تعدیل حکم اعدام متهم پرونده قتل روزنامه‌نگار آمریکایی

دنیل پرل سال ۲۰۰۲ در پاکستان ربوده شد و به قتل رسید

عمر شیخ سال ۲۰۰۲ در کراچی محکوم به قتل دنیل پرل شد- AAMIR QURESHI / AFP

دادگاهی در بریتانیا حکم اعدام مرد بریتانیایی که در قتل دنیل پرل مجرم شناخته شده بود را تغییر داد. دنیل پرل، روزنامه‌نگار، حدود دو دهه پیش در پاکستان به قتل رسید. 

یکی از وکلای احمد عمر سعید شیخ، روز پنجشنبه گفت که موکلش به اتهام آدم‌ربایی به هفت سال زندان محکوم شده اما از آنجا که تاکنون ۱۸ سال در انتظار حکم اعدام در حبس بوده، ممکن است در روزهای آینده آزاد شود. 

او در قتل آقای پرل، روزنامه‌نگار ۳۸ ساله، در سال ۲۰۰۲ محکوم شد. دنیل پرل به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر، در بندر کراچی درباره شبه‌نظامیان اسلامگرا پژوهش می‌کرد. 

دنیل پرل، رئیس بخش جنوب آسیا در روزنامه وال‌استریت جورنال بود و درباره روابط شبه‌نظامیان اسلامگرا با ریچارد رید تحقیق میکرد. رید، تروریستی بود که می‌خواست با جاسازی بمب در داخل کفش خود، سوار یک پرواز به مقصد میامی شود. 

آقای پرل در ژانویه ۲۰۰۲ ربوده و چند هفته بعد و پس از بیرون آمدن ویدئویی که گفته شد مربوط به گردن زدن اوست، مرگ او تایید شد.

دادگاه ارشد سند، علاوه بر تعدیل حکم اعدام احمد عمر سعید شیخ، فرهام نسیم، شیخ عادل و سلمان ساغب را تبرئه کرد که در ارتباط با همین پرونده به حبس ابد محکوم شده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خفاجه نوید، وکیل مدافع، درباره شیخ که زاده بریتانیا است گفت:‌ «دادگاه حکم اعدام عمر را به هفت سال تقلیل داد. اتهام قتل ثابت نشد و او به دلیل آدم‌ربایی به هفت سال حبس محکوم شد.» 

به گفته آقای نوید، «با در نظر گرفتن دوران حبس او در جنوب حیدرآباد و در صف اعدام، او اکنون می‌تواند آزاد شود مگر آنکه دولت بخواهد تصمیم دادگاه را به چالش بکشد».

یک دادستان سند گفته است که علیه تصمیم دادگاه تقاضای تجدید نظر خواهد کرد. 

فائض شاه، دادستان کل استانی گفت:‌ «وقتی حکم دادگاه اعلام شود، به آن اعتراض می‌کنیم.» 

شیخ متولد بریتانیا است و در مدرسه اقتصاد لندن تحصیل کرده و قبلا در دهه ۱۹۹۰ به دلیل مشارکت در آدم‌ربایی و ربودن یک شهروند غربی در سال ۱۹۹۴ زندانی شده بود.

در سال ۱۹۹۹ شبه‌نظامیان یک هواپیمای خطوط هوایی هند را ربوده و آن را به افغانستان بردند. آن زمان رژیم طالبان بر افغانستان حکومت می‌کرد و به مذاکرات تبادل هواپیما کمک کرد. شیخ و دو مرد دیگر در ارتباط با این مسئله در هند زندانی شده بودند.

© The Independent

بیشتر از جهان