نیرویی که به هواپیمای اوکراین موشک زد، وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام داد

حسن نوروزی: هواپیمای اوکراینی در اسرائیل دستکاری شده و در کنترل آمریکا بود

حسن نوروزی می‌گوید نه‌تنها شلیک به این هواپیما اشتباه نبوده بلکه سپاه کار خود را به‌خوبی انجام داده است- YJC

سه ماه پس از فاجعه شلیک موشک به پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین که منجر به کشته شدن ۱۷۶ مسافر و کادر پروازی شد، یک عضو مجلس شورای اسلامی می‌گوید «نیروهای نظامی به وظیفه خود به‌خوبی عمل کرده‌اند» و کسی در این زمینه بازداشت نشده است.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس این سخنان را در مصاحبه با شماره روز یکشنبه روزنامه همدلی مطرح کرده است.

او درباره دلیل شلیک موشک به این هواپیما گفته که « اساساً نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است.» این نماینده مجلس مدعی شده که «هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود. به نظر می‌رسد این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود. در واقع این هواپیما از مسیر حرکت اصلی خود خارج شده و مسیر حرکت آن به جای اوکراین به سوی تهران، تغییر پیدا کرده بود. بنابراین نوع حرکت این هواپیما بسیار مشکوک بوده است.»

سه روز پس از این رخداد، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه -نیرویی که مسئول سرنگونی هواپیمای اوکراینی است- در مصاحبه‌ای گفته بود «متأسفانه به دلیل تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، چنین فاجعه بزرگی رقم خورد. حاجی‌زاده تأکید کرد که ما مقصر هستیم. هواپیما در مسیر خود بوده است. اگر گناهی بوده، عناصر ما خبط و خطا کردند و ما باید پاسخگو باشیم.»

نوروزی در مصاحبه امروزش مدعی شده  که «هواپیما پس از اوج‌گیری از فرودگاه امام، می‌بایست روی ارتفاع ۳۲۰۰۰ پا قرار می‌گرفت و ادامه مسیر می‌داد، در حالی که این هواپیما روی ارتفاع ۸۰۰۰ پایی قرار داشت. همان‌طور که گفته شد به نظر می‌رسد که هواپیما از کنترل ما خارج بود.»

او گفته همه این شواهد روشن کرد که دلیلی برای بازداشت و مواخذه نیروهای نظامی وجود ندارد.

هواپیمایی اوکراین در بامداد روز ۱۸ دی‌ماه و تنها پنج دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی، هدف دو موشک پدافندی سپاه قرار گرفت و تمام سرنشینان آن کشته شدند.

جمهوری اسلامی مسئولیت این حادثه را سه روز بعد پذیرفت و دلیل سرنگونی این هواپیما را «اشتباه فردی» دانست.

همچنین وعده داده شد که عوامل بروز این اشتباه بازجویی و محاکمه خواهند شد.

حال این نماینده مجلس گفته که هواپیمای اوکراینی یک هفته قبل از آنکه به تهران پرواز کند «در اسرائیل بوده و به نظر می‌رسد که دستکاری شده است». دلیل دستکاری هواپیما نیز بنا به گفته او «تعیین اهدافی خاص» برای آن بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«وجود مشکل و مشکوک بودن هواپیمای اوکراینی» از ادعاهایی است که در سه روز نخست پس از این رویداد در خبرگزاری‌های وابسته به سپاه منتشر می‌شد. انتشار این نوع اخبار و گزارش‌ها، با پذیرش شلیک موشک از سوی سپاه و رد «فرضیه جنگ الکترونیک« از سوی فرمانده نیروی هوافضای این نیرو برای مدتی متوقف شد.

«امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه ساعتی پس از انتشار اعلامیه رسمی ستاد کل نیروهای مسلح، در یک مصاحبه با تلویزیون رسمی ایران گفت که آرزو می‌کرد که مرده بود و این اتفاق روی نمی‌داد. او همچنین وعده برخورد با عاملین این اشتباه را داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز که مدعی است تنها دو روز پس از سرنگونی هواپیما از دلیل واقعی آن اطلاع یافته، گفته بود عوامل بروز این فاجعه در بازداشت هستند.

رهبر جمهوری اسلامی، به‌عنوان فرمانده کل قوا نیز در سه ماه گذشته نه‌تنها مسئولیت این فاجعه را نپذیرفته، بلکه تنها به انتشار یک پیام تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان اکتفا کرده است.

چند هفته بعد و پس از آنکه ایران به‌رغم ناتوانی در خواندن اطلاعات جعبه سیاه، از تحویل آن به اوکراین و کشورهای دیگر خودداری کرد، محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که اصرار غربی‌ها برای تحویل گرفتن جعبه سیاه به نظر او مشکوک است.

این سخنان سرآغاز دور تازه‌ای از انتشار  ادعاهایی از این دست در رسانه‌های وابسته به سپاه شد.

حال این نماینده مجلس می‌گوید نه‌تنها شلیک به این هواپیما اشتباه نبوده بلکه سپاه کار خود را به‌خوبی هم انجام داده است: «از آنجا که کنترل این هواپیما از دسترس ما خارج شده بود و توسط کشورهای دیگر در حال هدایت بوده است، لذا نیروهای نظامی ما وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده‌‌اند.»

جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی هنوز در ایران است و مقام‌های جمهوری اسلامی از تحویل دادن آن به کشورهایی که توان خواند اطلاعات آن را دارند سرباز می‌زنند. 

بیشتر از