غنی: دیدار تیم ما با وزیر خارجه آمریکا مثبت و سازنده بود

وزارت خارجه آمریکا از کاهش یک میلیارد دلاری بودجه کمک‌ به افغانستان خبر داد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گفته است که دیدار تیم او با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مثبت و سازنده بود و دو طرف در مورد روند صلح و تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث و گفت‌وگو کردند. 

رئیس جمهوری افغانستان یک روز پس از دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در یک پیام ویدیویی خطاب به مردم کشورش گفت: «دیدار دیشب ما با وزیر خارجه آمریکا مثبت و سازنده بود. دو طرف در این دیدار در رابطه با گفت‌وگوهای صلح و تقویت نیروهای امنتیی و دفاعی کشور صحبت کردیم. ایالات متحده آمریکا، شریک بنیادی و مهم افغانستان، از پیچیدگی‌های روند صلح آگاه است و با مشورت‌های نزدیک و مداوم با ما، برای تقویت و کامیابی این روند به تعهدی که دارد ادامه می‌دهد، زیرا صلح خواست فرد فرد افغان است.»

آقای غنی افزود: «ما طرفدار تامین صلح و ثبات دایمی در کشور هستیم، اما کسانیک ه مخالف تامین صلح هستند، بدون شک بر کشتن مردم تاکید می‌کنند.»

رئیس جمهوری افغانستان در آن پیام ویدیویی در پیوند با تنش‌های انتخاباتی وی با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین دولت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1398، نیز گفت: «من نظر به تعهدی که داشتم، برای آقای عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه پیشین، نقش سازنده‌ای در روند صلح در نظر گرفته بودم، اما وی این خواست من را نپذیرفت و خواهان تعدیل یک شبه قانون اساسی شد، و من نمی‌توانم کاری مخالف قانون اساسی انجام دهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غنی تاکید کرد: «تعدیل قانون اساسی کشور از صلاحیت‌های من نیست، بلکه وظیفه و صلاحیت لوی جرگه است که می‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند. اما هر خواست معقولی که مخالف قانون اساسی نباشد، آماده هستم تا در مورد آن صحبت کنیم.»

وی گفت: «تیم ما برای ایجاد دولتی همه‌شمول و فرا‌گیر که دربرگیرنده تمام جناح‌های سیاسی، قومی، زبانی و مذهبی باشد، متعهد است. من با معاونانم، آقایان امرالله صلح و سرور دانش، در این بخش کار می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهیم که دوران حکومت‌های گروهی و جناحی پایان یافته است و ما خواهان تکرار سال‌هایی با تجربه‌های ناکام، نیستیم.»

آقای غنی، به مردم اطمینان داد که «کاهش کمک‌های مالی ایالات متحده آمریکا، بر وضعیت کنونی کشور تاثیر منفی نخواهد داشت و ما تلاش می‌کنیم تا راهی برای تامین مبالغی که آمریکا کاهش داده است، پیدا کنیم.»

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه سخنان خود، از گروه طالبان خواست: «به گفته‌های علمای دینی کشور گوش دهید و به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، آتش‌بس اعلام کنید. در غیر آن صورت، اگر افرادی که زیر سایه طالبان هستند، در اثر ابتلا به این ویروس کشته شوند، مسئولیت آن به دوش آن گروه (طالبان) خواهد بود.» 

این گفته‌های رئیس جمهوری غنی در پیوند با جنجال‌های انتخاباتی و کاهش کمک‌های مالی ایالات متحده آمریکا به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه در یک سفر غیرمنتظره به کابل رفت تا برای پایان جنجال‌های انتخاباتی با آقای غنی و عبدالله صحبت کند. اما به نظر می‌رسد که آن دیدار و گفت‌وگو نیز نتوانسته است تنش‌های موجود میان عبدالله و غنی را پایان دهد.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا در یک بیانیه از کاهش یک میلیارد دلار از بودجه کمک‌های آمریکا به افغانستان خبر داده است و نیز تاکید کرده است چنانچه دو طرف (عبدالله و غنی)، برای تشکیل یک دولت همه‌شمول به نتیجه نرسند، آمریکا در روند همکاری‌های خود با افغانستان بازبینی خواهد کرد و آماده است که تا سال ۲۰۲۱، یک میلیارد دلار دیگر از آن بودجه را نیز کاهش دهد. 

بیشتر از