دفاع روزنامه رهبر جمهوری اسلامی از سفیر چین

روزنامه کیهان: سخنان سفیر چین «مودبانه» و واکنش جهانپور «بی‌ربط» بوده است

کیهان نوشته که چین، هیچ «زورگویی» و «تحکم سیاسی» نسبت به ایران نداشته است- عمید فرحی/آنا

روزنامه کیهان که مدیریت آن با حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای است در ستون اخبار ویژه شماره روز شنبه مجدداً به سخنگوی وزارت بهداشت تاخته و سخنان او را «بی‌ارتباط با حوزه کاری‌اش» دانسته است.

این روزنامه در واکنش به انتقاد برخی نمایندگان مجلس از «رفتار خارج از شئون دیپلماتیک» سفیر چین نوشته که «سخنگوی وزارت بهداشت مواضعی را اتخاذ می‌کند که هیچ‌گونه ارتباطی با حوزه کاریشان ندارد» و سؤال پرسیده که کجای اظهارات سفیر چین توهین‌آمیز بوده است؟

کیهان نوشته که دفاع از چین منافاتی با سیاست «نه شرقی، نه غربی» جمهوری اسلامی ندارد چرا که این کشور هیچ «زورگویی» و «تحکم سیاسی» نسبت به ایران نداشته است.

هفته گذشته، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت برای نشان دادن بزرگی اثرات ویروس کرونا و ناممکن بودن مهار آن در دو ماه گفت که «اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد». او همچنین اطلاعات منتشر‌شده از سوی چینی‌ها درباره میزان مرگ‌ومیر این بیماری در شهر ووهان را گمراه‌کننده دانست و گفت که «آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوانزا است و مرگ‌ومیر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد.»

ساعتی پس از انتشار این مصاحبه در خبرگزاری دولتی ایران، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتر نیز نوشت که حرف او یک حقیقت علمی بوده و «مباحث علمی» را نباید با «سیاست» آمیخت. او در ادامه نوشت که «همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم‌تر قلمداد کردند، امروز یافته‌ها خلاف این را نشان می‌دهد، به یافته‌های خودی اطمینان بیشتری داریم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات،  خشم «چانگ هوا»، سفیر چین در تهران را برانگیخت و با انتشار چند توییت مقام‌های بهداشتی ایران را به بی‌اطلاعی از اقدامات «بزرگ» چینی‌ها متهم کرد.

در مقابل، واکنش تند سفیر چین به یک مقام رسمی ایرانی و بی‌اطلاع خواندن مقام‌های بهداشتی ایران، با واکنش منفی ایرانی‌ها در فضای مجازی مواجه شد. سفیر چین نیز در واکنش به این انتقادها، دسترسی بسیاری از منتقدان ایرانی را به صفحه توییترش مسدود کرد.

کاربران وابسته به سپاه پاسداران در فضای مجازی نیز بلافاصله با حمایت از اظهارات سفیر چین، عرصه را بر سخنگوی وزارت بهداشت چنان تنگ کردند که او روز بعد با انتشار توییتی از کمک‌های چین به ایران برای مقابله با کرونا تشکر کرد. پیش از عذرخواهی تلویحی جهانپور از چینی‌ها، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با انتشار توییتی از «سخاوت» چینی‌ها نسبت به ایران، تشکر کرده بود.

واکنش‌ها البته تنها به فضای مجازی محدود نبود و ۱۷ نماینده مجلس نیز از وزارت امور خارجه خواسته‌اند تا به سخنان و اقدامات چانگ هوا واکنش نشان دهد. آن‌ها گفته‌اند که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را برای توضیح این رخداد و«گستاخی سفیر چین» به مجلس فرا می‌خوانند.

اما مطلبی که امروز در روزنامه کیهان منتشر شد، تنها واکنش روزنامه رهبر جمهوری اسلامی به این رخداد نبوده است. کیهان در شماره روز پنج‌شنبه هم نوشته بود که «اظهارات نسنجیده سخنگوی وزارت بهداشت» سبب شده تا عده‌ای که سابقه «نوکری» غرب و «چاکر منشی» داشته‌اند، «برای استقلال کشور اشک تمساح بریزند».

چانگ‌هوا از ابتدای فراگیری ویروس کرونا در چین، نقش مهمی در مجاب کردن مقام‌های ایرانی برای حمایت رسانه‌ای و عملی از کشورش داشت. او در حالی که کشورهای جهان برای جلوگیری از ورود کرونا به سرزمینشان، مسیرهای هوایی خود به چین را مسدود کرده بودند با مقام‌های عالی وزارت اقتصاد، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان دیدار و از آن‌ها خواست تداوم پروازها و رفت‌وآمد اتباع دو کشور حفظ شود.

نهایتاً در روز‌های پایانی بهمن‌ماه، نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران به‌صورت رسمی تائید شد. وزارت بهداشت بعدتر اعلام کرد که این ویروس از طریق طلبه‌های چینی که در حوزه‌های علمیه قم حضور دارند، به ایران وارد شده است.

بیشتر از