کرونا در ایران؛ از شلوغی دوباره پایتخت تا افزایش شمار قربانیان

معاون وزیر بهداشت می‌گوید شدت کرونا در میان طبقات کم درآمد بیشتر است

در حالی که بنا به دستور رئیس جمهوری ایران، از صبح امروز، شنبه ۲۳ فروردین‌ماه، بسیاری از صنوف و مشاغل در کشور فعالیت خود را از سر گرفتند و کارمندان و کارگران ایرانی ناچار به رفتن به سر کار، ناگزیر خودقرنطینگی را شکستند و به اجرای «فاصله‌گذاری هوشمند» تن دادند، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، درباره شیوع دوباره کرونا در پایتخت ایران هشدار داد. 

به گفته رضا کرمی محمدی، «میزان مبتلایان و فوتی‌ها در تهران روند افزایشی دارد و این وضعیت در پایتخت نسبت به سایر مناطق کشور بدتر است و شهروندان باید این موضوع را جدی بگیرند».

آقای محمدی درباره شبکه حمل و نقل تهران هم  گفته است که «ما بحث ضدعفونی و تأثیر کوتاه‌مدت آن را قبول داریم، ولی این تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم که قبل و بعد از زمان سرویس‌دهی و همچنین در میانه روز انجام می‌شود».

این مقام مسئول درباره ضدعفونی کردن خیابان‌های تهران هم گفته است که «ستاد ملی کرونا هم این موضوع را قبول دارد که این اقدام تأثیر گسترده‌ای در کنترل بیماری ندارد و بیشتر دارای جنبه روانی است».

امروز، با بازگشایی نسبی مشاغل و بازگشت کارمندان به کار، تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از ازدحام بالای شهروندان در اتوبوس‌های شهری و مترو تهران داشت؛ تصاویری که هیچ بویی از رعایت و اجرای فاصله‌گذاری هوشمند مدنظر مقامات مملکتی نبرده بود. 

حسن روحانی پیش از این و با دفاع از تصمیم درباره بازگشایی برخی مشاغل در کشور، گفته بود: «ما می‌خواهیم فعالیت اقتصادی را در حدی که امکان‌پذیر است، انجام بدهیم و همزمان نیز مبارزه با کرونا را انجام بدهیم. قبلا مبارزه نشسته در خانه بود، اما اکنون مبارزه ایستاده در فعالیت اقتصادی است. راهی جز این پیش روی ما نیست.»

براساس تصمیم مقامات جمهوری اسلامی ایران، مشاغلی اجازه فعالیت دارند که «گواهی سلامت» گرفته باشند و «بارکد» آن را در محل کار نصب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقامات، «هر واحد صنفی که پروتکل‌های مربوطه را رعایت نکند، پلمب خواهد شد».

امروز هم‌چنین ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، گفت: «شدت (شیوع و ابتلا به) کرونا در میان طبقات کم درآمد ایران بیشتر است.»

ایرج حریرچی با اشاره به این که  اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر طبقه ضعیف جامعه بیشتر است، گفت: «کرونا اقشار مختلف را درگیر کرده، اما شدت بیماری در قشر ضعیف بیشتر است. کشور ما هم با تحریم و هم با کرونا مبارزه می‌کند و به دلیل کاهش درآمد نفت نیاز کمک اقشار و سازمان‌های مردم‌نهاد به افراد ضعیف جامعه مشهود است.»

از سخنان معاون وزیر بهداشت چنین برمی‌آید که مقامات حکومتی می‌دانند که تاثیرات اقتصادی شیوع کرونا در ایران در ماه‌های آینده، بیش از پیش نمایان خواهد شد و هم‌چون دیگر مشکلات عدیده کشور در سال‌های گذشته مثل ویرانی‌های به‌جامانده از سیل و خشکسالی و زلزله، دولت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از خسارت باشد و فشار بیشتر را بر دوش خود مردم می‌گذارد تا به داد یکدیگر برسند. 

 براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت ایران، شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران  به ۴۳۵۷ نفر رسیده است و تعداد مبتلایان نیز از مرز ۷۰ هزارنفر گذشته است. 

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از انجام ۲۵۱ هزار آزمایش خبر داده است و نیز گفته است که بیش از چهل هزار بیمار کرونا تاکنون در ایران بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گفت: «هرگونه تردد و سفر غیرضروری شهری و بین شهری نباید انجام شود.»

بیشتر از