ترامپ: آمریکا هزینه حفاظت از هری و مگان را تقبل نمی‌کند

این اظهارات پس از نقل مکان این زوج به کالیفرنیا مطرح شده است

هری و مگان اوایل سال جاری گفتند از وظایف سلطنتیشان کناره‌گیری کرده و در خارج از بریتانیا اقامت خواهند کرد- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

دونالد ترامپ می‌گوید ایالات متحده هزینه حفظ امنیت و حفاظت از دوک و دوشس ساسکس را که به کالیفرنیا نقل مکان کرده‌اند تقبل نخواهد کرد.

آقای ترامپ در توئیتی در روز یکشنبه گفت: «من دوست و یکی از تحسین کنندگان ملکه انگلستان و بریتانیا هستم. گزارش شد هری و مگان که بریتانیا را ترک کرده‌اند در کانادا اقامت خواهند کرد. اما حالا تصمیم گرفته‌اند کانادا را ترک کنند و به آمریکا بیایند. ایالات متحده هزینه حفظ امنیت آن‌ها را پرداخت نخواهد کرد. آن‌ها خودشان باید مخارج آن را تقبل کنند.»

گزارش شده مگان و هری اخیرا جزیره «ونکوور» در کانادا را ترک کرده و به لس آنجلس که مگان در آن بزرگ شده، نقل مکان کرده‌اند.

آمریکا و بریتانیا توافقی کهن برای حفاظت از امنیت دیپلمات‌ها و اعضای خاندان سلطنتی به هنگام دیدار از آمریکا داشته‌اند. اما منابع مطلع می‌گویند هری و مگان احتمالا این مزایا را به دنبال کناره گیری از مقام عضویت ارشد خاندان سلطنتی از دست داده‌اند؛ که همراه با آن برخورداری از موقعیت «افراد حفاظت شده بین المللی» نیز ملغی می‌شود. 

رئیس جمهور آمریکا به این نکته اشاره نکرد که آیا پس از نقل مکان هری به لس آنجلس، او یا دولت بریتانیا خواهان برخورداری از حفاظت امنیتی شده‌اند یا نه. نشریه ایندیپندنت در این مورد با منابع خاندان سلطنتی تماس گرفته است. 

روز یکشنبه، هری و مگان در بیانیه ای گفتند «هیچ قصدی» برای تقاضا از دولت ایالات متحده برای تامین حفاظت از آن‌ها ندارند و ترتیبات مربوط به آن هم اکنون «از طریق پرداخت‌های شخصی» انجام شده است. 

هری و مگان در اوایل سال جاری در اعلامیه ای که خاندان سلطنتی را تکان داد، گفتند از وظایف سلطنتیشان کناره گیری کرده و در خارج از بریتانیا اقامت خواهند کرد. در ابتدا، این زوج سلطنتی قصد داشتند همراه با پسر ده ماهه شان، آرچی، در کانادا اقامت کنند.

گفته می‌شود دولت کانادا هزینه حفاظت از هری و مگان را در ماه نوامبر پرداخت کرد، اما مقامات مسئول گفتند از ماه مارس که وظایف سلطنتی آنها رسما تمام می‌شود، از قبول هزینه‌های مربوطه خودداری خواهند کرد.

به گفته شبکه خبری سی بی سی، بیل بلر، وزیر امنیت عمومی کانادا در یک بیانیه گفته: «دوک و دوشس ساسکس، که تصمیم گرفته‌اند به صورت پاره وقت در کانادا اقامت کنند، دولت ما را در شرایطی بی‌سابقه و خاص قرار داده‌اند. اداره پلیس سلطنتی سواره کانادا از ابتدا با مقامات بریتانیا در مورد ملاحظات امنیتی (هری و مگان) در تماس بوده است.»

وی افزود: «با توجه به این که در حال حاضر دوک و دوشس به عنوان افراد حفاظت شده بین المللی شناخته می‌شوند، کانادا وظیفه دارد در موارد لازم اقدامات حفاظتی را در مورد آن‌ها به اجرا بگذارد. به تقاضای پلیس متروپولیتن بریتانیا، اداره پلیس سواره کانادا از هنگام ورود دوک و دوشس به این کشور در نوامبر سال ۲۰۱۹، به طور متناوب این خدمات را در اختیار آن‌ها گذاشته است. این خدمات در هفته‌های آینده با تغییر موقعیت آن‌ها خاتمه خواهد یافت.»

پیش از این، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفته بود «مذاکرات» با بریتانیا در مورد پرداخت هزینه‌های حفاظت از خانواده هری در حین اقامت در کانادا «در جریان است.»

در اوایل ماه جاری ایالات متحده و کانادا در گرماگرم شیوع ویروس کرونا توافق کردند مرزهای خود را به روی سفرهای غیرضروری ببندند. در همان حال، به گفته نشریه «سان» هری و مگان با اجاره یک هواپیمای خصوصی از کانادا به کالیفرنیا نقل مکان کردند.

دوک و دوشس ساکس، در اوایل ماه جاری و پیش از ۳۱ مارس که رسما دفتر وظایف سلطنتیشان بسته شود، در آخرین رویداد سلطنتی خود در کلیسای وست مینستر در مراسم سالیانه کشورهای مشترک المنافع شرکت کردند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان