آشپزی ایرانی با چاشنی زعفران و گلاب، خلال پسته و بادام والبته از دل و جان

«شام مهاجر» یکی از برنامه‌های فستیوال غذای لس آنجلس است که مهاجران در رستوران میزبان، آشپزی می‌کنند

شهر چهار میلیون نفری لس آنجلس، بیش از سه و نیم میلیون مهاجر دارد. طبیعی است که چنین جمعیت بزرگ مهاجری، بتواند چهره شهر را متنوع و  رنگارنگ جلوه دهد اما به برکت حضور چشمگیر ساکنان ایرانی آن، زعفران، نعنا و هٍل و گلاب چنان شناخته شده است که در همه جا عرضه و جزو اقلام پُر مشتری در تمامی قفسه فروشگاهها و خواروبار فروشی های شهر دیده می شود. آشپزی ایرانی با چاشنی زعفران و گلاب، خلال پسته و بادام و البته قوام آمده با دل و جان، در۴۰ سال گذشته توانسته به اغلب آشپزخانه های مردم این شهر سَر زند و از خود خاطره ای اشتها آور و رایحه ای دلپذیر به جا بگذارد. 

روزنامه لس آنجلس تایمز که روزنامه اصلی این شهر است، در همکاری با شهرداری، فستیوال غذایی ترتیب داده است که در این فستیوال یک ماهه صدها برنامه فرهنگی و تفریحی با محوریت غذا اجرا می شود. برآورد می شود که تنها در کالیفرنیای جنوبی، حدود ۵۰۰ هزار مهاجر ایرانی ساکن باشند، بنابراین طبیعی است که غذای ایرانی جایی بخصوص در این فستیوال داشته باشد.

بیتا میلانیان از ایرانیان ساکن این شهر می گوید، "غذا یکی از ابتدایی‌ترین، بهترین و آسان‌ترین راه‌های عبور از مانع تفاوت فرهنگ‌هاست و همچنین یکی از سریع‌ترین راه‌های کسب درآمد و اشتغال زایی برای یک مهاجر". 

مهاجری که به سرزمینی دیگر می‌رود، آشنایی آنجا ندارد و در بعضی موارد زبان آنجا را نمی‌داند، به راحتی نمی‌تواند در حرفه خودش شغلی پیدا کند و به همین جهت، گاه به آشپزی روی می‌آورد. آشپزی درآمد زا است، اما راه پیدا کردن دوستان تازه را فراهم می‌کند و درعین حال فرهنگ جایی را که فرد مهاجر از آن‌جا آمده، به جامعه میزبان منتقل می‌کند.

غذا همچنین برای مصرف کننده نیز تجربه‌ای است فرهنگی، سرگرم کننده و رضایت بخش، البته اگر طعم غذا مورد پسند فرد باشد. در آمریکا، غذای ایرانی هنوز مانند غذاهای سایر ملل نظیر تایوانی، چینی، ژاپنی و تُرک برای همه مانوس نیست و راه درازی در پیش دارد تا در سراسر آمریکا شناخته شود، اما رستوران‌های ایرانی معمولاً متقاضیان ثابتی دارند.

«شام مهاجر» یکی از برنامه‌های هفتگی فستیوال غذای لس آنجلس است که مهاجران شهر در یک رستوران میزبان، آشپزی می‌کنند. رستوران مدیترانه‌ای «مومِد» که الکس سرکیسیان صاحب ایرانی-ارمنی آن است، میزبان شب‌های «شام مهاجر» است.

بیتا میلانیان، معاون ارشد بازاریابی جهانی در شرکت مخابراتی «ریبون» و همچنین از اعضای فعال «جامعه ایرانی- آمریکایی» کالیفرنیا که در تأسیس این سازمان فرهنگی نقش به سزایی داشته، در شبهای "شام مهاجر" به عنوان سر آشپز شبِ ایران انتخاب شد. سر آشپز بیتا، در ویدیوهای کوتاهی که از "آشپزخانه بیتا"، به نمایش می گذارد چنان بر روی اجاق زعفران را با شبت های تازه و براق به همراه برنج قد کشیده ایرانی در هم می آمیزد که از خلال ویدیوی کوتاه آموزشی، می توان بوی خوش شبت پلو با باقالی تازه را استشمام کرد و طعم آن را چشید. "آشپزخانه بیتا "در یکسال گذشته مانند برنج هایی که دَم می کند، قد کشیده و آوازه هنر آشپزی وی را به خانه های شهر برده است.   

خانم میلانیان پس از شروع جنگ ایران و عراق و زمانی که ۱۳ سال داشت به همراه خانواده‌اش ابتدا به آلمان و سپس در سال ۱۹۸۹ به آمریکا مهاجرت کرد. وی می گوید که سال ۲۰۱۸، صرفا جهت سرگرمی آشپزخانه مجازی‌ای را با نام «آشپزخانه بیتا» راه‌اندازی کرد اما اینک می رود تا برای خود جایی در میان چهره های شناخته شده دراین فن باز کند.

 

فستیوال غذای لس آنجلس یکی از اهدافش ایجاد فضایی سالم و فرهنگی برای آشنایی بیشتر با کشورهای مختلف است؛ و ایرانیان شرکت کننده در این فستیوال می خواهند آن چهره ای از ایران را نشان دهند که مهمان نواز، معطر و دیدنی است و مردمانش صاحب ذوق و هنرهای فراوانی هستند از جمله آشپزی. 

میلانیان می‌گوید: «برایم سخت است ببینم بعد از این همه تلاشی که ما مهاجران ایرانی در آمریکا کردیم، امروز نوه‌های ما دوباره مجبور به تحمل همان تجربیات تلخی هستند که ما در ابتدای ورودمان با آن مواجه شدیم». اشاره وی، به بالا گرفتن تنش های اخیر بین ایران و آمریکا است. 

 «آشپزخانه بیتا» را می توانید در صفحه اینستاگرام ایشان تعقیب کنید. 

 Instagram: @BitaKitchenOffical

بیشتر از زندگی