ارگ: تنش‌های انتخاباتی به حدی نیست که افغانستان را به بحران ببرد

تنش‌های انتخاباتی در افغانستان موجب شد تا مایک پمپئو نیز دراین‌باره اعلام نظر کند

شهروندان افغانستان از ادامه این تنش‌های انتخاباتی نگران هستند- Sajjad HUSSAIN / AFP

وحید عمر، مشاور راهبردی و روابط عمومی محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، می‌گوید که تنش‌های انتخاباتی به حدی جدی نیست که این کشور را به بحران ببرد، اما بحث‌های شماری از سیاسیون افغان در این زمینه هنوز جریان دارد.

آقای عمر گفت: «من این تنش‌های موجود را در رابطه با مسایل سیاسی کشور، تا آن حد جدی نمی‌دانم که افغانستان را به بحران ببرد، زیرا این گونه تنش‌های سیاسی در تمام کشورها معمول است و شماری از سیاسیون افغان نیز تلاش دارند تا برای پایان بخشیدن به این وضعیت، مسمر ثمر واقع شوند.»

این مشاور ارگ، نکته‌ای در پیوند با دیدار تازه عبدالله عبدالله با آقای غنی، مطرح نکرد، اما گفت: «رئیس جمهوری افغانستان در رابطه با پایان دادن به این تنش‌های انتخاباتی با شماری از سیاسیون این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو داشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان در حالی تنش‌های انتخاباتی را جدی نمی‌داند که پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ این کشور و پیروزی آقای غنی، عبدالله عبدالله، ریئس اجراییه پیشین و نامزد معترض انتخابات، نتایج نهایی را نپذیرفت و در مقابل، یک دولت سایه «همه‌شمول» به رهبری خود را تشکیل داد و حتی مراسم سوگند و تحلیفی نیز همزمان با مراسم رسمی تحلیف ریاست جمهوری، برای خود برگزار کرد.

در حال حاضر، تنش‌های انتخاباتی در این کشور اوج گرفته است و به جایی رسیده است که پای مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، را نیز به کابل کشیده است تا برای اختلافات موجود بین آقاییان غنی و عبدالله، یک راه حل سیاسی پیدا کند. اما پمپئو بدون دستآورد دوباره به آمریکا برگشت و اعلام کرد که دو طرف (غنی و عبدالله) باید باهم توافق کنند و دولت فراگیری تشکیل دهند. با این حال، تنش‌ها همچنان ادامه دارد.

به تازگی حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، عبدالرسول سیاف، یکی از رهبران جهادی، کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح، و محمد یونس قانونی، معاون پیشین حامد کرزی، تلاش دارند تا تنش‌های انتخاباتی موجود میان عبدالله و غنی را حل کنند، و در این پیوند تا کنون چندین بار هم با غنی و عبدالله عبدالله از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. شماری از منابع دو طرف (عبدالله و غنی)، به رسانه‌ها گفته‌اند که این دیدارها ناکام بوده است، اما شماری دیگر می‌گویند که تلاش‌های این سیاسیون مثبت بوده است و امید می‌رود که مشکل موجود به زودی‌ حل شود.

امید میثم، سخنگوی عبدالله عبدالله، در این زمینه می‌گوید: «تلاش‌ها در سطوح مختلف برای حل تنش‌های موجود انتخاباتی جریان دارد و امیدوار هستیم که بالاخره این تلاش‌ها به یک نتیجه مثبت برسد و بتوانیم در آینده یک دولت فراگیر و همه‌شمول در این کشور تشکیل دهیم.»

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، پس از آغاز تنش‌های انتخاباتی در نخستین دیدارش با عبدالله عبدالله، گفت: «عبدالله از من خواسته‌های خلاف قانون اساسی دارد و من نمی‌توانم خواسته‌های غیر قانونی‌اش را عملی کنم.» 

الهام جاوید، کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان، تنش‌های موجود را جدی و به زیان این کشور می‌داند، و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «هیچ شکی نیست که تنش‌های انتخاباتی، بر وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افغانستان تاثیر منفی می‌گذارد. ما تاثیرات منفی آن را به چشم می‌بینیم که کشور را به کدام سو می‌راند. باید سیاسیون افغان هر چه زوتر برای پایان دادن این تنش‌ها دست به کار شوند و میان آقایان غنی و عبدالله یک راه حل سیاسی پیدا کنند تا کشور را از این بیشتر به بحران نبرند.»

آقای جاوید می‌افزاید: «اگر تنش‌های موجود انتخاباتی از راه مذاکره و میانجیگری سیاسیون این کشور حل نشود و غنی و عبدالله نیز از خود انعطاف نشان ندهند، وضعیت بدون شک بدتر خواهد شد که آن زمان، جلوگیری از زرف‌تر شدن مشکل ممکن نخواهد بود.»

شهروندان و بسیاری از سیاستمداران افغانستان از ادامه این تنش‌ها نگران هستند. جنجال‌های انتخاباتی را در افغانستان زیان‌بار می‌دانند و می‌گویند که وضعیت موجود، اقتصاد و امنیت مردم را بیشتر ضربه زده است، و از غنی و عبدالله می‌خواهند که با هم متحد شوند و نگذارند وضعیت کشور بیش از این به بحران کشیده شود و به ویرانی و نابودی آن بینجامد.   

بیشتر از