هشدار طالبان به ترامپ: توافق صلح را زیر پا نگذارید 

ارتش آمریکا اصرار دارد که به توافق پایبند است 

تصویر زلمی خلیل‌زاد و بنیانگذار طالبان در یک نقاشی دیواری درکابل- WAKIL KOHSAR / AFP

طالبان، آمریکا را متهم کرده است که توافق صلح موجود بین دو طرف را تا پای فروپاشی برده است. این گروه ادعا می‌کند که دولت ترامپ با اقداماتی همچون حملات پهپادی علیه شهروندان غیر‌نظامی، توافق را زیر پا گذاشته است. 

توافق مذکور در ماه فوریه توسط دو طرف امضا شد و طبق آن، تمام نیروهای آمریکا و ناتو ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌شوند و در عوض، طالبان هم متعهد به پیشگیری از عملیات تروریستی (علیه نیروهای آمریکایی) می‌شوند.

اما پیکارجویان طالبان با انتشار بیانیه‌ای گفتند اگر آمریکا و دولت افغانستان به آن‌چه «نقض توافق »خواندند، ادامه دهند، این گروه خشونت را در منطقه افزایش خواهد داد.

در آن بیانیه آمده است که طالبان حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان را محدود به مناطق روستایی کرده‌اند، به نیروهای بین‌المللی حمله نکرده‌اند، و به نیروهای دولتی افغانستان در شهرها یا پایگاه‌های نظامی نیز حمله نکرده‌اند. 

این گروه می‌گوید که این محدودیت‌ها بر حملات، در توافق با آمریکا ذکر نشده بوده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان همچنین از دولت افغانستان به خاطر تاخیر در آزادی ۵۰۰۰  زندانی طالبان که در توافق وعده داده شده است، انتقاد کرد. 

سرهنگ سانی لجت، سخنگوی ارتش آمریکا، با نقض ادعای طالبان، در توییتر نوشت که نیروهای آمریکا در افغانستان «به بندهای نظامی توافق آمریکا و طالبان متعهد بوده‌اند و خواهند بود؛ هرگونه ادعایی خلاف این واقعیت، بی‌بنیان است.»

سرهنگ لجت از طالبان خواست که خشونت را کاهش دهند و گفت، اگر نیروهای امنیتی افغانستان مورد حمله قرار بگیرند، ارتش آمریکا همچنان، همگام با توافق، به کمک‌شان خواهد آمد.

طالبان گفته است که حملات خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده است، اما هشدار داده است که نقض توافق «فضایی از عدم اعتماد ایجاد می‌کند که نه تنها به توافق‌ها ضربه می‌زند، که مجاهدین را وادار به پاسخی مشابه می‌کند و سطح درگیری‌ها را بالا می‌برد.»

طالبان دولت افغانستان را متهم کرده است که برای توضیح تاخیرهای مکرر در آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان در معاوضه با ۱۰۰۰ نیروی دولتی که در توافق وعده داده شده است، «استدلال‌های غیرقابل دفاع» به‌کار می‌گیرد.

مکث و تردیدهای دولت افغانستان باعث آزردگی خاطر واشنگتن هم شده است. 

در همین حال، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری، با آن که همچنان با محالفت رقیب سیاسی اصلی خود بر سر نتایج انتخابات سال گذشته درگیر است، در پایتخت افغانستان کابینه جدید خود را اعلام کرد . 

این حرکت آقای غنی در حالی انجام گرفت که چهره‌هایی همچون حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری اسبق، مشغول میانجی‌گیری بین او و رقیبش، عبدالله عبدالله، رئیس هیات اجرایی سابق، هستند که او نیز خود را رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرده است. 

نهاد مستقل کمیسیون انتخاباتی کشور، آقای غنی را پیروز اعلام کرده است. اما آقای عبدالله و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، از تخلفات گسترده سخن می‌گویند.

تلاش برای مذاکره جهت پایان دادن به تنش‌های سیاسی در کابل، پیشرفت چندانی نداشته است و این امر،  باعث آزردگی آمریکا شده است و احتمالا می‌تواند مرحله بعدی روند صلح افغانستان را مختل کند.

واشنگتن تهدید کرده است که اگر آقایان غنی و عبدالله نتوانند به سازش برسند، یک میلیارد دلار کمک مالی را که قرار بود امسال پرداخت شود، متوقف خواهد شد. 

دولت ترامپ خواهان آغاز سریع مذاکرات بین‌افغانی (بین نمایندگان دولت و نیروهای طالبان) است؛ یعنی گام بعدی در توافق صلحی که در روز ۲۹ فوریه امضا شد.

هفته گذشته که آقای غنی تیم مذاکره‌کنندگان خود را اعلام کرد، اوضاع امیدبخش به نظر می‌رسید. اما آقای عبدالله استقبال چندانی نکرده است و طالبان نیز این حرکت را یک‌جانبه اعلام کرده‌اند‌.

آمریکا و ناتو در هر حال، خروج نیروهای خود از افغانستان را آغاز کرده‌اند.

انتظار می‌رود که خروج نیروها ظرف ۱ ماه کامل شود و البته پیش‌شرط تکمیل این روند، تعهدات طالبان به مبارزه با نیروهای تروریستی و کمک به مبارزه علیه داعش است.

موفقیت مذاکرات بین‌افغانی، پیش‌شرط خرج نیروها نیست. اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته به افغانستان سفر کرده بود تا بکوشد بن‌بست بین آقایان غنی و عبدالله را باز کند.

آقای پمپئو بدون رسیدن به راه‌حل، آن کشور را ترک کرد. اما هفته گذشته از این ‌که دولت افغانستان جمع مذاکره‌کنندگان خود را اعلام کرده است و قدم‌هایی در راه آزادی زندانیان برداشته است، استقبال کرد. 

طالبان هفته گذشته یک جمع سه نفره را به کابل فرستاد، اما آزادسازی زندانیان هنوز آغاز نشده است.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent