کرونا در آمریکا؛ اعتصاب کارگران فروشگاه مواد غذایی «هول‌فودز»

دلیل این اعتصاب شرایط کاری و دستمزد پایین بیان شده است

فروشگاه مواد غذایی هول‌فودز متعلق به کمپانی آمازون است - Angela Weiss / AFP

کارگران فروشگاه مواد غذایی هول فودز (Whole Foods) که متعلق به آمازون است، در اعتصابی هماهنگ شده، به طور جمعی مرخصی استعلاجی خواهند گرفت؛ چرا که به خاطر شیوع ویروس کرونا درخواست شرایط کاری بهتر و مرخصی با حقوق دارند.

اعتصاب «مرخصی استعلاجی» که برای سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است، اولین اقدام هماهنگ کارگران «هول فودز» از سال ۱۹۸۰ است. این اقدام با ترک محل کار توسط کارگران در چندین انبار آمازون در سراسر ایالات متحده ادامه خواهد یافت، چرا که کارگران آمازون نیز از وضعیت غیر ایمن محیط کار خود شکایت دارند و ادعا می‌کنند که این شرکت در زمینه اطلاع‌رسانی درباره شیوع موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بین نیروهای خود شفاف نبوده است.

همچنین، کارگران اینستاکارت (Instacart) که شرکت تحویل مواد غذایی از فروشگاه‌ها است، نیز اعتصاب کرده‌اند. هر سه این شرکت‌ها با افزایش شدید تقاضای مشتریان خود روبه‌رو هستند، چرا که از هر ۴ امریکایی ۳ نفر تحت دستور در خانه ماندن هستند تا جلو شیوع ویروس کرونا گرفته شود و به همین خاطر، مشتریان شرکت‌های آنلاین خرید و تحویل مواد غذایی و محصولات اساسی، افزایش داشته است.

یادداشتی که برای دعوت به اقدام از جانب کارگران هول فودز در حساب کاربری هول ورکر (Whole Worker) در توییتر منتشر شد، درخواست اساسی کارگران اعتصابی را بی‌پروایانه مطرح کرده است: «آمازون و شرکت تابعه آن، هول فودز، به خود اجازه دادند یک انبار آمازون و دو فروشگاه هول فودز را که در آنها کارمندان به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، باز نگه دارند. ما باید در مقایسه با سود مالی در کوتاه مدت، اولویت را به سلامت کارگران خود بدهیم.»

در میان سایر درخواست‌های مشخص آنها، همچنین تضمین مرخصی با دستمزد برای کارگرانی که خود را قرنطینه می‌کنند، کمک مالی برای آزمایش و درمان ویروس کرونا، و افزایش دستمزد به خاطر اشتغال در محیط خطرناک در این دوران، دیده می‌شود.

همچنین، در مجموعه درخواست‌های آنها آمده است: «هر محلی که کارمندی در آن به کووید-۱۹ مبتلا شده باشد، باید بلافاصله تعطیل شود. در این صورت، حقوق کارگران باید به طور کامل پرداخت شود تا زمانی که بتوان آن محل را به گونه‌ای ایمن بازگشود.»

یکی از کارگران هول فودز در شهر هانتینگتون بیچ در ایالت کالیفرنیا، اخیرا به ویروس کرونا مبتلا شد و پیش از آن نیز مواردی از ابتلا در میان کارگران ایالت نیویورک گزارش شده بود. کارگران در ایالات لوئیزیانا و کالیفرنیا نیز گفته‌اند که تماس‌های تلفی ضبط‌شده‌ای دریافت کرده‌اند که به آنها اطلاع داده‌است که یکی از همکاران‌شان به ویروس مبتلا شده است.

هول فودز در تارنمای خود نوشت: «اعضای تیم ما اولویت اصلی ما هستند»، و اظهار داشت که به کارمندان پیشنهاد افزایش نرخ ساعتی دستمزد، راهنمای حفظ و رعایت فاصله در اجتماع، و دستمزد بیشتر برای اضافه کاری داده است. این شرکت همچنین دو هفته مرخصی استعلاجی بیشتر با دستمزد را برای کارگرانی که به ویروس مبتلا شده‌اند یا تحت قرنطینه هستند، ارائه کرده است، ولی اشاره‌ای به این که این مورد شامل افرادی که خود را داوطلبانه قرنطینه کرده‌اند هم بشود، در آن به‌چشم نمی‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشار بر روی این شرکت هم از پایین و هم از بالا است. دادستانان کل ۱۴ ایالت، هفته گذشته خطاب به مدیرعاملان آمازون و هول فودز نامه‌ای نوشتند و درخواست کردند که مرخصی استعلاجی با پرداخت خود را توسعه دهند. آنها گفتند که وضعیت فعلی، هم‌راستا با راهنماهای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری برای حفظ و رعایت فاصله در اجتماع، نیست.

در میان موارد دیگر، آنها همچنین خواستار این شدند که این شرکت برای کارگران تمام‌وقت و پاره‌وقتی که نمی‌توانند به خاطر تعطیلی مدارس یا به این خاطر که پرستار کودکشان به کووید-۱۹ مبتلا شده، به سر کار بروند، مرخصی با دستمزد ارائه کند.

برنی سندرز، نامزد ریاست جمهوری، نیز در حمایت از کارگران متحصن توییت کرد و نوشت: «کارگران انبارهای آمازون و فروشگاه‌های مواد غذایی هول فودز و سرویس تحویل غذای اینستاکارت، نقش مهمی در وضعیت فعلی امریکا ایفا می‌کنند. این شرکت‌های ثروتمند باید به آنها مرخصی استعلاجی با دستمزد، محیط کاری ایمن، و وسایل مراقبت از خود را که بدان نیاز دارند، ارائه دهند.»

سخنگوی آمازون با اظهار نظر در این باره، گفت: «مانند تمام تجارت‌های دیگری که درگیر وضعیت جاری بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا هستند، ما نیز به شدت در تلاشیم تا کارمندان خود را امن و ایمن نگه داریم و در عین حال، به اجتماعات و افرادی که از همه بیشتر آسیب‌پذیر هستند، به بهترین نحو خدمت کنیم. ما تمهیداتی شدید اتخاذ کرده‌ایم تا افراد را ایمن و سلامت نگه داریم.»

با هول فودز و اینستاکارت برای اظهار نظر در این باره تماس گرفته شده است.

© The Independent