ممنوعیت سفر از فردا؛ تعطیلی پارک‌ها و همه مراکز تجمع در شهرها

طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» از سوی وزارت بهداشت پیشنهاد و در دولت تصویب شد

مقام‌های جمهوری اسلامی خود را برای رویارویی با موج دوم شیوع کرونا آماده می‌کند. یک روز پس از آنکه حسن روحانی مخالفت خود با ایجاد محدودیت و تب‌سنجی در مبادی ورودی و خروجی شهرها اعلام کرد، طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» در دولت ایران مصوب شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت پس از پایان جلسه هیئت دولت گفته است بر اساس این طرح، سفرهای برون شهری ممنوع خواهد شد و تفرج‌گاه‌هایی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها نیز تعطیل خواهند شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم گفته است که به جز فروشگاه‌های مواد غذایی و آن‌هایی که کالاهای عمومی را عرضه می‌کنند و بقیه مراکز تجمعی در شهر‌ها تعطیل خواهند شد.

رحمانی فضلی گفته که از مردم می‌خواهد که داوطلبانه این طرح را اجرایی کنند ولی اختیارات قانونی لازم برای اعمال این محدودیت‌ها را در اختیار دارد و اگر مجبور شوند از این اختیارات استفاده می‌کنند.

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفته است که زمان اجرایی شدن این محدودیت‌ها از فردا خواهد بود.

روحانی گفته که واقف است که اجرای این طرح برای مردم سخت خواهد بود ولی «مردم باید به شرایط سخت‌تر قناعت کنند».

از ابتدای شیوع کرونا در ایران و زمانی که این ویروس تنها در شهر قم مشاهده شده بود، بسیاری از متخصصان از دولت خواستند با قرنطینه کردن شهر قم و ممنوعیت ورود و خروح به این شهر، مانع گسترش این ویروس به دیگر نقاط کشور شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل حسن روحانی و بخش‌هایی از وزارت بهداشت اعلام کردند که با قرنطینه مخالفند. روحانی در جلسه‌ای که روز ۲۵ اسفندماه با گروهی از فعالان اقتصادی داشت مخالفت خود را با اعمال هر گونه محدودیت در رفت و آمد و قرنطینه شهرها اعلام کرد و گفت در مدت تعطیلات عید و پس از آن به هیچ وجه قرنطینه اجرایی نخواهد شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته طرح قرنطینه شهرها را اجرایی کرده بودند گفت که اجرای این طرح را «علمی» نمی‌داند و قرنطینه شهرها روشی قرون وسطایی برای مقابله با بیماری است.

با این وجود، اکنون حسن روحانی می‌گوید که برای «صیانت از جان مردم» ناچار به وضع مقررات آمد و شد برون شهری و تعطیلی بخش‌های گسترده‌تری از شهرها شده است.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، حدود ۲۵ هزار ایرانی به ویروس کرونا آلوده و حدود دو هزار نفر کشته‌ شده‌اند.

بیشتر از