خالد نور؛ جوان‌ترین عضو تیم مذاکره با طالبان

خالد نور پسر فرمانده پرقدرت شمال، تنها یک جوان ۲۵ ساله عادی نیست

خالد نور فرزند رهبر جنرال عطا محمد نور ( فردی که در وسط نشسته ) در سازمان ملل - عکس از فیس بوک حامیان خالد نور

خالد نور در پنجم مارس ۱۹۹۵ میلادی در بلخ به دنیا آمد و تنها ۲۵ سال دارد. او در میان ۲۱ نفری که به نمایندگی از نظام جمهوری اسلامی افغانستان به میز مذاکره با طالبان می رود، جوان‌ترین عضو است. 

تعدادی از تحلیل‌گران مسائل افغانستان جوان بودن خالد را به حساب خامی گذاشته و از انتخاب پسر ارشد ژنرال عطا محمد نور، استاندار پیشین بلخ برای گفتگو درباره صلح و دولت آینده انتقاد کرده اند. اما گزینش این جوان ۲۵ ساله در ترکیب هیات افغانستان که ماهها و شاید سال‌ها بر سر آینده کشور با گروه طالبان مذاکره خواهد کرد، از زاویه دیگری هم قابل بررسی است. 

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) آمار جالبی درباره جمعیت افغانستان ارایه می دهد. براساس تازه ترین گزارش این سازمان ۶۳ درصد مردم افغانستان را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می دهد که بالغ بر ۲۷.۵ میلیون نفر می شود. 

سازمان ملل گزارش اداره احصایه دولتی افغانستان را تایید می کند که این کشور یکی از جوان‌ترین و رو به رشدترین گروه مردمی را در جهان به خود اختصاص داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حساب فراتر از این که خالد نور چقدر از پدرش در مذاکرات نمایندگی می کند، انتخاب یک نماینده جوان دیگر در مذاکرات بین الافغانی که نقشه راه آینده کشور را ترسم خواهد کرد، میز گفتگوها را از نگرش جوان خالی نخواهد گذاشت که این فرصتی برای تبیین مشکلات، آرزوها و دیدگاه های آنها خواهد بود. 

برای جوانان امروز رسانه‌های مستقل، برابری جنسیتی و آزادی‌های فردی مهم است. 

خالد نور در خانواده پرجمعیت فرمانده ای به دنیا آمده است که در نوجوانی سلاح بر شانه کشید و تحصیلاتش را نیمه‌کاره رها کرد. عطا محمد نور در چهل سال جنگ و سیاست افغانستان نقش فعالی داشته است. او از فرماندهان وفادار به احمدشاه مسعود بود که علیه شوروی سابق جنگید و بعد در جنگهای داخلی مجاهدین مدتها از در دشمنی با ژنرال دوستم دیگر فرمانده نظامی شمال درآمد. آقای نور در سرنگونی امارت اسلامی طالبان و پشتیبانی از پیکار نظامی آمریکا در شمال نقش کلیدی داشت و با شکست خط طالبان در مزارشریف، این شهر را تصرف کرد.  این فرمانده پیشین جهادی ۱۴ سال والی بلخ بود، قدرت و پایگاه اجتماعی خود را در این منطقه استراتژیک تحکیم بخشید، ثروتمند شد و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ هم در کنار اشرف غنی ایستاد. 

بنابرین خالد نور تنها یک جوان ۲۵ ساله عادی نیست. 

او فرزند ارشد یکی از ثروتمندترین و نیرومندترین فرماندهان نظامی و سیاسی افغانستان است.

خالد نور در رشته نظامی تحصیل کرده است. وی بعد از پایان دوره متوسطه راهی بریتانیا شد و در آکادمی سلطنتی نظامی سندهرست ، فنون نظامی و جنگی را آموخت. 

سپس به دانشگاه جورج میسون آمریکا رفت و در رشته تحلیل و حل مناقشات  لیسانس گرفت. 

چندی پس از بازگشت از غرب  وارد جریانهای سیاسی شد و در دو نشست صلح غیررسمی بین الافغانی و طالبان در مسکو و دوحه شرکت کرد. 

آقای نور در تازه ترین اظهاراتش درباره هیات مذاکره کننده صلح به آماج نیوز گفت:‌

« این تیم یک تیم همه شمول است. تنها حکومت نه بلکه نماینده تمام اقشار اقوام و جامعه افغانستان و خصوصا از جوانان خانممها و رهبران سیاسی و احزاب سیاسی نماینگدی می کند. بنا بناید گفت که این تیم تیم حکومتی یا نماینده حکومت است. این تیم نماینده نظام و ملت افغانستان می باشد. در راستای همه شمول بودن این تیم تلاشهای خیلی فراوانی صورت گرفته است. اختلاف نظرها در آغاز هر پروسیه سیاسی طبیعی است. خواهش ما از تحریک طالبان این است که این پروسه را سبوتاژ نکنند و هرچه زودتر مذاکرات بین الافغانی را اغاز کنند تا ما بتوانیم به خواسته های دیرینه مردم ما که همانا صلح است دست یابیم.» 

او پیشتر هم در نشست مسکو از آمادگی برای درک طرف طالبان و توافق برای صلح گفته بود. 

آقای نور در مطلبی برای بخش انگلیسی رادیو اروپای آزاد نوشته بود:‌«دوره طولانی مذاکرت همزمان با تداوم جنگ درست نیست. بخاطر اینکه خروج نیروهای آمریکایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ یک احتمال واقعی است. از این رو گزینههای جایگزین را حتما باید بررسی کرد تا از چنین اقدام بدون توافق صلح بین دولت أفغانستان و طالبان جلوگیری کرد. این مساله از جهتی دیگر هم اهمیت دارد که برخی تحلیل‌گران باور دارند خروج شتابزده به جنگ داخلی مانند سالهای ۱۹۹۰ خواهد انجامید.» 

گزینههای که خالد نور در این نوشته مشترک با مکسول بون، تحلیلگر آمریکایی، پیشنهاد داده، ایجاد حکومت موقت یا دارای سرپرست برای سه سال است که تا امضای توافق صلح با طالبان روی کار بیاید. 

 جوانان افغان در رسانههای اجتماعی به کرات مطرح کرده اند که مذاکره کنندگان به توافقی تن ندهند که صلح شکننده و «آرامش گورستانی» به دنبال بیآورد؛ پیمانی با طالبان بسته شود که گروه طالبان جزو جامعه افغانستان شود نه برعکس آن. 

بیشتر از