انتقاد مدیرعامل بانک آمریکایی از عملکرد دولت درمقابل با بحران کرونا

«بیماری عالم‌گیر نمونه‌ای از برنامه‌ریزی و مدیریت ضعیت است که باعث آسیب ببیند»

جیمی دایمون از مدیران ارشد بانک «چیس» در آمریکا- ERIC PIERMONT / AFP

جیمی دایمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان چیس (JP Morgan Chase) از برنامه‌ریزی ضعیف برای مقابله با بحران ویروس کرونا انتقاد کرد.

آقای دایمون در نامه سالانه خود به سهام‌داران نوشت که ایالات متحده آماده مقابله با این بیماری عالم‌گیر نبود و افزود که دولت باید برای چنین شرایطی در آینده برنامه بریزد.

آقای دایمون نوشته است: «کشور به طرز مناسب آماده مقابله با این بیماری عالم‌گیر نبود. با این وجود، ما می‌توانیم و باید برای بروز چنین شرایطی در آینده آماده شویم. اگر در دوران انتقالی درست عمل شود، می‌توان از تضمین حداکثری سلامت امریکاییان مطمئن شد و در همان حال، تاثیرات منفی و رنج حاصل از تعطیلی اقتصاد کشور را نیز به حداقل رساند.»

او افزود: «امیدوارم مدنیت، بشردوستی، نوع‌دوستی و هدفی واحد برای ترقی امریکا، باعث پیروزی ما شود. ما منابع آن را داریم که از این بحران به عنوان کشوری نیرومندتر برخیزیم.»

آقای دایمون در نامه خود به نام دونالد ترامپ اشاره نکرد، و به جای آن اظهار داشت: «علی‌رغم میل برخی برای انگشت اتهام دراز کردن به سوی این و آن، امیدوارم بتوانیم از چنین کاری اجتناب کنیم.»

با این وجود، او تصریح کرد که «اگر می‌خواهیم جلو چنین فجایعی را در آینده بگیریم یا تاثیر آنها را کاهش دهیم، نیاز داریم که از خود و رهبران‌مان انتظار و مطالبات بیشتری داشته باشیم. بیماری عالم‌گیر فعلی تنها نمونه‌ای از برنامه‌ریزی و مدیریت ضعیت است که باعث شد کشور ما آسیب ببیند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دایمون افزود، اگر دولت برای این بیماری عالم‌گیری برنامه‌ای از قبل داشت، از اختلاف میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیز جلوگیری می‌شد.

او گفت: «می‌بایست راهنمایی جامع برای شرایط شیوع بیماری عالم‌گیر از پیش وجود می‌داشت» و«می‌بایست راه‌حل‌هایی دقیق و فراحزبی ارائه می‌داد.»

به اعتقاد او، مشکلات حاصل از شیوع ویروس کرونا بعد از خاتمه این بیماری پایان نخواهد یافت و بعد از بازگشت افراد سر کارهای خود، رکودی اقتصادی را باید به انتظار نشست.

او نوشت: «ما دقیقا نمی‌دانیم در آینده چه پیش خواهد آمد، ولی حداقل این است که می‌توانیم فرض بگیریم یک رکود اقتصادی بد همراه با فشار اقتصادی، چیزی شبیه بحران مالی سال ۲۰۰۸، رخ خواهد داد.»

آقای دایمون در پیوند با آینده ایالات متحده، افزود: «چالش‌های پیش رو جدی هستند و نباید فرض بگیریم که خود به خود رفع خواهند شد. بیایید همه نقش خود را در تقویت کشور بی‌نظیرمان ایفا کنیم.»

بر اساس ردیاب دانشگاه جانز هاپکینز تاکنون بیش از ۳۶۹ هزار و ۶۹ نفر در ایالات متحده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نرخ مرگ مبتلایان حداقل به ۱۱ هزار و ۱۸ نفر رسیده است.

© The Independent

بیشتر از جهان