مالک گوگل در پی ریشه‌کن کردن پشه‌های کالیفرنیا

این شرکت با کمک پشه‌های نر آزمایشگاهی، پشه‌های ماده را عقیم می‌کنند

این حشرات ناقل ویروس کرونا نیستند اما سایر بیماری‌های توان‌فرسا مانند مالاریا، زیکا و تب دنگی را انتقال می‌دهند- James GATHANY / US NAVY / AFP

آلفابت، شرکت مادر گوگل، برای از بین بردن پشه‌های عامل بیماری، یک برنامه آزمایشی ساخته است. به نظر می‌رسد این برنامه کارساز است.

صاحبان مشهورترین نام تجاری در عرصه اینترنت در سه نقطه از« سنترال ولی» کالیفرنیا وارد جنگ آزمایشی با پشه‌ها شده‌اند و بنا بر گزارش نشریه دانشگاهی «زیست‌فناوری طبیعت» راهبردی در پیش گرفته‌اند که ظاهراً موفقیت‌آمیز بوده است.

گروه وریلی، زیرمجموعه آلفابت که سرگرم ساختن این پشه‌کش هستند نام آن را «طرح ابتکاری حشره‌زدایی» گذاشته‌اند و گفته‌اند از بین بردن حشرات پرنده مخصوصاً در ایامی که جهان با گسترش ویروس کرونا مبارزه می‌کند ضروری است. البته این حشرات ناقل ویروس کرونا نیستند اما سایر بیماری‌های توان‌فرسا مانند مالاریا، زیکا و تب دنگی را انتقال می‌دهند و در برهه‌ای که خدمه درمانی دیگر کشش ندارد و کمبود منابع بیداد می‌کند ممکن است عده زیادی از مردم را روانه بیمارستان‌ها کند.

ساخت این برنامه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و گروه وریلی در فصل فراوانی پشه، میلیون‌ها پشه نر را در اطراف فرزنو کانتی رها کرد. این حشرات در آزمایشگاه شرکت ماسکیتومیت تولید مثل کردند و ناقل باکتری «ولباخیا» شدند، باکتری‌‌ای که باعث می‌شد ماده‌هایی که با این نرها جفتگیری می‌کردند نتوانند تولید مثل کنند. عموماً فقط پشه‌های ماده نیش می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فاصله  آوریل تا اکتبر ۲۰۱۸ این شرکت هر روز تا ۸۰ هزار پشه در محله‌های اطراف فرزنو کانتی رها می‌کرد.

نتایجی که در این نشریه منتشر شد نشان داد این شرکت در استفاده از پشه‌های نر آزمایشگاهی برای عقیم کردن بیش از ۹۳ درصد از جمعیت پشه‌های ماده بین ژوئیه تا اکتبر ۲۰۱۸ موفق بوده است.

جیکوب کرافورد پژوهشگر ارشد این طرح گفت «تصویری از اتفاقی که باید بیفتد داشتیم و موفق شدیم کاملاً به خواسته‌مان برسیم.»

در نهایت بیماری‌هایی که این پژوهشگران امیدوارند از بین ببرند بیماری‌هایی نیستند که سلامت مردم کالیفرنیای مرکزی را تهدید کند. آب و هوای محل آزمایش پشه‌ها عموماً خشک است اما شرکت‌هایی که روی این برنامه کار می‌کنند قصد دارند با استفاده از این پشه‌ها بیماری‌های مناطق حاره‌ای را در مقیاس وسیع از بین ببرند.

بدین ترتیب این شرکت با سازمان ملی محیط زیست سنگاپور قرارداد همکاری بسته و امیدوار است با نهادهایی در کشورهای آمریکای جنوبی و ناحیه دریای کارائیب نیز آغاز به همکاری کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی