عدم اتخاذ تدابیر شدید در پیشگیری از کرونا، فاجعه را فراتر از تحمل خواهد کرد

اقدامات پیشگیرانه، نقش موثری در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا دارد

محققان در آزمایشگاه تحقیقاتی در کالج سلطنتی لندن. عکس از: ‏AFP‏

کالج سلطنتی لندن که به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های تحقیقاتی بریتانیا شناخته می شود به تازگی پژوهشی را در مورد میزان احتمال شیوع ویروس کرونا (‏Covid 19‎‏) و پیامدهای مخاطره آمیز آن انجام داده و گزارشی را منتشر کرده است که نشان می دهد در صورت عدم توانایی در مهار این اپیدمی، ویروس کرونا تنها در سال جاری می تواند منجر به مرگ بیش از 40 میلون نفر در سراسر جهان شود.

در این گزارش محققان سناریوهای متعددی را که ممکن است جهان در اثر شیوع ویروس کرونا با آن رو به رو شود مورد بررسی قرار داده و به چند اتفاق احتمالی اشاره کردند.

در نخستین سناریو پیش بینی شده و در صورتی که جهان هیچ اقدامی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام ندهد، ممکن است حدود 7 میلیارد نفر مبتلا به این ویروس شده و بیش از 40 میلیون نفر در سال جاری در سراسر جهان در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست بدهند. اما در صورت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و کاهش میزان ارتباطات اجتماعی، این رقم می تواند به 40 درصد کاهش پیدا کند، افزون بر آن، جلوگیری از برقراری ارتباطات اجتماعی میان سالمندان که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، میزان آسیب دیدگی را تا 60 درصد تقلیل می دهد و این سناریو به صورت کل می تواند تقریبا نمی از بار مصیبت را کاهش دهد. اما به رغم تفاوت چشمگیر و کاهش شدید میزان خسارت، بخش های بهداشتی و درمانی در سراسر جهان با چالش های بی شماری رو به رو خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، پاتریک واکر، نویسنده گزارش کالج سلطنتی می گوید: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که جهان در هفته ها و ماه های آینده با چالش بهداشتی بزرگ و بی سابقه مواجه می شود و البته فعالیت های هماهنگ و گروهی، قاطعیت و اقدام سریع در روند پیشگیری از شیوع این ویروس مرگبار می تواند میلیون ها انسان را از خطر مرگ نجات دهد. اتخاذ اقدامات بهداشتی اثبات شده از جمله، انجام آزمایش کرونا، اعمال محدودیت های عبور و مرور و تجمع، قرنطینه کردن افراد مبتلا به ویروس و سایر تدابیر پزشکی که می تواند میزان آلودگی را کاهش دهد، نقش اثرگذاری در حفظ سلامتی جامعه انسانی خواهد داشت.

در گزارش آمده است که اگر همه ای کشورها بتوانند این استراتژی را به صورت دقیق و همه جانبه عملی کنند، شمار قربانیان ویروس کرونا در هر 100 هزار نفر حدود 0.2 درصد در یک هفته خواهد بود، بدین معنی که اتخاذ تدابیر لازم می تواند میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را 95 درصد کاهش دهد و حدود 38.7 میلیون نفر را از خطر مرگ نجات دهد. اما اگر تأخیر کوتاهی در اجرای این استراتژی صورت گیرد میزان تلفات در هر 100 هزار نفر حدود 1.6 درصد در یک هفته افزایش می یابد اما باز هم حدود 30.7 میلیون نفر از خطر مرگ نجات خواهند یافت.

خانم ازرا غنی، پژوهشگر و نویسنده گزارش مرکز جهانی تحقیقات بیماری های عفونی، اظهار داشت لازم است به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری همه گیر، همه ای کشورها اقدامات فوری، قاطع و گروهی انجام دهند و البته برای همگان ثابت شده است که اتخاذ تدابیر زودهنگام می تواند میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس مرگبار را تا حدود 95 درصد کاهش دهد و البته اجرای اقدامات یاد شده، تأثیر گسترده تری در حفظ سلامت سالمندان و افرادی که بیشتر در معرض آسیب پذیری هستند، دارد.

در این گزارش همچنان به خسارت های فراوان اقتصادی پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا اشاره شده و نشان می دهد اقتصاد کشورهای کم در آمد به شدت دچار بحران می شود و با در نظر داشت هر سناریو، این کشورها به شدت زیانمند خواهند شد.

همچنان نیل فرگوسن، مدیر مرکز جهانی تحقیقات بیماری های عفونی و انستیتوی پژوهشی بیماری ها اضطراری عبد اللطیف جمیل در کالج سلطنتی لندن، گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ویروس کرونا بزرگ ترین تهدید برای سلامتی انسان در عصر کنونی است و ایجاب می کند به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس مرگبار، کشورهای جهان اقدامات سریع و هماهنگ را انجام دهند. وی افزود: برای پیشگیری از پیامدهای فاجعه بار این بیماری همه گیر، بایستی همکاری و هماهنگی میان کشورها در بالا ترین سطح ممکن ادامه داشته باشد.

چارلی ویتاکر، یکی از تهیه کنندگان گزارش و دانشجوی دکترا در کالج سلطنتی لندن، با اشاره به اهمیت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: پس از انجام پژوهش های لازم، به این نتیجه رسیدیم که اقدامات سریع و سختگیرانه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا می تواند نقش موثری در پیشگیری از وقوع پیامدهای فاجعه آمیز در جهان داشته باشد. نامبرده علاوه کرد: افزایش همکاری میان کشورها و ارائه کمک به کشورهای فقیر و کم در آمد می تواند از شیوع پرشتاب این ویروس مرگبار جلوگیری کند، در غیر این صورت، شیوع این بیماری مهلک در هر کجا که باشد، تهدید بزرگی برای سراسر کشورهای جهان است.

در همین حال، محققان کالج سلطنتی لندن تأکید دارند که سناریوهای یاد شده از آن چه ممکن است در اثر شیوع ویروس کرونا اتفاق افتد، یک پیش بینی تخیلی نیست بلکه برگرفته از پژوهش های دقیقی است که توسط گروهی از محققان و کارشناسان انجام شده است.

افزون بر آن، در این گزارش آماده است که تا هنگام کشف و تولید داروی ضد ویروس کرونا، مهم ترین اقدام، تلاش برای جلوگیری از گسترش این ویروس مرگبار است و بایستی تدابیر شدیدی همچون محدودیت های رفت و آمد و تجمع، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی و رعایت شدید بهداشت در همه جا اتخاذ شود تا از انتشار این بیماری واگیردار جلوگیری به عمل آید.

© IndependentArabia

بیشتر از زندگی