دو سناتور پس از جلسه سنا درباره کرونا سهام‌شان را فروختند

در آمریکا دادوستد سهام بر اساس اطلاعاتی عمومی نشده، غیرقانونی است

کلی لوفلر سناتور ایالت جورجیا است که در تاریخ ۲۴ ژانویه بخشی از سهام‌هایی را که خود و همسرش مالک آن بودند فروخته است- Mark Wilson/Getty Images/AFP

رسانه‌هایی آمریکا از جمله واشینگتن پست، پروپابلیکا و دیلی بیست، از اقدام دو سناتور به فروش سهام‌های خود در بازار بورس پیش از سقوط این بازار طی روزهای گذشته خبر داده‌اند. این دو سناتور، درحالی سهام خود را پیش از سقوط بازار فروخته‌اند که در جلساتی که به منظور بررسی تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا تشکیل شده بود شرکت داشتند و با استفاده از این اطلاعات و برای جلوگیری از دست دادن بخشی از ثروت خود، اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند. 

اگر چنین گزارش‌هایی توسط کمیته‌های مرتبط با نظارت بر رفتار و عملکرد سناتورها در سنا تایید شود، هزینه سنگینی برای آنها خواهد داشت. با توجه به اینکه بسیاری از مقامات دولتی و کنگره، در جریان جلسات مختلف در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا شرکت کرده‌اند و این پیش‌بینی را می‌کردند که بازار بورس دستخوش‌ تغییرات جدی شود، اقدام سناتور‌هایی که از چنین اطلاعاتی برای بهره شخصی استفاده کردند، تبعات قانونی دارد. به علاوه این افراد برای انتخاب مجدد با مشکل جدی مواجه خواهند شد. 

یکی از دو سناتوری که گزارش‌های متعددی در خصوص اقدامات خلاف قانون آنها منتشر شده است، کلی لوفلر سناتور ایالت جورجیا است که در تاریخ ۲۴ ژانویه بخشی از سهام‌هایی را که خود و همسرش مالک آن بودند فروخته است. این همان روزی است که کمیته‌ سلامت سنا، جایی که او عضو آن است، میزبان جلسه‌ای غیرعمومی بوده است که در آن گزارشی توسط مقامات دولت ترامپ، از جمله عالی‌ترین مقامات مرتبط با این موضوع در دولت در خصوص وضعیت ویروس کرونا در آمریکا، ارائه شده است.

اولین سهامی که او فروخته متعلق به شرکتی به نام «رزیدئو تکنولوژی» بوده است که طی هفته‌های گذشته سهامش در بازار نصف شده است. خانم لوفلر و همسرش از آن زمان تا اواسط ماه فوریه، حداقل ۲۹ نقل و انتقال مالی در خصوص فروش سهام خود داشته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر خانم لوفلر در خصوص این ادعاها توضیحی ارائه نداده است. براساس قوانین آمریکا، اقدام به دادوستد سهام بر اساس اطلاعاتی که برای عموم مردم قابل دسترس نیست و این اطلاعات تنها به دلیل مقامی که این افراد دارند و اطلاعاتی که به مناسبت همان مقام دریافت می‌کنند، غیرقانونی است. اگر چه او در ساعات پایانی روز پنج شنبه، در توییتی نوشت «این حملات بی‌پایه  و مسخره است». او نوشته است که تصمیمات او برای سرمایه‌گذاری توسط چندین مشاور دیگر بدون اطلاع او و یا همسرش انجام می‌شود. او اضافه کرده است که سه هفته بعد از آنکه سهام‌ها خریداری شده از چنین اقدامی مطلع شده است.

اما نکته‌ای که توجه خبرنگاران را به نوشته‌ها و اظهارات این سناتور در طی هفته‌های گذشته جلب کرده است این موضوع است که او در هفته‌های منتهی به سقوط سهام در بازار، تلاش کرده‌ بوده که تهدیدات مالی ناشی از ویروس کرونا را به نوعی دست کم بگیرد و آن را کم اهمیت جلوه دهد. برای مثال او در توییتی که در دهم ماه مارس منتشر کرده بود، نوشت: «اقتصاد قدرتمند است و مشاغل در حال رشد، که همین ما را در بهترین حالت اقتصادی برای مقابله با کووید۱۹ و امن نگهداشتن آمریکایی‌ها قرار می‌دهد.»

پیش از این همچنین گزارش‌هایی مبنی بر اینکه سناتور دیگری به نام ریچارد بر از ایالت کارولینای شمالی نیز در ماه فوریه بین ۵۰۰ هزار دلار تا یک و نیم میلیون دلار سهام خود فروخته است منتشر شده بود. نکته جالب در کارنامه این سناتور این است که در سال ۲۰۲۰ یکی از سه سناتوری بوده که به قانون منع اعضای کنگره برای تجارت بر اساس اطلاعاتی که به صورت خاص در اختیار آنهاست، رای منفی داده است. این دو سناتور در جلسه‌ استیضاح دونالد ترامپ در سنا که در ماه ژانویه انجام شد، کنار هم نشسته بودند. 

اعضای سنای آمریکا، باید هر گونه دادوستدی که انجام می‌دهند را با کمیته خاصی در سنا که بر اجرای قانون توسط اعضای خود نظارت می‌کند، گزارش دهند. خانم لوفلر در ششم ژانویه امسال و پس از اینکه جانی ایزاکسون، سناتور ایالت جورجیا اعلام بازنشستگی کرد، به این سمت منصوب شد. از زمانی که او به این سمت منصوب شده تا ۲۳ ژانویه، او هیچ نقل و انتقال مالی و دادوستدی را به کمیته مربوطه در سنا گزارش نکرده است. اما بین ۲۴ ژانویه تا ۱۴ فوریه، او براساس گزارش‌هایی که به سنا فرستاده است تا سه میلیون سهام خود را معامله کرده است. 

نکته‌ای که توجهات بیشتری را به خود جلب کرده این است که ۱۵ سهامی که این سناتور طی این مدت فروخته است، یک سوم ارزش خود را در بازار بورس از دست داده اند. این درحالی است که از زمان انتصاب او به این سمت برای باقی مانده دوره سناتور قبلی، همواره موضوع «تضاد منافع» در مورد او مطرح بوده است. چرا که همسر او رییس بازار بورس نیویورک است و هر دو ثروتی که بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود را صاحب هستند. 

با وجود انکار نقش داشتن در فروش سهام‌ها، این سناتور که باید در ماه نوامبر امسال برای دوره جدید شش ساله سنا رقابت کند، با مشکل جدی مواجه خواهد شد. او پیش‌تر گفته بود که می‌خواهد از ثروت شخصی خود، ۲۰ میلیون دلار برای رقابت‌ در این انتخابات هزینه کند.