۲۸ هزار داوطلب مجازی برای کمک به سالمندان در دوران قرنطینه

مسئولان بریتانیایی در تلاشند این برنامه را در سراسر جهان اجرا کنند

ساکنان خانه‌های سالمندان می‌توانند درباره فردی که می‌خواهند با او معاشرت کنند، حق انتخاب داشته باشند- Pixabay

 بیش از ۲۸ هزار نفر در سرتاسر جهان در کارزار انتخاب «پدربزرگ و مادربزرگ‌خوانده» ثبت نام کردند. هدف از این برنامه، کمک به ساکنان خانه‌های سالمندان در دوران قرنطینه بر اثر ویروس کرونا است. 

 گروه «زندگی سی‌اچ‌دی» مربوط به خانه‌های سالمندان، این برنامه را پیشتر در ماه جاری میلادی در تلاش برای حمایت و ارائه همراه به سالمندان ایجاد کرد، چرا که افراد خانواده بر اثر همه‌گیری کووید-۱۹ امکان بازدیدهای مرتب را ندارند. 

از آن زمان، هزاران داوطلب یک تا ۷۶ ساله برای کمک به ساکنان ۱۶ خانه سالمندان گروه سی‌اچ‌دی در روستای سوری در انگلیس، ابراز تمایل و ثبت نام کرده‌اند. 

سی‌اچ‌دی در ابتدا این برنامه را برای در ارتباط قراردادن سالمندان با کودکان و بزرگسالان محلی تعریف کرده بود که امکان دیدار رو در رو با پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌ها را ندارند. 

این برنامه سپس در ۲۳ مارس به علت همه‌گیری ویروس کرونا، به حالت دیجیتال درآمد و سی‌اچ‌دی خواستار «داوطلبان مجازی» شد. 

شالیزا هشام، رئیس بخش روابط عمومی «زندگی سی‌اچ‌دی» گفت:‌ «ایده اولیه، ارتقاء ارتباط بین نسل‌ها و روابط میان کودکان و سالمندان بود که بسیار باارزش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

او گفت:‌ «با دیجیتالی کردن این برنامه، احساس می‌کنیم که رفع احساس تنهایی و دورافتادگی، بالقوه امر مهم باارزشی بود.» 

خانم هشام گفت:‌ «استقبال بی‌نظیر بود. کلمات از توضیحش قاصر است.» 

از داوطلبان خواسته شد تا پرسشنامه کوتاهی را درباره علاقه‌مندی‌های خود پرکنند و به ساکنان خانه‌های سالمندان اجازه دهند که درباره فردی که می‌خواهند با او معاشرت کنند، حق انتخاب داشته باشند.

جلسات معارفه‌ای برای اطمینان از این که داوطلبان و پدربزرگ یا مادربزرگ‌خوانده به خوبی با هم کنار می‌آیند، برگزار می‌شود و هر مکالمه و معاشرت دیجیتال از سوی مسئولان بررسی می‌شود. 

کارمندان می‌گویند، داوطلبان نیز به اندازه سالمندان از این نوع معاشرت‌ها نفع می‌برند. 

خانم هشام گفت:‌ «بسیاری از پیام‌هایی که می‌گیریم بسیار دلگرم‌کننده، و برخی بسیار عاطفی هستند. خیلی از افراد را می‌بینیم که می‌گویند پدربزرگ یا مادربزرگ یا ‌‌والدینشان را از دست داده‌اند، یا کسانی هستند که می‌گویند هرگز پدربزرگ یا مادربزرگشان را ندیده‌اند.» 

او افزود:‌ «این کار یک خلاء را پر می‌‌کند. تاثیر مثبتش واقعا بر همه طرف‌ها چشمگیر بوده است.» 

کارمندان امیدوارند که با پایان همه‌گیری، داوطلبان بتوانند در صورت امکان، به شکل حضوری با پدربزرگ یا مادربزرگ‌خوانده‌هاشان دیدار کنند. 

مسئولان در تلاشند تا این برنامه را در سرتاسر کشور و در دیگر خانه‌های سالمندان و حتی در سراسر جهان اجرا کنند. 

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی