطینه سراسری به خاطر ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی حاصل از آن، به فقیرترین اقشار جامعه کمک شود.

بنا به ارقام رسمی تاکنون بیش از ۱۶۵ هزار نفر در ایتالیا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

نرخ مرگ تا روز پنجشنبه به حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است، در حالی که از آغاز تاکنون بیش از ۳۸ هزار نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.

*گزارش از رویترز

© Reuters

بیشتر از جهان