پیراهن ورساچی جنیفر لوپز، عامل راه‌اندازی «گوگل ایمج»

این پیراهن جنجالی را جنیفر لوپز سال ۲۰۰۰ به تن کرد

جنیفر لوپز در کنار دوست پسر سابقش شان «پافی» در گرمی سال ۲۰۰۰- VINCE BUCCI / AFP

این روزها، چهره‌های مشهور و بانفوذ قادرند باعث فروش سریع یک پیراهن شوند و دست‌اندرکاران مد، طرح‌های تقلیدی را تقریبا یک‌شبه تولید کنند.

اما فقط شمار اندکی توان آن را دارند که الهام‌بخش طرح و راه‌اندازی یکی از اپلیکیشن‌های بزرگ‌ترین موتور جستجوگر اینترنت بشوند.

در سال ۲۰۰۰، جنیفر لوپز در مراسم چهل و دومین سال اهدای جوایز گرمی، یک پیراهن ورساچی بدن‌نما به رنگ سبز جنگلی پوشیده بود، که به یکی از محبوب‌ترین تصویرهای این خواننده تبدیل شد و از آن زمان وارد کتاب‌های تاریخ مد شده است.

جنیفر لوپز در کنار دوست پسر سابقش شان «پافی» در گرمی سال ۲۰۰۰- VINCE BUCCI / AFP

در پی ظاهر شدن لوپز در روی فرش قرمز، مردم چنان مسحور پیراهن سفارشی او، که تا روی ناف باز بود، ‌شدند که شتاب‌زده به جست‌وجوی عکس‌هایش در گوگل برآمدند.

با این حال، در آن زمان، «گوگل ایمج» هنوز وجود نداشت. اريك اشميت، مدير اجرایی گوگل، در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۵ که در سایت «پراجکت سیندیکیت» ، یک سازمان رسانه‌ای بین‌المللی، منتشر شد، توضیح داد که چگونه ابراز علاقه کاربران به تهیه عکس‌های لوپز، سرانجام الهام‌بخش مهندسان گوگل شد تا این ابزار آنلاین را بسازند.

اشمیت نوشت: «در آن زمان، گوگل محبوب‌ترین ابزار جست‌وجو بود، ولی راه مطمئنی برای ارائه آنچه کاربران دقیقا می‌خواستند، نداشتیم: جِی لو. در آن پیراهن».

اشمیت افزود: «چنین بود که جست‌وجوگر تصویر گوگل متولد شد».

او در ادامه توضیح داد که چگونه آن لباس، گوگل را ترغیب کرد که ابزار جست‌وجو را از «متن نوشتاری» به «تصویر» توسعه دهد، و افزود:«لری پیج و سرگی برین، بنیان‌گذاران مشترک گوگل، مثل دیگر مخترعین موفق، به کار ادامه دادند».

اشمیت ادامه داد: «با تصویرها شروع کردند، چون مردم چیزی بیشتر از متن می‌خواستند. این قضیه نخستین بار پس از مراسم اهدای جوایز گرمی ۲۰۰۰ مطرح شد. در آنجا بود که جنیفر لوپز پیراهن سبزرنگی را که توجه جهان را جلب کرد، به تن داشت».

لوپز ۵۰ ساله اخیرا در یوتیوب، در ویدیویی با عنوان «لحظات مد» این موضوع را افشا کرد.

لوپز در این کلیپ گفت: «سال‌ها بعد متوجه شدم که به دلیل آن شب و آن پیراهن بود که سایت تصویرهای گوگل به‌وجود آمد».

این بازیگر سینما، همچنین درباره تاثیری که پیراهنش بر صنعت مد داشته است سخن گفت، و فضای روی فرش قرمز آن شب را «جنون‌آمیز» توصیف کرد.

لوپز گفت: «شیوه فلش زدن دوربین‌ها غیر عادی بود. انرژی عجیبی به‌وجود آمده بود. من فقط می‌خواهم قدرت مد و قدرت این لحظه‌ها را به شما نشان دهم. می‌دانم مردم سعی دارند در زمان‌هایی آن را بی‌ارزش قلمداد کنند‌، اما کاری که مد می‌کند این است که به مردم الهام می‌بخشد. دریچه یک لحظه زیبا را به روی جهان می‌گشاید».

تاثیر پیراهن ورساچی در آنجا متوقف نشد. اخیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای «کانسپتز» در آمریکا، یک کفش ورزشی را که به آن پیراهن سبز چشمگیر ادای احترام می‌کند، طراحی کرد.

کفش که محصول مشترک «کانسپتز + ورساچی» است، به رنگ سبز زمردی در وب سایت این شرکت و در فروشگاه‌ها به قیمت ۱۰۷۵ دلار آمریکا فروخته می‌شود.

لوگوی ورساچی، یعنی سر مدوزا، زنی اساطیری که موهایی چون مار دارد، پشت پاشنه نقش بسته، و کفی پنجه کفش، نماد آرم تجاری «کانسپتز + ورساچی» را نشان می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی