اتحادیه اروپا، روسیه را به تشدید بحران کرونا در غرب متهم کرد

کرملین این ادعاها را بی‌اساس و ورای عقل و منطق دانست

کرملین با خشم، هرگونه ادعایی در زمینه گسترش اخبار کذب در اتحادیه اروپا را رد کرده‌ است - Dimitar DILKOFF / AFP 

تحلیل‌ سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا ادعا می‌کند که یک کارزار اخبار کذب روسی را کشف کرده است که سعی در تشدید بحران ویروس کرونا در غرب دارد.

در بخش‌هایی از این گزارش اتحادیه اروپا که به دست فایننشال تایمز و رویترز رسیده است، ادعا شده است که رسانه‌ای با بودجه کرملین، در بحبوحه این بیماری همه‌گیر سعی در تشدید «سردرگمی، ترس و وحشت» داشته است. این گزارش که مورخ ۱۶ مارس است، می‌گوید، پوشش «گمراه کننده و بد نیت» اخبار باعث شده است که اتحادیه اروپا سخت‌تر بتواند واکنش خود به بحران را هماهنگ کند.

این گزارش می‌گوید که از ۲۲ ژانویه تا کنون ۸۰ مورد از اطلاعات کذب درباره کووید۱۹ یافته است، و هدف اصلی روس‌ها این است که روایت‌هایی «معمولا دروغ و به کرات» منتشر کنند تا «باعث فروپاشی جوامع اروپایی از درون شوند.»

تحلیل اتحادیه اروپا اظهار می‌دارد که رسانه آرتی (RT) که توسط کرملین تامین مالی می‌شود، آگاهانه «داستان‌های آخرالزمانی» را پخش کرده است که «دنیای سرمایه‌داری را برای سود بردن از ویروس مقصر شمرده و تاکید می‌کند که پوتین چقدر خوب با شیوع این بیماری مقابله کرده است.»

این گزارش به «اخبار کذبی» از منشاء روسیه اشاره می‌کند که درباره ایتالیا، مرکز شیوع این بیماری در غرب، ساخته و پخش شده است، و حاکی از آن است که گویا نظام‌های پزشکی کشورهای دیگر نیز امکان رویارویی با بحران را نخواهند داشت و مردم رها شده‌اند تا در تنهایی بمیرند.

کرملین با خشم هرگونه ادعایی در این زمینه را که پشت چنین طرحی باشد، رد کرده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی دولت، در صحبت با خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود این ادعاها را «بی‌اساس» و «ورای عقل و منطق» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «آنها حتی یک مدرک هم در این باره ارائه نکرده‌اند، نه حتی یک مورد از چیزی که ادعا می‌کنند. با توجه به شرایط فعلی، آدم انتظار دارد که روسیه‌هراسی غرب رو به افول باشد، ولی ظاهرا چنین اتفاقی قرار نیست بیفتد.»

ایندیپندنت با اتحادیه اروپا برای اظهار نظر در این باره تماس گرفته است، ولی تا زمان انتشار این مطلب، پاسخی دریافت نکرده است.

در گذشته نیز این رسانه پشتیبانی شده توسط کرملین، به انتشار روایاتی «پروپاگاندایی» درباره ویروس کرونا پرداخته بود.

به ویژه در اوایل شیوع این بیماری، بعضی این نظریه را پخش کردند که ویروس کرونا، سلاحی بیولوژیک ساخته غرب بوده است. این اظهارات در راستای گفته رئیس جمهوری پوتین بود که می‌گفت غرب به دنبال «گسترش ترس و وحشت در میان مردم روسیه است»، چرا که غرب ادعا می‌کرد روسیه آمار خود (از موارد ابتلا به بیماری) را مخفی نگه داشته است. در تمام این موارد، از آقای پوتین به خاطر اداره «پایدار و قوی» بحران جاری ستایش شده است.

اتهامات علیه کرملین برای استفاده از رسانه‌های خود و ماموران در شبکه‌های اجتماعی در بی‌ثبات کردن غرب، ادعاهایی تازه نیست. در بسیاری از موارد، به ویژه درباره جنگ شش ساله فعلی در اوکراین، مدارکی آشکار در آن باره وجود دارد. همان طور که پیش‌بینی می‌شد، بالا گرفتن تنش میان روسیه و غرب باعث پدید آمدن صنعتی جدید حول محور نشر اکاذیب شده است.

اما درباره اقدامات جدید، هنوز چندان مشخص نیست که کارزارهای کرملین چقدر کارآمد بوده است. در واقع، در مورد ویروس کرونا اصلا مشخص نیست که مسکو توانسته یا اصلا خواسته باشد منابع زیادی را به چنین اقداماتی اختصاص دهد. در هر حال، کرملین در حال حاضر تحت چندین لایه فشار و بحران اقتصادی، سیاسی و بهداشت عمومی، در کشور است.

الکسی کوالف، یک خبرنگار تحقیقی متمرکز بر استراتژی کرملین در مورد رسانه‌ها، به ایندیپندنت گفت که نسبت به ادعاهای مورد اشاره گزارش جدید، مشکوک است. او گفت، تحلیل اتحادیه اروپا به‌طرزی وسواس‌‌آمیز به «جنگ اطلاعاتی» معطوف است و به همین خاطر، در درک این که چه کسی چه کاری را و تحت فرمان چه کسی انجام می‌دهد، ناکام است. او گفت: «احتمالا با فرد دیوانه‌ای در شبکه آرتی سروکار دارید (که البته چنین فردی کجا جز این شبکه کار پیدا می‌کند؟) که حرفی احمقانه زده است. و شخص دیگری را دارید که گفته «نه کاملا مخالف این قضیه است ولی ممنون که مرا در برنامه خود دعوت کردید چون هیچ جای دیگری مرا دعوت نمی‌کند.» و اتحادیه اروپا سراسیمه نتیجه می‌گیرد که «ای وای، کرملین به دنبال کشت بذر نفاق است.»

آقای کوالف افزود: «باور کنید کرملین نگران کارها و امور مهمتری است.»

© The Independent