ویروس کرونا؛ نایاب شدن کالا‌های اساسی در سراسر بریتانیا

سوپرمارکت‌ها از مردم خواستند حال هم را رعایت کنند اما قفسه‌ها خالی است

با شیوع ویروس کرونا خریداران با قفسه‌های نیمه‌خالی در سوپرمارکت‌هایی در لندن مواجه شده‌اند - JUSTIN TALLIS / AFP 

فروشگاه‌های مواد خوراکی در بریتانیا از مردم درخواست کردند که برای خرید مواد خوراکی دچار دلهره نشوند. همزمان، گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها در سرتاسر این کشور است. 

فروشگاه‌های بزرگ مواد خوراکی، از جمله تسکو، سینزبری و آسدا، در نامه‌ای سرگشاده گفتند که کارکنان‌شان همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، «برای تامین خوراک مردم کشور، شب و روز تلاش می‌کنند.» نامه کنسرسیوم خرده‌فروشی‌های بریتانیا می‌گوید:‌ «ما به کمک شما نیاز داریم. از همه می‌خواهیم هنگام خرید، ملاحظه و رعایت  کنند. ما نگرانی شما را درک می‌کنیم، اما خرید بیش از حد نیاز گاهی می‌تواند به معنای محرومیت دیگران باشد. اگر همه با هم کار کنیم، غذا به اندازه کافی برای همگان هست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که خریداران در سرتاسر بریتانیا گفته‌اند که کالاهای اساسی مانند دستمال توالت، صابون، و پاستا در سوپرمارکت‌های محلی نایاب شده است.

فروشگاه‌های عمده‌ زنجیره‌ای بر میزان خرید مردم سهمیه‌بندی‌هایی را اعمال کرده‌اند تا از خرید بیش از حد مردم جلوگیری شود. 

خطوط تلفنی خدمات به مشتریان و نیز حساب‌های کاربری رسانه‌های اجتماعی فروشگاه‌ها، با سیل پیام‌های مردمی مواجه شده است که می‌گویند قادر به خرید مایحتاجشان نیستند و نمی‌توانند سفارش تحویل خانگی بدهند. 

کنسرسیوم خرده‌فروشی‌های بریتانیا گفت، از نزدیک با دولت کار می‌کند تا مواد خوراکی تامین شود و اجناس بیشتری از انبارها به قفسه فروشگاه‌ها منتقل شود. 

فروشگاه‌ها می‌گویند، خدمات آنلاین برای تحویل سفارش‌ها و خرید اینترنتی و تحویل در فروشگاه، «با بالاترین ظرفیت در حال کار است.»

نامه فوق می‌گوید:‌ «می‌دانیم که بسیاری از شما نگران انتشار ویروس کرونا هستید. بدانید که تمام تلاشمان را می‌کنیم تا شما و خانواده‌هاتان به خوراک و مایحتاج ضروری دسترسی داشته باشید.»

این نامه می‌افزاید: «با هم می‌توانیم اطمینان یابیم که از خانواده‌ها، دوستان، و همسایگان مراقبت می‌کنیم. با هم از همه کسانی که در اطرافمان هستند و سالمندان، اقشار آسیب‌پذیر یا کسانی که ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، مراقبت می‌کنیم.»

این گروه گفته است که تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا عموم مردم و کارکنان فروشگاه‌ها در سلامت باشند. این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی‌ست که کارکنان فروشگاه‌ها از سوی مشتریان هدف تهاجم لفظی قرار گرفته‌اند. 

این نامه از سوی فروشگاه‌های تسکو، سینزبری، آسدا، لیدل، کووپ، آیسلند، موریسان، ویتروس، مارکس‌اند‌اسپنسر، اوکادا و کاستکاتر امضا شده است. 

وزیر بهداشت بریتانیا روز یکشنبه گفت، نمی‌تواند تضمین کند که اجناس فروشگاه‌ها تمام نخواهد شد.  مت هنکاک به سوفی ریج، از شبکه خبری اسکای نیوز، گفت که دولت «اطمینان دارد که تامین مواد خوراکی ادامه خواهد یافت.» او همچنین گفت:‌ «از این موضوع مطمئنیم. آنچه می‌توانم تضمین کنم، این است که با سوپرمارکت‌ها کار می‌کنیم تا مردم حتما به مایحتاج کافی دسترسی داشته باشند.»

او گفت:‌ «می‌دانم که چرا مردم کالا ذخیره می‌کنند، اما باید مسئولانه رفتار کنند. سوپرمارکت‌ها حق دارند که با نوشتن نامه، تقاضای رفتار مسئولانه از مردم داشته باشند و به تاثیر ذخیره کردن اجناس بر زندگی دیگران، فکر کنند. البته ما آماده هستیم تا در موارد مقتضی تمهیدات  بیشتری را به اجرا بگذاریم.»

رشته قوانین پیشنهادی برای نیروهای اضطراری در مقابله با انتشار ویروس کرونا، قرار است روز سه‌شنبه بررسی شود و دو روز بعد، به طور کامل انتشار یابد. 

آقای هنکاک گفت، دولت با حزب کارگر همکاری می‌کند تا «رویکرد دوحزبی» اتخاذ کند و افزود:‌ «این امر شامل طیف گسترده‌ای از اقدامات می‌شود که همه برای آماده کردن بریتانیا است؛ برای اطمینان از این که در صورت لزوم، آماده‌ خواهیم بود.»

آقای هنکاک گفت که در هفته‌های آینده از افراد بالای هفتاد سال تقاضا خواهد شد که برای حفاظت از خود در مقابل ویروس کرونا، برای مدت چهار ماه خود را قرنطینه کنند.»

تا صبح یکشنبه در بریتانیا، ۲۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند و ابتلای هزار و ۱۴۰ نفر به بیماری تایید شده است. 

© The Independent