هشدار پزشکان ایتالیایی: برای پیامدهای کرونا آماده باشید

«مقایسه کردن کرونا با آنفولانزا اشتباه است»

با انتشار فیلم وحشتناکی از دست و پنجه نرم کردن کارکنان بیمارستانی در ایتالیا پزشکان این کشور هشدار دادند که آماده باشید- Paolo MIRANDA / AFP

با انتشار فیلم وحشتناکی از دست و پنجه نرم کردن کارکنان بخش‌های مراقبت بهداشتی ایتالیا در خط مقدم مقابله با بحران ویروس کرونا، پزشکان این کشور به سایر کشورها اعلام کردند وضعیت قرنطینه برقرار کنند و آماده شوند.

این فیلم را اسکای‌نیوز از برگامو واقع در منطقه لمباردی در شمال ایتالیا ( کانون این بیماری همه‌گیر در اروپا) تهیه کرده و در آن  بیمارانی را می‌بینیم که صورت‌شان بر اثر « شدت تنگی نفس» تیره یا کبود شده است.

ابتدا به نظر می‌آمد از واحد مراقبت‌های ویژه‌ای فیلم‌برداری کرده‌اند اما بعد مشخص شد بخش عادی فوریت‌ها است و بیماران دیگری را هم روی تخت‌ها و صندلی‌ها در راهروهای بیمارستان می‌بینیم.

واحد مراقبت‌های ویژه جای خالی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیماران‌ حباب‌های پلاستیکی روی سرشان کشیده‌اند که برای یکسان‌سازی فشار هوا با هوای درون ریه طراحی شده‌اند اما مانع ارتباط خدمه بیمارستان و بیماران هم می‌شوند.

یکی از پزشکان به نام لورنزو گراتزیولی که به مدت یک سال هم در شهر لستر انگلستان کار کرده است به استوارت رمزی خبرنگار اسکای گفت: در سراسر عمرم این قدر دچار اضطراب نشده بودم. در حالی که پزشک بخش مراقبت‌های ویژه هستم و کاملاً به گزینه‌ها و شرایط ویژه عادت دارم. وضع مردم بحرانی است و بدون هیچ درمانی از دست می‌روند. (معمولاً) عملکرد ما تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

«اما در چنین وضعیتی پی می‌بریم که کافی نیستیم.»

از سوی دیگر دائماً بیماران جدیدی را به بیمارستان می‌آورند. در حالت عادی هر بیماری با نشانگان ابتلای شدید را که بسیاری هم این گونه هستند مستقیماً به بخش مراقبت‌های ویژه می‌فرستند اما در بیمارستانی که ظرفیت آن پر شده باشد چنین گزینه‌ای وجود ندارد.

به نظر دکتر روبرتو کاسنتینی هم که در همین بیمارستان کار می‌کند مقایسه کردن کرونا با آنفولانزا اشتباه است.

او گفت: ذات‌الریه خیلی شدیدی ایجاد می‌کند که بدن را هر چه قدر هم سالم باشد به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. به همین دلیل است که هر روز ۵۰ تا ۶۰ بیمار مبتلا به ذات‌الریه را به بخش فوریت‌های ما می‌آورند و وضع اکثرشان چنان وخیم است که به حجم خیلی بالایی از اکسیژن نیاز دارند.

آقای رمزی که برای شرکت در این گزارش خبری ناچار شده لباس ایمنی کامل بپوشد، در این فیلم می‌گوید: این جا می‌گویند آخرالزمان شده است و واقعاً همین طور است.

ایتالیا ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد که کم‌تر از یک بیستم جمعیت چین است. اما تلفات آن در عرض یک شب به ۳۴۰۵ نفر رسید و تلفات ۳۲۴۸ نفری چین را پشت سر گذاشت.

این بیماری در اکثر مردم خفیف است اما کهن‌سالان در برابر نشانگان شدید آن خیلی آسیب‌پذیر هستند.

یک دلیل بالا بودن تلفات ایتالیا در قیاس با سایر کشورها هم این است که دومین جمعیت پیر دنیا را دارد و اکثریت قریب به اتفاق فوت‌شدگان (۸۷ درصد) هم بالای ۷۰ سال بودند.

با پر شدن سریع ظرفیت بیمارستان بسیاری از پزشکان تحت فشار کاری تحمل‌ناپذیری قرار گرفته‌اند و کمبود منابع پیش آمده است که همین هم آمار تلفات را بالا برده است.

© The Independent

بیشتر از جهان