اعتراف دولت بریتانیا درباره ناآگاهی از زمان اوج‌گیری کرونا

جانشین نخست وزیر بریتانیا صراحتا از ادامه قرنطینه سخنی نگفته است

متک هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا - TOLGA AKMEN / AFP

دفتر نخست وزیری بریتانیا اقرار کرد که اصلا نمی‌داند اوج بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا در کشور کی خواهد بود، و این امر باعث می‌شود که لغو زودهنگام قوانین قرنطینه اجباری، کمتر محتمل باشد.

متک هنکاک، وزیر بهداشت، اظهار داشت که این بحران ظرف آخر هفته جاری به بدترین حد خود خواهد رسید، هر چند، شهردار لندن پیش‌بینی کرده است که اوج‌گیری بیماری احتمالا یک هفته بیشتر به طول خواهد انجامید.

اما وقتی از سخنگوی دولت درباره آخرین پیش‌بینی‌ها پرسیده شد، او پاسخ داد: «هنوز خیلی زود است که بگوییم اوج بیماری کی رخ خواهد داد.»

او افزود: «تمرکز ما در حال حاضر باید فقط بر روی متوقف کردن انتقال و شیوع این بیماری باشد.»

دومنیک راب که در حال حاضر قائم مقام نخست وزیر است، به شکل‌های مختلف اذعان داشته است که قرنطینه ادامه خواهد یافت، اما صراحتا به آن اعتراف نکرده است. البته طبق قانون، بررسی مجدد مدت زمان قرنطینه باید هفته آینده در دستور کار باشد.

دولت ولش نیز با صدور اعلامیه‌ای که حتی همتای آن در لندن نیز از آن بی‌خبر بود، اعلام کرد محدودیت‌های فعلی را تمدید خواهد کرد.

جولی جیمز، وزیر اسکان ولش، گفت: «ما قطعا قرنطینه اجباری را تمدید خواهیم کرد. سه‌شنبه آینده این قوانین کنار گذاشته نخواهد شد.»

سخنگوی دفتر نخست وزیری گفت، بر اساس توصیه دانشمندان هنوز نمی‌توان اوج این بیماری در کشور را زمان‌بندی کرد، و افزود: «دانشمندان به وضوح گفته‌اند برای تعیین قطعی زمان اوج این بیماری هنوز خیلی زود است.»

جرمی هانت، وزیر سابق بهداشت، اظهار داشت که حتی فکر کردن به کنار گذاشتن قوانین قرنطینه اجباری، ممکن است یک ماه به طول انجامد.

او به برنامه «جهان در یک نظر» شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی گفت:‌«احتمالا اوایل هفته آینده به اوج این بیماری در کشور خواهیم رسید و بعد از آن باید ۲-۳ هفته را به انتظار نشست تا شاهد کاهش چشمگیر آمار مبتلایان باشیم.»

این نظرات در حالی منتشر می‌شود که بوریس جانسون دومین شب خود در واحد مراقبت‌های ویژه را سپری کرد و گفته می‌شود به «مداوا واکنش خوبی داشته» و وضعیت سلامتش بهتر شده است.

درباره آزمایش‌گیری از شهروندان، روز دوشنبه  دولت بعد از انجام ۱۴ هزار تست روی کمتر از ۱۰ هزار بیمار، از پیشرفت خود دفاع کرد.  این در حالی‌ست که هدف آزمایش‌گیری تا آخر ماه جاری میلادی روزی ۱۰۰ هزار نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دولت با اشاره به ۲۰ هزار آزمایشی که از کارمندان نظام پزشکی و خانواده‌های آنها گرفته شده است، گفت: «ما پیشرفت خوبی داشته‌ایم.»

او همچنین از عملکرد سازمان جهانی بهداشت پشتیبانی کرد (هر چند دونالد ترامپ اخیرا به آنها حمله کرده بود)، و تاکید کرد که بریتانیا هیچ برنامه‌ای برای قطع کمک‌های مالی خود به این سازمان ندارد.

او همچنین سعی در کم اهمیت جلوه دادن اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده داشت که فاش ساخته بود بریتانیا درخواست ۲۰۰ دستگاه کمک تنفسی کرده است، و گفت که اظهارات او مربوط به سفارش‌های قبلی بریتانیا به شرکت‌های امریکایی بوده است که قبلا سفارش داده شده بودند.

دومنیک کامینگز، معاون ارشد نخست وزیر، نیز هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا در خانه است. سخنگوی دولت گفت: «او در تماس مداوم با دفتر نخست وزیری است، ولی در حال حاضر در دفتر کار نمی‌کند.»

او همچنین تاکید کرد که گربه‌ها و سگ‌ها می‌توانند بیرون بروند، که در تضاد با برخی اظهاراتی است که می‌گویند حیوانات اهلی برای حفاظت از خطر شیوع بیماری توسط آنان، باید در خانه نگه داشته شوند.

وقتی از او پرسیده شد که آیا لری، گربه دفتر نخست وزیری، در ساختمان زندانی شده یا خیر، سخنگوی دولت پاسخ داد: «حال او خوب است و به زندگی خود به شیوه معمول ادامه می‌دهد.»

© The Independent