رئیس سازمان نظام پزشکی: کرونا از اوایل بهمن به ایران آمده بود

«بسیاری از آلودگی‌ها زمانی اتفاق افتاد که تشخیصی از بیماری نداشتیم»

در پایان بهمن‌ماه شهر قم به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام شد - MEHDI MARIZAD / AFP

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید «ویروس کرونا از ابتدای بهمن‌ماه وارد کشور شده بوده است». این مقام مسئول  در توضیح اینکه «چرا از قرنطینه برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور استفاده نکردیم» به خبرگزاری مهر گفته است: «ماجرا به زمان تشخیص بیماری بستگی دارد. اگر در ابتدای شناسایی بیماری شهر قرنطینه شود، قطعاً میزان آلودگی کاهش پیدا می‌کند. اما زمانی‌که ویروس مرزهای یک شهر را در ابعاد وسیع طی کرده باشد، دیگر این روش جواب نمی‌دهد و اینجاست که باید از روش فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده کرد.»

به گفته وی «قرنطینه یک شهر یکی از مراحل پنجگانه قرنطینه است. زمانی‌که بیماری در کشور تشخیص داده شد، حداقل ٢٠ روز از ابتلا گذشته بود، یعنی بیماری که در اواخر ماه بهمن جانش را از دست داد، حداقل ٢٠ روز قبلش گرفتار شده بود و در این مدت هم رفت‌وآمدها ادامه داشت». 

از گفته‌های این مقام بهداشتی کشور اینگونه بر‌می‌آید که ویروس کرونا از اوایل بهمن‌ماه وارد ایران شده بوده و بسیاری از آن تاریخ به بعد دچار این ویروس شده‌اند. 

رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص شرایط قرنطینه شهرها نیز به خبرگزاری مهر توضیح داده که «قرنطینه به معنای ممنوعیت کامل تردد قابل اجرا نبود. هر چند در هیچ جای دنیا هم استفاده از روش اقناع و ایمنی جمعیتی علمی نیست و توصیه نمی‌شود. بنابراین باید در نخستین مرحله فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان مرحله سوم قرنطینه انجام می‌شد که با تأخیر این اتفاق افتاد.»

در روزهای گذشته بود که خبرگزاری رویترز از قول دو مقام فعلی وزارت بهداشت و یک مقام سابق این وزارت‌خانه و سه پزشک نوشته بود که «مقامات تهران در اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه هشدارهای پزشکان در مورد افزایش شمار بیماران با تب بالا و عفونت ریه در شهر قم را نادیده گرفتند».

شهر قم در سی‌ام بهمن‌ماه کانون شیوع کرونا در ایران اعلام شد.

در خبر رویترز و به نقل از یک مقام وزارت بهداشت آمده است که: «این وزارتخانه در اواسط دی‌ماه نامه‌های هشداردهنده‌ای از سوی پزشکان مبنی بر شیوع بیماری در قم دریافت کرده بود. همچنین پزشکان در مشهد و برخی شهرهای دیگر نیز هشدار داده بودند. اما وزارت بهداشت همه را ساکت کرد.»

این خبرگزاری گفته بود تا چند هفته بعد از یقین درباره وجود ویروس کرونا در ایران، درباره آن هیچ اطلاع‌رسانی نشد. رویترز دلیل این اقدام را جلوگیری از نگرانی افکار عمومی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است.

به گفته یکی از منابع خبری رویترز، هیجان انتخاباتی در ایران به اندازه کافی کم بود و آخرین چیزی که جامعه به آن نیاز داشت اعلام شیوع یک بیماری همه‌گیر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته بود که بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، گفته بود که در صورت تعویق انتخابات مجلس و اجرای به موقع قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان مهار شیوع کرونا در ایران وجود داشت. 

به گفته پارسایی در همان روزهایی که شیوع بیماری در قم اعلام شد، به وزارت کشور گزینه تعویق کلی انتخابات مجلس یا دست‌کم به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات در قم پیشنهاد شد، اما وزیر کشور با آن مخالفت کرد. رحمانی فضلی یک روز پس از انتخابات مجلس تایید کرد که این پیشنهاد را نپذیرفته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته بود که «بعد از انتخابات هم گزینه قرنطینه قم و شهرهای شمالی مطرح شد، که باز هم مورد پذیرش قرار نگرفت».

بیشتر از