کمک به «مستضعفان آمریکا» امکان‌پذیر نیست

وزارت بهداشت ایران می‌گوید به‌هیچ‌وجه شرایط کمک به کشورهای دیگر را نداریم

رییس سازمان بسیج دانشجویی می‌گوید نیروهای بسیج آماده‌اند تا کمک‌حال آمریکایی‌هایی باشند که «نمی‌توانند نیازهای اولیه خودشان را تأمین کنند.»- khamenei.ir

پس از آنکه، بسیج دانشجویی از ارسال کمک بهداشتی برای «مستضعفان آمریکایی» خبر داد، سخنگوی وزارت بهداشت به خبرنگاران گفته است که ایران امکانات اضافه برای تهیه و ارسال تجهیزات بهداشتی و حفاظتی به سایر کشورها را ندارد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بدون اشاره مستقیم به سخنان روزهای گذشته گروه‌ها و نیروهای نزدیک به سپاه برای کمک به مردم آمریکا گفته است که علاوه بر نیاز داخلی به این اقلام، «ترددی هم بین کشورها وجود ندارد و مرزهای دریایی و هوایی با محدودیت نقل‌وانتقال روبه‌رو است».  

جهانپور می‌گوید کمک‌های بین‌المللی، «مسئولیت مشترک» همه ملت‌ها است ولی فعلاً نیاز داخلی به این تجهیزات برطرف نشده است.

روز گذشته، محمدجواد نیک‌روش، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، گفته بود که دانشجویان بسیجی «یک محموله‌ای از اقلام بهداشتی را که اتفاقاً تولید خودشان هم است برای ارائه به مستضعفین آمریکا آماده کرده‌اند و امروز به دفتر حافظ منافع آمریکا ارائه خواهند کرد.»

بنا به گفته نیک‌روش، نیروهای بسیج آمادگی این را دارند که «برای آمریکایی‌هایی که امروز نمی‌توانند نیازهای اولیه خودشان را تأمین کنند، کمک‌حال باشند.»

محمدجواد نیک‌روش هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین وابسته به سپاه پاسداران است. او پیش از آنکه در سال ۱۳۹۶ به ریاست سازمان بسیج دانشجویی منصوب شود، جانشین مرکز توسعه فرماندهی و مدیریت سپاه پاسداران بود.

پس از انتشار خبر اهدای اقلام بهداشتی از سوی بسیج دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، دیگر نهاد وابسته به سپاه پاسداران نیز از اهدای کیت‌های آزمایشی ساخت این دانشگاه به آمریکا خبر داد. هادی زهیری مسئول روابط عمومی این دانشگاه گفت که «ما با دولت آمریکا دشمن هستیم، نه مردمش و کیت‌ها تحویل سفارت سوئیس شدند».

مصطفی میرسلیم، نماینده منتخب مجلس یازدهم و منصوب علی خامنه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در حساب توییتری خود مراتب همدردی‌اش را با «مردم مظلوم آمریکا» ابراز کرد و نوشت از اینکه «تحریم» مانع کمک ایران به این مظلومان شده است، متاسف است.

آغاز ماجرا؛ فرمان رهبری و اقدام سپاه

ماجرای کمک به غربی‌ها از روز سوم فروردین‌ماه شروع شد. آن روز در حالی که علی خامنه‌ای، سخنرانی نوروزی خود را انجام می‌داد، محموله کمک «پزشکان بدون مرز» برای مقابله با کرونا در راه ایران بود. این محموله شامل یک بیمارستان موقت ۵۰ تختخوابی بود که با هماهنگی وزارت بهداشت قرار بود در اصفهان برپا شود. به جز این بیمارستان موقت، گروهی از پزشکان و کادر درمان بین‌المللی و مقادیری اقلام بهداشتی و پزشکی با هواپیمای چارتر این نهاد بین‌المللی به ایران فرستاده شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در سخنان نوروزی خود نسبت به اعلام کمک آمریکا و دیگر کشورهای غربی موضعی تهاجمی گرفت و گفت احتمالاً کرونا شکلی از بیوتروریسم آمریکا است و آن‌ها به دنبال تثبیت این ویروس در ایران و مشاهده نتایج آن هستند.

یک روز پس از این اظهارات، گروه اعزامی پزشکان بدون مرز که با تجهیزات بهداشتی و بیمارستانی به ایران آمده بودند با دخالت سپاه پاسداران به فرانسه بازگردانده شدند.

این اقدام سازمان اطلاعات سپاه، انتقاد برخی سیاسیون و مقامات بهداشتی را برانگیخت. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم گفت که دریافت کمک‌های این گروه با «هماهنگی و همراهی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط» صورت گرفته و سیاست دولت، پذیرش کمک‌های بین‌المللی است.

در مقابل، رسانه‌های وابسته به سپاه و روزنامه کیهان در اقدامی هماهنگ «پزشکان بدون مرز» را «جاسوسان سرویس اطلاعاتی فرانسه و کشورهای غربی در قالب پزشکی و بشردوستانه» لقب دادند.

چند روز پس از این رخداد، قرارگاه بقیه‌الله اعظم سپاه که فرماندهی آن با «محمدعلی عزیزجعفری» است دست‌به‌کار شد تا با ایجاد جنگ روانی، اقدامات سازمان اطلاعات سپاه در اخراج پزشکان بدون مرز را توجیه کند.

در نخستین اقدام، «خانه طلاب جوان» با انتشار نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف از او خواستند تا مقدمات لازم برای اعزام آن‌ها به اروپا و آمریکا را فراهم کند.

این تشکل در نامه خود از «عدم رسیدگی مناسب به سالمندان و نیازمندان مبتلا به کرونا در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی» اظهار نگرانی کرده بود.

خانه طلاب جوان، تشکلی  کمتر شناخته‌شده وابسته به سپاه است که پیش از ماجرای کرونا، نامش با مجموعه گروه‌هایی پیوند خورده بود که عمده فعالیتشان، به هم زدن سخنرانی‌های «نامطلوب»، سرکوب تظاهرات مردمی و حمله به منتقدان حوزوی علی خامنه‌ای بود.

اقدام روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و بسیج دانشجویی برای کمک به «مستضعفان آمریکا» نیز پرده‌ای جدید از نمایش قرارگاه بقیه‌الله اعظم برای توجیه ممانعت سپاه از ورود کمک‌های بین‌المللی به کشور است.

سیستم درمان در ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و فقدان سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه امکانات بهداشتی و پزشکی هم‌اکنون در وضعیتی ناگوار قرار دارد.

در مواجهه با بحران کرونا و کمبود گسترده امکانات پزشکی و دارویی، سیاست رسمی رهبر جمهوری اسلامی، افزایش فشار بین‌المللی بر آمریکا برای تعلیق و یا لغو تحریم‌ها به دلیل کرونا است. ورود کمک‌های «غیرپولی» نهادهای بین‌المللی و فروکش کردن بحران در ایران می‌تواند این سیاست را تضعیف کند و به همین دلیل، سپاه، میانداری اجرای این سیاست علی خامنه‌ای را برعهده گرفته است.

بیشتر از