ایران مایکل وایت، زندانی آمریکایی، را به دلایل پزشکی آزاد کرد

آزادی افسرسابق نیروی دریایی آمریکا مشروط به خارج نشدن از ایران است

مایکل وایت افسرسابق نیروی دریایی آمریکا - عکس از صفحه رسمی کمپین برای آزادی مایکل وایت 

روز پنجشنبه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران مایکل وایت، سرباز ارتش ایالات متحده را که در جمهوری اسلامی ایران در حبس بود، به دلیل نوعی بیماری آزاد کرده است؛ مشروط به این که آقای وایت از ایران خارج نشود. 

مایکل وایت که افسر بازنشسته نیروی دریایی آمریکاست، از سال ۲۰۱۸ تا پیش از رهایی در این هفته به دلایل پزشکی، در ایران زندانی بوده است. در بیانیه آقای پمپئو آمده است که آقای وایت «به ناحق توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بوده است.» قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران آقای وایت را به سیزده سال حبس محکوم کرده است.

در این بیانیه افزوده شده است که «آزادی او که به دلایل بشردوستانه انجام گرفته، مشروط به عدم خروج وی از ایران است.»

گفته می‌شود که آقای وایت مبتلا به بیماری سرطان است. او در هفته جاری به محل سفارتخانه سوییس در تهران منتقل شد و تحت درمان قرار گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در روز پنجشنبه گفت که این وزارتخانه «همچنان برای آزادی کامل مایکل تلاش خواهد کرد.»

مایکل وایت که بدون دلالیل مستند در سال ۲۰۱۸ توسط رژیم ایران به ۱۳ سال حبس محکوم شد، روز پنجشنبه به دلایل پزشکی آزاد شد. رهایی او که به دلایل انسانی صورت گرفته است، مشروط به این است که از مرزهای ایران خارج نشود.

آقای پمپئو از سوییس به خاطر «ادامه نقش سازنده‌اش در حفاظت از ما (آمریکا) در ایران» سپاسگزاری کرده است و از تهران خواسته است تا به دلایل بشردوستانه، مراد طاهباز، باقر نمازی و سیامک نمازی را نیز آزاد کند.

گفته می‌شود که آقای وایت ۴۷ ساله در ماه ژوئیه سال گذشته در جریان یک رابطه عاشقانه، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شده بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقوام او پیشتر در گفت‌وگو با نشریه نیویورک تایمز ضمن اشاره به این که او به بیماری سرطان دچار است، گفته بودند: «ما فکر می‌کنیم وضع مزاجی مایکل بسیار وخیم است. تحت هیچ شرایطی تصور نمی‌کنیم که ایرانی‌ها از او به اندازه کافی مراقبت کنند.» 

سخنگوی خانواده آقای وایت همچنین به یک رادیو فارسی‌زبان گفت که او توسط پلیس بازداشت شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به مدت دو ماه در یک بازداشتگاه نگاه داشته شد. این سخنگو افزود، آقای وایت هزینه دیدار توریستی از شهر مشهد را پرداخته بوده است، اما در زمینه «سابقه خدمتش در نیروی دریایی آمریکا  مورد بازجویی نیروهای انتظامی قرار گرفت.»

© The Independent