خودداری ترکیه از ارسال صدها دستگاه تنفسی خریداری شده توسط اسپانیا

وزیر خارجه اسپانیا، گفته در تلاش‌هایش برای متقاعد کردن ترکیه ناموفق بوده است

نمایی از یک بیمارستان صحرایی در اسپانیا- PIERRE-PHILIPPE MARCOU / AFP

در گرماگرم شیوع بیماری ویروس کرونا، مقامات اسپانیا ترکیه را متهم کردند که صدها دستگاه تنفسی و تجهیزات بهداشتی را که قرار بود به اسپانیا فرستاده شود، ضبط کرده است.

اسپانیا می‌گوید به رغم آن که دولت این کشور هم اکنون میلیون‌ها یورو برای دستگاه‌ها و تجهیزات مذکور پرداخته است، اما ترکیه این تجهیزات را برای «درمان بیماران خود» ضبط کرده است.

در جریان یک کنفرانس خبری در روز جمعه، خانم آنارخا گونزالس لایا، وزیر خارجه اسپانیا، اذعان کرد که در تلاش‌هایش برای متقاعد کردن ترکیه برای آزاد کردن محموله تجهیزات درمانی مذکور به اسپانیا ناموفق بوده است.

رسانه ملی اسپانیا به نقل از خانم لایا گفت: «ترکیه صدور تجهیزات پزشکی از آن کشور را محدود کرده است، و انگیزه آن، نیاز خود آن کشور برای أقلام درمانی است.» 

اما روز شنبه، خانم لایا اعلام کرد که ترکیه مجوز ارسال محموله درمانی مذکور را صادر کرده است و تجهیزات پزشکی ابتیاع شده توسط اسپانیا، در راه است. 

خانم لایا در یک توییت، از مولود کاووس اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، تشکر کرد و گفت: «ما از اقدام دوستانه یک کشور متحد سپاسگزاریم.» 

ممنونم #ترکیه @مولود کاووس اوغلو برای آزاد کردن دستگاه‌های تنفسی اضطراری که توسط ایالات کاستیلا لامانچا و ناوارا خریداری شده بود. ما از این اقدام دوستانه کشور متحدمان ممنونیم.

به گزارش این نشریه، دستگاه‌های کمک تنفسی یادشده توسط سه ایالت کاستیلا لامانچا، ناوارا و کاتالونیا، و دیگر تجهیزات ضدعفونی و حفاظتی، از سوی وزارت بهداشت اسپانیا خریداری شده بودند.

اما پیش از ارسال این محموله به اسپانیا، گمرک ترکیه وارد عمل شده بوده است.

رهبر ایالت خودمختار کاستیلا لامانچا، امیلیو گارسیا پاژه، می‌گوید که ترکیه «سر خود تصمیم گرفت» آن محموله را که شامل ۱۵۰ دستگاه کمک تنفسی می‌شد و اسپانیا مبلغ سه میلیون یورو برای آن پرداخته بود، ضبط کند. 

آقای گارسیا پاژه افزود، انتظار دارد که کانال دیپلماتیک دولت مرکزی در این مورد که به گفته او «تقریبا ارتکاب به جنایت است»، رسما شکایت کند.

در اوایل هفته جاری، هم‌ مقامات پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و هم دولت اسپانیا از اقدام ترکیه به (آزادسازی) ارسال کمک‌های دارویی و درمانی به اسپانیا و ایتالیا سپاسگزاری کردند.

ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک توییت گفت: «امروز ترکیه در حمایت از مبارزه مشترک ما علیه کووید ۱۹، یک هواپیمای حامل تجهیزات درمانی به ایتالیا و اسپانیا ارسال کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «مفتخرم که می‌بینم متحدان ناتو از طریق مرکز امداد اضطراری ما به یکدیگر کمک می‌کنند. #تواناتر با یکدیگر.»

درگیری دیپلماتیک میان متحدان ناتو، در گرماگرم تنش‌های فزاینده جهانی بر سر منابع پزشکی و درمانی در مقابله با کووید ۱۹ رخ داده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز جمعه به دونالد ترامپ هشدار داد که تصمیم ایالات متحده در متوقف کردن صدور دستگاه‌های کمک تنفسی به کانادا می‌تواند به اقدامات تلافی‌جویانه کانادا علیه آمریکا منجر شود.

اسپانیا در این میان، یکی از کشورهایی بوده است که بیشترین لطمه را از پیامد شیوع ویروس کرونا دیده است. در روز شنبه، تعداد تلفات ناشی از ابتلا به کووید۱۹ در آن کشور به ۱۱.۷۴۴ نفر رسید.

در مورد ماجرای محموله تجهیزات پزشکی اسپانیا، با دولت ترکیه تماس گرفته شده است.

© The Independent