سخنرانی پایان سال حسن روحانی؛ تلاش برای تبرئه شدن از دروغگویی

رئیس جمهور ایران می‌گوید در ماجرای کرونا با مردم صادق بودیم

امروز، چهارشنبه ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۸، آخرین روز سال جاری بود که حسن روحانی با کابینه خود جلسه هیئت دولت را برگزار کرد و در پایان جلسه دستاوردهای دولت در سال ۱۳۹۸ را برشمرد. 

در تصاویر منتشر شده از جلسه هیئت دولت معلوم است که بیشتر اعضای دولت برای محافظت برابر ویروس کرونا «ماسک» به صورت زدند. البته حسن روحانی گویا از دیگران نترس‌تر بوده و از هیچ وسیله محافظتی استفاده نکرده بود. بخش مهمی از سخنان رئیس‌جمهور ایران در نطق پایانی سال به تعریف و تمجید از مسئولین دولتی و فعالیت‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی و نوید روزههای روشن آینده که البته چندان در فضای کنونی جامعه ایران ملموس و متصور نیست. حسن روحانی که در این نطق پایانی سال مدام بر سختی‌ها و دشواری‌های شدید سال ۹۸ تاکید داشت و مهم‌ترین بخش‌ها و گردنه‌های بحرانی مملکت را در آن برشمرد، هیچ اشاره‌ای به آبان‌ماه خونین نکرد. جایی که بسیاری از مردم شهرهای مختلف به دست نیروهای امنیتی نظامی کشته شدند و با تمام شدن سال ۱۳۹۸ هنوز حتی تعداد و نام آن‌ها رسما از سوی مقامات جمهوری اسلامی اعلام نشده است. 

می‌توانستیم بعد از انتخابات ورود کرونا را اعلام کنیم ولی صادق بودیم

حسن روحانی در گزارش عملکرد دولت در سال ۱۳۹۸ به تاریخ دقیق ورود و شناسایی ویروس کرونا در ایران اشاره کرد و با اعلام اینکه «ما ۳۰ بهمن فهمیدیم کرونا آمده است» گفت: «وقتی تست‌های قم در تهران آزمایش و مشخص شد نتیجه کرونا مثبت است، یک روز در اعلام آن تاخیر نکردیم. می‌توانستیم بعد از انتخابات اعلام کنیم ولی ما با مردم صادقانه صحبت کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ست که انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ دوم اسفندماه برگزار شد، انتخاباتی که کم‌ترین میزان مشارکت مردمی در قیاس با دیگر انتخابات را داشت. در آن هنگام، رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرده بود که موضوع شیوع ویروس کرونا دسیسه‌ای از طرف دشمنان بوده تا حضور مردم در انتخابات کم‌رنگ شود. 

حسن روحانی در حالی از صداقت مقامات جمهوری اسلامی در موضوع شیوع ویروس کرونا حرف می‌زند که به زعم بسیاری این ویروس زودتر از تاریخ اعلام شده به ایران آمده است اما به دلیل هم‌زمانی با انتخابات مسئولین از شفاف‌سازی درباره آن خودداری کرده‌اند. 

با این حال حسن روحانی تاکید کرده است که «در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به فضای مجازی و یک عده افرادی که نمی‌دانم دنبال چه هستند توجه نکنید.»

تعطیلی حرم امام رضا کار آسانی نبود 

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان پایانی سال خود که حول بحران ویروس کرونا می‌گذشت، با تشکر از رهبر جمهوری اسلامی بخاطر تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی در زمینه کرونا، گفت: «می‌خواهم از مراجع عظیم و بزرگ، از علما و ائمه جمعه تشکر کنم؛ اینها تحجر را شکاندند؛ این کرونا باعث شد که دنیا ببیند که در فقه و حوزه ما تحجری وجود ندارد؛ اینها نشان دادند که علم با دین یکی است و در کنار هم هستند»

به گفته رئیس جمهور ایران «اینکه نماز جمعه تعطیل شود، آسان نیست؛ اینکه اماکن متبرکه ما آن هم یک جایی مثل مشهد الرضا، مثل حرم حضرت معصومه، شاهچراغ، حضرت عبدالعظیم حسنی، مقامات بسیار والایی دارند. امام هشتم امام معصوم ماست و جای خود دارد و تعطیلی این کار آسانی نبود». 

روحانی هم‌چنین خطاب به مردم گفت: «اگر سخت‌گیری جایی بر مردم می‌شود، خواهش می‌کنم بر ما ببخشند؛ این سخت‌گیری‌ها بخاطر ضرورت است.»

در روزهای گذشته و پس از بسته شدن درهای حرم رضوی در مشهد و حرم معصومه قم گروهی از متعصبین شیعه با هجوم به درهای بسته شده، به زور وارد این اماکن شدند و مانع از بسته شدن حرم شدند. هرچند که در نهایت با دخالت نیروهای نظامی این افراد از محل حرم، در قم و در مشهد، متفرق شدند. 

تشکر از سپاه و رهبر نظام در ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی

حسن روحانی در پشت هم قرار دادن حوادث سال ۱۳۹۸ و تلاش برای ساختن تصویری قهرمانانه از نظام در مواجهه با تمامی این پستی و بلندی‌ها، به ماجرای سرنگونی هواپیمایی اوکراینی به وسیله موشک‌های سپاه با تقدیر از رهبر جمهوری اسلامی که جان‌باختگان سرنگونی هواپیما را «شهید» لقب دادگفت: «کار بزرگ دیگر این بود که نیروی مسلحی که در چارچوب مسئولیت‌اش این خطا رخ داده بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن آمد و واقعیت را گفت و بیان کرد و از ملت و خانواده‌های عزیزی که جان عزیزانشان را از دست داده بودند، عذرخواهی کردند.»

بنا به ادعای حسن روحانی «این کار هم در تاریخ خیلی نظیر ندارد؛ صراحت بیان و عذرخواهی با شهامت و شجاعت».

روحانی در حالی از شهامت و شجاعت و صراحت سخن می‌گوید که پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به وسیله موشک‌های سپاه، مقامات جمهوری اسلامی بعد از گذشت چند روز از ماجرا این اتفاق را گردن گرفتند و کشمکش‌های بسیاری با جامعه جهانی و به‌خصوص کشور اوکراین درباره فرایند دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما داشتند. 

حسن روحانی در سخنان امروز خود یک‌بار دیگر به «پنهان‌کاری» در ماجرای هواپیمایی مسافربری اوکراینی اشاره کرد و گفت: «در مسأله هواپیمای اوکراینی هم نیروهای مسلح با ملت صادقانه حرف زدند؛ این تبلیغات دروغی که الان راجع به مسایل مختلف از جمله در کرونا راه انداختند؛ نه در اعلام و نه برای اینکه مردم آزمایش شوند در بیمارستان‌ها بستری شوند تأخیری کردیم.»

بیشتر از