ویروس کرونا؛ ترامپ وضعیت کنونی را با جنگ‌جهانی دوم مقایسه کرد

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید زودتر از آنچه فکر کنید بر کرونا غلبه می‌کنیم

 دونالد ترامپ می‌گوید با یک بسته‌ حمایتی مالی از خانواده‌ها و افرادی که کار خود را از دست داده‌اند، حمایت خواهد کرد - BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

دقایقی پیش دونالد ترامپ در یک نشست خبری به همراه مایک پنس، رئیس ستاد مبارزه با کرونا، در آمریکا حاضر شد و به سخنرانی درباره ویروس کرونا و وضعیت آمریکا در مقابله با این ویروس پرداخت.

ترامپ در ابتدای سخنان خود با تمجید از پرستاران آمریکایی و تعریف از شجاعت آنها در مقابله و مبارزه با ویروس کرونا پرداخت. 

دونالد ترامپ هم‌چنین در چند جای سخنان خود وضعیت فعلی را با جنگ جهانی دوم در جهان مقایسه کرد. 

پس از آن دونالد ترامپ با اشاره به وضعیت فعلی شیوع ویروس کرونا و تاثیر مستقیم آن بر زندگی روزمره مردم گفت: «شرکت‌های مرتبط با اجاره و وام‌بانکی مسکن تا پایان ماه آوریل، افرادی که نتوانسته‌اند اجاره یا قرض بانک را  بپردازند از خانه‌ بیرون نخواهند کرد و آنها خانه‌های خود را از دست نخواهند داد.»

او ویروس کرونا را «دشمن نامریی» خواند و گفت که خیلی زودتر از آن که فکرش را می‌کنند بر این دشمن غلبه خواهند کرد.

پس از ترامپ مایک پنس به صحنه آمد و گفت که «هم اکنون در ۵۰ ایالت موارد ابتلا به ویروس کرونا دیده شده است». او همچنین گفت «هر آنچه لازم باشد انجام خواهند داد». 

او از جلسات مختلف ترامپ با افراد در صنایع مختلف گفت برای هماهنگی در حوزه‌های مختلف بهداشتی و همچنین در حوزه‌های مربوط به گردشگری. یکی از موضوعات بحث ترامپ زنده و روان نگه‌داشتن چرخه توزیع کالا در ایالت‌های مختلف آمریکا بوده است. 

فردا ترامپ با همه فرمانداران در پنجاه ایالت از طریق ویدیوکال صحبت خواهد کرد و کنفرانس دیگری برگزار خواهد شد.  

او گفت که هر روز هزاران تست انجام می‌شود و این از طریق همکاری بخش فدرال با بخش خصوصی انجام شده است. او تاکید کرد که افرادی که علایم بیماری را نشان نمی‌دهند «تست» نمی‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنس همچنین گفت که با اجازه مسوولین دکترها و پرسنل پزشکی قادر خواهند بود از این به بعد فراتر از مرزهای ایالت خود کار حرفه‌ای خود را انجام بدهند. این موضوع اجازه خواهد داد در مکان‌هایی که کمبود کادر پزشکی وجود دارد با کادر پزشکی ایالت‌های همجوار جبران شود. 

پنس همچنین از اهالی رسانه تشکر کرد و خواست همه آمریکایی‌ها آن‌چه در توان دارند انجام بدهند تا بر این ویروس غلبه شود. 

دبرا بریکس، یکی دیگر از اعضای گروه هماهنگی پاسخ به ویروس کرونا در ادامه گفت که با اینکه جوانان و نوجوانان کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند اما آنها نیز مبتلا می‌شوند. اما گفت که حتی این گروه سنی هم باید خیلی مواظب باشند. او گفت اطلاعاتی که از چین و ایتالیا به دست آمده، باعث می‌شود احتیاط ها حتی در این گروه‌های سنی نیز رعایت شود. در خصوص تست کردن، خانم بریکس گفت که بسیاری از تصمیماتی که دولت می‌گیرد مبتنی بر تست‌کردن بیشتر افراد است.

در ادامه این جلسه وزیر دفاع آمریکا  گفت «نیروهای نظامی آمریکا برای پاسخ به ویروس کرونا آماده هستند».  او گفت که «سفرهای پرسنل نظامی بسیار محدود شده است». به گفته او پنج میلیون ماسک از طریق منابع نظامی به بخش‌های سلامت و بهداشت فرستاده خواهد شد. مارک اسپر همچنین گفت که «با فرماندارهای ایالت‌های مختلف صحبت کرده و برای در اختیار گذاشتن امکانات وزارت دفاع اعلام آمادگی کرده است».

ترامپ در خصوص بستن مرزها با کانادا گفت که با جاستین ترودو صحبت کرده است و هر دو کشور فکر میکنند برای دو کشور خوب است ولی «به تجارت صدمه‌ای نمی‌زند». او توضیح داد که این کار خیلی «حرفه‌ای» انجام خواهد شد و به تجارت دو کشورصدمه نمی‌زند.

ترامپ گفت که شاهد یک همکاری فراحزبی برای تصویب بسته‌ حمایتی مالی است که به خانواده‌ها و افرادی که کار خود را بدون اینکه در آن نقشی داشته باشند، کمک کند.

با توجه به اینکه قبلا گفته شده بود میلیون‌ها کیت تست تشخیص کرونا آماده خواهد بود اما طی هفته گذشته تنها ۵۹ هزار کیت تست فرستاده شده است.  دبرا بیرکس گفت که شمار افرادی که تست خواهند شد طی چند روز آینده بسیار بیشتر خواهد بود. او ابراز نگرانی کرد که برخی از شما (خبرنگاران) ممکن است ادعا کنید با توجه به تغییر منحنی، وضعیت از ایتالیا بدتر است. اما او گفت که منحنی مربوط به ابتلای به کرونا در آمریکا تا هفته آینده متغییر خواهد بود.

درجواب این سوال که تا هفته پیش گفته می‌شد که عکس گرفتن و از کنار دیگر افراد رد شدن ممکن نیست به انتقال ویروس منجر شود ولی هم اکنون گفته می‌شود که بر سطح سختی مانند سطوح اهنی و پلاستیکی دست بزنید ممکن است مبتلا شوید خانم دبرا بیرکس گفت که همچنان در حال تحقیقات هستند که چقدر از این ویروس توسط «سطوح» و چقدر توسط «فرد به فرد» منتقل می‌شود. او گفت که براساس تحقیقاتی که انجام می شود این مسایلی است که دائم درحال تغییر است. 

بیشتر از