دستگیری دو تن به خاطر تخریب صخره‌ای باستانی در نوادا

این دو مرد متهم هستند که با افشانه این صخره را رنگ کرده‌اند

سنگ‌نگاره‌های «گریپ‌واین کنیون» در نوادا- Getty Images/iStockphoto

دو مرد اهل نوادا ظاهراً صخره‌ای باستانی را در یک اثر تاریخی ملی با افشانه رنگ کرده‌اند و به تخریب آثار باستانی متهم شده‌اند.

طبق اسناد دادگاه، نیروهای دولتی مظنون‌ها را در حالی دستگیر کردند که هنوز تن‌شان پوشیده از آثار افشانه رنگ بود.

به گفته مقامات قضایی، دنیل پلاتا و جاناتان پاوون به «ولگردی» و نقاشی افشانه‌ای ادامه دادند و اندکی بعد از خرابکاری، در حالی که هنوز آثار رنگ بر تن‌شان پیدا بود، دستگیر شدند.

دفتر نیکولاس تروتانیش، وکیل دولت ایالات متحده، روز دوشنبه اعلام کرد که این دو مرد ۲۵ ساله به توطئه، تخریب اموال دولتی و آسیب زدن یا دستکاری یا از ریخت انداختن گنجینه‌های باستانی، متهم شده‌اند.

مقامات قضایی می‌گویند، این دو مرد سنگ‌نگاره‌های صخره‌های یکی از آثار باستانی ملی را با افشانه رنگی کرده‌اند و به تخریب آثار باستانی متهم شده‌اند.

به گفته تعقیب‌کنندگان آنان، این دو مرد در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ در حال رفتن به یک مراسم عروسی دست به «ولگردی و تخریب آثار باستانی» زده‌اند.

گفته می‌شود که این دو نفر در حالی که از خود فیلم می‌گرفته‌اند، نام‌های خودمانی‌شان «ولور» و «کلوئر» را بر ساختمان‌هایی در سه نقطه مختلف از مناطق دوردست نوادا با افشانه نوشته‌اند.

بر اساس اسناد دادگاه، این دو مرد با خودرو وارد محوطه باستانی «وایت ریور نَروز»، واقع در منطقه آثار باستانی ملی «بیسین اند رِنج» شده‌اند.

گفته می‌شود که آقای پاوون مراقب اطراف بوده است و آقای پلاتا با افشانه، دو دیوارنگاره‌ بزرگ بر صخره‌های اثر تاریخی ملیِ «رِنج» کشیده است که یکی از آن‌ها نزدیک سنگ‌نگاره‌های باستانی این صخره‌ها است.

سنگ‌نگاره،‌ حکاکی‌هایی باستانی‌ است که با کنده‌کاری و تراشیدن سطح صخره‌ها ایجاد شده است.

در تارنمای سازمان بوستان‌های ملی آمده است که این کنده‌کاری‌ها جزو آثار تاریخی ارزش‌مندی هستند که بیشترِ باستان‌شناسان آن را متعلق به پیش از قرن هفدهم می‌دانند.

طبق اسناد دادگاه، پس از آن که شاهدی این خرابکاری را گزارش داد، نیروهای دولتی فوراً این دو مرد را بازداشت کردند.

هم‌چنین گفته می‌شود که سرتاپای این دو نفر آغشته با رنگ آبی بوده و هنگام دستگیری در خودرو آن‌ها بیش از ۱۰۰ قوطی افشانه رنگ وجود داشته است.

به گفته اداره مدیریت زمین ایالات متحده، یکی از بزرگترین سنگ‌نگاره‌های ماقبل تاریخ در شرق نوادا در محوطه باستانی «وایت ریور نروز» قرار دارد.

وزارت دادگستری ایالات متحده به رایانامه خبرگزاری آسوشیتدپرس پیرامون میزان آسیبی که این دیوارنگاری به سنگ‌نگاره‌ها وارد آورده است، بلافاصله پاسخ نداد و جواب دادن به این سوال را به تعویق انداخت.

این خبرگزاری اعلام کرد، چون این مردان هنوز وکیل نگرفته‌اند و شماره تلفن‌ خود را نیز اعلام نکرده‌اند، نتوانسته با آن‌ها تماس بگیرد.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان