کرونا در آمریکا؛ تمدید مقررات فاصله‌گیری اجتماعی تا پایان آوریل

ترامپ می‌گوید تمامی منابع کشور را برای مبارزه با کرونا به کار گرفته است

ترامپ گفت که پیک یا بالاترین حد مرگ در اثر کرونا در آمریکا احتمالا تا دو هفته دیگر خواهد بود- JIM WATSON / AFP

دونالد ترامپ بار دیگر روز یک‌شنبه، دهم فروردین، همراه با کارگروه کاخ سفید برای مبارزه با ویروس کرونا در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و در روزی که آخرین آمارها از ۱۳۵ هزار مورد فرد مبتلا و ۲۳۷۰ نفر مرگ را در آمریکا خبر می‌دهند، به ارایه آخرین اطلاعات در مورد اقدامات دولتش پرداخت. 

ترامپ با تاخیر خبرهای مربوط با افزایش تست گفت که دولت او تست جدیدی را تایید کرده که در پنج دقیقه می‌تواند جواب بدهد. او از شرکت ابووت که توانسته تاییدید تولید انبوه این دستگاه‌ تست ویروس کرونا را بگیرد، تشکر کرد. قرار است هر روز ۵۰ هزار تست هر روز از اول ماه آوریل توسط این شرکت ارایه شود. 

ترامپ همچنین از مسوولین دولت خود برای تجهیز صدها تخت بیمارستانی در چندین مکان عمومی از جمله در نیویورک تشکر کرد. او گفت که ارایه دهها هزار تست کمک خواهد کرد به کنترل سریع ویروس کرونا و در ادامه  از اقدامات اداره «غذا و دارو»ی آمریکا در خصوص امتحان کردن داروهایی که می‌تواند برای درمان ویروس کرونا به کار رود خبر داد. در حالی که بسیاری دولت را برای کم‌کاری برای تهیه ماسک برای کادر پزشکی بیمارستان‌ها با انتقاد مواجه کرده‌اند، او از تایید دستگاهی برای استرلیزه‌ کردن ماسک‌های استفاده شده سخن گفت. ترامپ همچنین گفت که کار روی واکسن ویروس کرونا هم به سرعت در حال پیشرفت است. 

چند ساعت پیش از کنفرانس خبری ترامپ،  اندروکومو فرماندار نیویورک از ۵۹۵۱۳ مورد فرد ابتلا به ویروس کرونا در ایالت نیویورک خبر داد و گفت که از این تعداد بیش از ۸۵۰۰ نفر در بیمارستان‌ها و بیش از دو هزار نفر از آنها نیز در بخش ای سی یو بستری هستند. از تعداد کل موارد مربوط به ایالت نیویورک بیش از ۳۲هزار نفر تنها در شهر نیویورک هستند. 

ترامپ گفت همه منابع کشور را برای مبارزه با ویروس کرونا به کار گرفته است چه در سطح محلی و چه در سطح فدرال. در این جلسه چندین تن از مدیران شرکت‌های خصوصی که دولت ترامپ در تهیه تجهیزات پزشکی کمک کرده‌اند برای دقایقی از تلاش‌های انجام شده در بخش خصوصی برای پاسخ دادن به تقاضاهای ایالت‌های مختلف سخن گفتند. ترامپ همچنین گفت که ۸۰ تن از تجهیزات حفاظتی شخصی امروز از کشورهای دیگر به آمریکا رسیده است و این پروازها ادامه خواهد داشت. 

ترامپ در ادامه کنفرانس خبری، بار دیگر به تکرار اطلاعاتی پرداخت که طی روزهای گذشته در خصوص بسته نجات دو تریلیون دلاری تصویب شده توسط کنگره آمریکا مطرح شده است از جمله کمک‌های مربوط به پرداخت بیمه‌بیکاری و کمک به کسب‌وکارهای کوچک. ترامپ گفت که پیک یا بالاترین حد مرگ احتمالا تا دو هفته دیگر در آمریکا خواهد بود. او گفت در این دو هفته آینده همه باید راهنما یا مقرراتی که توسط مقامات اعلام شده را رعایت کنند. او گفت که مقررات را تا سی‌ام آوریل تمدید کرده است. این درحالی است که ترامپ قبلا اعلام کرده بود که تا ۱۲ آوریل، تمایل دارد که مقررارت فاصله‌گیری اجتماعی و تعطیلی کسب‌وکار را تغییر دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 طی روزهای گذشته ترامپ با انتقادات زیادی از سوی رسانه‌های مختلف مطرح شده بود که در این کنفرانس‌های خبری روزانه بدون اینکه اطلاعات جدیدی ارائه کند، از این جلسات به عنوان فرصتی برای تبلیغ برای خودش استفاده می‌کند. روز یک‌شنبه، در حالی که گزارش‌ مرگ در اثر ویروس کرونا عبور از عدد یک هزار را نشان می‌داد، ترامپ به جای اشاره کردن به وخیم‌تر شدن وضعیت و ضرورت رعایت اصول بهداشتی و خانه‌ماندن مردم، در چندین توییت، آمار تماشای کنفرانس‌های خبری خود را در شبکه‌های مختلف تلویزیونی آمریکا منتشر کرد. 

کنفرانس خبری ترامپ در حالی برگزار شد که شهردار نیویورک و بسیاری از مقامات این شهر خواستار توجه فوری به نیازها و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با بیماری کرونا در اثنای شیوع گسترده کرونا شدند. شهردار نیویورک روز یک‌شنبه با ترامپ صحبت کرده بود و از او خواسته بود که دستگاه‌های کمک تنفسی یا ونتالیتور و نیز کادر پزشکی برای این شهر فراهم کنند. قرار است دولت ترامپ ۴۰۰ دستگاه را به این شهر طی روزهای آينده ارسال کند. 

جلسه روز یک‌شنبه ترامپ با خبرنگاران، به جای مکان همیشگی کنفرانس‌های خبری، در فضای باز «باغ رز» کاخ سفید برگزار شد تا فضای بیشتری برای خبرنگاران با توجه به موضوع فاصله‌گیری اجتماعی وجود داشته باشد. روز یک‌شنبه، ترامپ همچنین پس از مخالفت فرمانداران ایالت‌های نیوجرسی و نیویورک، با اظهارات روزهای گذشته او مبنی بر امکان قرنطینه کردن این ایالت‌ها با دستور دولت، از سخنان خود عقب نشینی کرد و گفت که قرنطینه کردن این ایالت‌ها «ضروری نخواهد بود.»