رد کمک صد میلیون دلاری آمریکا برای مهار کرونا از سوی ایران

وزارت خارجه آمریکا ادعاهای رهبر جمهوری اسلامی را زیر سوال برد

به گفته وزارت خارجه آمریکا «ادعاهای غیرواقعی علی خامنه‌ای درباره ویروس کرونا خطرناک هستند و ایرانی‌ها و مردم سراسر جهان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد» - KARIM JAAFAR / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، یک روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره احتمال تولید ویروس کرونا توسط آمریکا و اشاعه عامدانه آن در جهان، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این ادعاها واکنش نشان داد.

این بیانیه که تحت عنوان «دروغ‌های خامنه‌ای جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد» منتشر شده نه تنها واکنش مستقیمی به ادعاهای رهبر جمهوری اسلامی‌ست بلکه مدیریت مقامات جمهوری اسلامی در کنترل و پیش‌گیری از شیوع گسترده این بیماری در کشورهای دیگر را نیز مورد انتقاد قرار می‌دهد و هم به ماجرای برقراری پروازهای «هواپیمایی ماهان» در دوران اوج شیوع بیماری به کشور چین اشاره می‌کند و هم به انتقال بیماری توسط مسافرانی که از ایران به دیگر کشورها رفته‌اند. 

به گفته وزارت خارجه آمریکا «ادعاهای غیرواقعی علی خامنه‌ای درباره ویروس کرونا خطرناک هستند و ایرانی‌ها و مردم سراسر جهان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد».

این بیانیه می‌نویسد که «در ماه فوریه هواپیمایی ماهان دستکم ۵۵ پرواز بین تهران و چین انجام داده که باعث ابتلای بیشتر مردم ایران شده است.» هم‌چنین صراحتا می‌گوید که «دستکم در پنج کشور اولین موارد ابتلا به کرونا مستقیما از ایران وارد شده بودند که جان میلیون‌ها نفر دیگر را به خطر انداخت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه وزارت خارجه آمریکا به پنهان‌کاری مقامات جمهوری اسلامی ایران در اعلام عمومی ورود ویروس کرونا به ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد که «جمهوری اسلامی اولین مورد مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس را برای مدت ۹ روز مخفی کرد». 

این بیانیه هم‌چنین با ابراز نگرانی از پنهان‌کاری مسئولان و مقامات ایرانی در بیان آمار دقیق قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران می‌نویسد: «جمهوری اسلامی به مردم ایران و جهان و آمار واقعی بیش از آمار رسمی‌ست.» 

در بخش دیگری نیز از این بیانیه  به پیشنهادات ایالات متحده آمریکا برای کمک به ایران اشاره شده است که بر اساس آن «ایران پیشنهاد کمک صد میلیون دلاری آمریکا را نپذیرفته است». 

بیانیه وزارت خارجه با اشاره به رد این کمک مالی از سوی رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که «علی خامنه‌ای دست رد به این کمک زده  چرا که بی‌وقفه در حال کار روی تئوری‌های توطئه است».

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در سخنانی عجیب بار دیگر با مطرح کردن تئوری «تولید عامدانه ویروس کرونا توسط آمریکا» گمانه زنی‌های بسیاری از نیروهای ارزشی نظام را مبنی بر جنگ بیولوژیک از سوی آمریکا را به عنوان یک احتمال قوی مطرح کرد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «گفته می‌شود شما ویروس کرونا را درست کرده‌اید». 

علی خامنه‌ای در سخنان روز گذشته خود خطاب به آمریکایی‌ها گفته بود که  «ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود...یا اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند را از نزدیک ببیند». 

این بیانیه وزارت خارجه آمریکا در حالی صادر شده که پیش از این و بلافاصله پس از اتهام‌زنی رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ساخت ویروس کرونا توسط آمریکا، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حساب توئیتری خود خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: «اگر این به اصطلاح رهبر ، یک رهبر واقعی بود، میلیاردها دلاری را که در صندوق‌های پوششی و بخشوده از مالیات خود اندوخته‌ است ، به مردم ایران باز می‌گرداند تا با شیوع ویروس مقابله کنند».

در بیانیه امروز وزارت خارجه آمریکا نیز به هزینه‌های جمهوری اسلامی ایران در راه تروریست اشاره شده و آمده است که «بیش از ۱۶ میلیارد دلار» صرف فعالیت‌ها‌ی تروریستی در خارج از ایران شده است. 

این بیانیه هم‌چنین مقامات جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که «بیش از یک میلیارد یورو که به تجهیزات پزشکی اختصاص داده شده بود را دزدیده‌اند و به احتکار اقلام بسیار مورد نیاز مثل دستکش، ماسک و سایر تجهیزات برای فروش در بازار سیاه ادامه می‌دهند».