شمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده از پنج هزار نفر فراتر رفت

کاخ سفید در پی تصویب مقررات سفت‌ وسخت‌تر اختصاص کمک‌های مالی‌ست

نیویورک از جمله شهرهای آمریکاست که انتظار می‌رود در روزهای آینده دوران سختی را برابر کرونا پیش‌رو خواهد داشت- Justin Heiman / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

شمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده آمریکا طبق تازه‌ترین داده‌ها از مرز ۵ هزار نفر گذشت. این در حالی است که آزمایش‌ها در این کشور ادامه دارد و کارشناسان می‌گویند آمار دقیق مبتلایان احتمالاً خیلی بیش‌تر است.

تازه‌ترین آمار اندکی بعد از نشست خبری دونالد ترامپ منتشر شد که در آن از مردم آمریکا خواسته بود تا اطلاع ثانوی در خانه بمانند و «از استراحت در اتاق نشیمن لذت ببرند»، نه آن که به مسافرت‌های هوایی بروند یا در اجتماعات بزرگ شرکت کنند.

این در حالی است که دست‌کم ۹۴ نفر در ایالات متحده بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند، ولی آمار دقیق این بیماری مرموز به علت مشکلات توزیع کیت‌های آزمایش در ایالت‌های دچار شیوع گسترده کرونا هنوز مشخص نشده است. رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود دولت در نظر دارد به ایالت‌هایی نظیر نیویورک که درگیر کندسازی گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از شلوغ شدن احتمالی بیمارستان‌های محلی هستند، کمک‌های بیش‌تری ارسال کند.

به گفته وی فرماندار ایالت نیویورک نظر وی را در مورد امکان اعزام سپاه مهندسان ارتش ایالات متحده به این ایالت جویا شده است و گفت:  داریم دست به کار می‌شویم. داریم فرایند کار را شروع می‌کنیم. امیدوار بودیم که ضروری نباشد ولی ضروری شده است. خود ایالت نیویورک خیلی جدی دارد کار می‌کند ولی احتمال دارد ما هم کمک کنیم.

آقای ترامپ افزود: سپاه مهندسان ارتش آماده، مشتاق و توان‌مند است و در صورتی که ضروری باشد باید آن‌ها را اعزام کنیم. چند واحد را خیلی سریع می‌توانیم آماده کنیم.

از سوی دیگر کاخ سفید یکی از هنگفت‌ترین کمک‌های مالی تاریخ خود بالغ بر ۸۵۰ میلیارد دلار را درخواست کرده است تا با رکود اقتصادی ناشی از ویروس جهان‌گستر کرونا مقابله کند. زندگی اجتماعی تمامی ایالت‌های آمریکا دچار توقف کامل شده است، سقوط بازار بورس در طول هفته ادامه داشته است، فرمانداران وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند و میلیون‌ها رستوران، کافه و سایر اماکن عمومی ناچار شده‌اند تا اطلاع ثانوی درهای خود را به روی مشتریان ببندند.

مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا، که رئیس جمهور نظارت بر چگونگی مقابله دولت با این ویروس جهان‌گستر را به وی سپرده است، اوایل این هفته تأیید کرد که کاخ سفید احتمال اعزام کمک نظامی به ایالت‌های سراسر کشور را مدنظر دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنس گفت: رئیس جمهور دستور داد با وزارت دفاع همکاری کنیم و وزارت دفاع به دو روش می‌تواند در افزایش ظرفیت درمانی کمک کند.

او افزود: می‌دانم که فرماندار نیویورک از ما درخواست کرده امکان اعزام سپاه مهندسان ارتش را بررسی کنیم تا شاید بتوانند ساختمان‌های موجود را نوسازی کنند. رئیس جمهور هم دستور داده است که بیمارستان‌های صحرایی یا واحدهای جراحی سیار ارتش را، برای اعزام سریع در حالت آماده‌باش نگه داریم.

مایک پنس همچنین به این مساله اشاره کرد که: رئیس جمهور از ما خواسته است که تمامی درخواست‌های فرمانداران برای اعزام بیمارستان‌های صحرایی، افزایش امکانات یا اعزام سپاه مهندسان ارتش برای تجهیز مجدد ساختمان‌های موجود  را ارزیابی و بررسی کنیم و آماده باشیم.

© The Independent

بیشتر از جهان