ویروس کرونا؛ ورود به اسرائیل به شرط دوهفته قرنطینه

تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰ هزار نفر در اسرائیل در قرنطینه خانگی هستند

نتانیاهو در یک بیانیه‌ ویدیویی گفت: هرکسی که از خارج به اسرائیل بیاید، ۱۴ روز قرنطینه می‌شود - GIL COHEN-MAGEN / AFP

اسرائیل قرار است در مقابله با انتشار ویروس کرونا، مانع ورود کلیه مسافران به این کشور شود، مگر آن که توانایی قرنطینه کردن همه آنها را داشته باشد؛ و به همه شهروندان این کشور نیز دستور خواهد داد که در بازگشت به کشور، خود را قرنطینه کنند. 

این دستورالعمل جدید در حالی صادر می‌شود که مقامات فلسطینی به دنبال شناسایی مواردی از بیماری در کرانه باختری، مقررات منع رفت و آمد در آنجا را حاکم ساخته‌اند. 

تاکنون و بنا به آمار سازمان بهداشت جهانی ۳۹ نفر در اسرائیل و ۲۵ نفر در کرانه غربی مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند. این باعث شده تا مقامات در اسرائیل و تشکیلات فلسطینی برخی از شدیدترین تمهیدات در سطح جهان را بر این مناطق حاکم سازند. 

اما هر دو طرف این نگرانی را دارند که نظام بهداشت و درمان ضعیف مناطق فلسطینی، توان مقابله با همه‌گیری را نداشته باشد. 

روز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از گسترش محدودیت‌های ورود به کشور خبر داد و گفت این قوانین شامل تمامی کشورها می‌شود و دستور داد همه شهروندان اسرائیل در بدو بازگشت به کشور، خود را در خانه‌هایشان برای ۱۴ روز قرنطینه کنند. 

 رسانه‌های اسرائیلی گفتند که از روز پنجشنبه به بعد، شهروندان خارجی تنها به شرطی می‌توانند وارد کشور شوند که بتوانند ثابت کنند شرایط قرنطینه کردن خود را دارند. 

 آقای نتانیاهو در یک بیانیه‌ ویدیویی گفت: «هرکسی که از خارج به اسرائیل بیاید، ۱۴ روز قرنطینه می‌شود.» او افزود که این برنامه فعلا برای دو هفته به مورد اجرا درمی‌آید. 

نخست‌وزیر اسرائیل گفت:‌ «تصمیم دشواری است. اما برای حفظ سلامت عموم ضروری است و سلامت عموم مردم اولویت است.»

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰ هزار نفر در اسرائیل در قرنطینه خانگی هستند و تمهیدات پیشگیرانه جدید این رقم را به ۳۰۰ هزار نفر افزایش می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که هزار و ۲۳۷ نفر از سربازانش که به خارج سفر کرده و به اسرائیل بازگشته‌اند، در حال حاضر در قرنطینه خانگی هستند. 

 مقامات فلسطینی نیز ورود گردشگران خارجی به کرانه غربی را برای دو هفته ممنوع کرده و «بیت‌لحم» را در اقدام پیشگیرانه به طور کامل بسته‌اند که محل استقرار ۲۴ نفر از ۲۵ مورد ابتلا به کرونا است. 

در میان افرادی که در بیت‌لحم - شهر مقدس مسیحیان - قرنطینه شده‌اند، ۱۳ زائر آمریکایی بودند که پس از منفی شدن جواب آزمایش شان به تست کرونا، عصر دوشنبه به آمریکا بازگشتند. 

 مسئولان بهداشتی در نوار غزه به ایندیپندنت گفتند که در این منطقه تاکنون موردی شناسایی و ثبت نشده و ابتلای تنها یک نفر به ویروس مرگبار کرونا می‌تواند منجر به «فاجعه‌ای تمام عیار» شود چرا که ۴۲ درصد از داروهای اساسی در نوار غزه موجود نیست و هیچ امکاناتی برای جداسازی فرد بیمار یا جلوگیری از انتشار بیماری وجود ندارد.

  مقامات سازمان بهداشت جهانی گفتند که مقامات نوار غزه با کمک حامیان مالی، مراکزی را برای قرنطینه و جداسازی بیماران احداث کرده اند. 

 یوسف ابو الریش، از مقامات وزارت بهداشت غزه:‌ «غزه یکی از متراکم‌ترین جاهای جهان از نظر جمعیت است. ابتلای تنها یک نفر به سرعت به دیگران انتشار می‌یابد.»

 کشور همسایه، اردن نیز درباره انتقال بیماری ابراز نگرانی کرده است.

واحد هماهنگی سازمان ملل متحد روز دوشنبه تایید کرد که پل «آلنبی» میان اردن و کرانه غربی، به روی تمامی افرادی که برگه هویت فلسطینی و شرق اورشلیم را دارند؛ و همچنین شماری از دارندگان گذرنامه سازمان ملل و دیپلماتیک بسته است. 

  ایندیپندنت شاهد صحنه‌هایی از هرج‌ومرج در مرز بوده و تورهای مسافرتی که مرتب میان اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و اردن در رفت‌وآمد بودند، همگی در راستای قوانین محدودیت عبورومرور، بازگردانده شدند. 

هتل آنجل در بیت یالا، در همسایگی بیت‌لحم، کانون ابتلا به ویروس در کرانه غربی است. افرادی که در این هتل قرنطینه شده‌اند به ایندیپندنت گفتند که ساکنین شهر «وحشت‌زده شده‌اند.»

آنتوان ساشا ۳۵ ساله و داوطلب مراقبت از افراد تحت قرنطینه در هتل آنجل است. هفت نفر از کارکنان هتل و ۱۳ زائر آمریکایی که در هتل اقامت داشتند به تست کرونا واکنش مثبت نشان دادند. 

مبتلایان، ویروس را از یک تور گروهی یونانی گرفتند که در بازگشت به کشورشان و انجام آزمایش معلوم شد به ویروس مبتلا هستند. 

راننده اتوبوس این تور که ساکن شرق اورشلیم است، پس از تشخیص ابتلا به کووید-۱۹، وضعیتش وخیم است و در یک بیمارستان اسرائیلی بستری است. 

آقای ساشا گفت:‌ «مردم وحشت زده‌اند. دلهره دارند، بویژه وقتی که واقعیت نحوه رسیدگی ما به مسئله را می‌بینند.»

او گفت کسانی که قرنطینه شده‌اند از طریق اسکایپ با پزشکانی در خارج کمک دریافت می‌کنند. او گفت همه جای هتل شسته شده و افرادی که جواب آزمایششان مثبت شده در طبقات خودشان قرنطینه شده‌اند. 

پزشکان با لباس‌های مخصوص پیشگیری تاکنون سه بار از هتل بازدید کرده‌اند، اما جواب مشخصی در این باره ندارند که مبتلایان تا کی باید در قرنطینه بمانند. 

او گفت:‌ «این وضعیت، مسئولان را کاملا غافلگیر کرده است. آنها نمی‌دانستند که اینجا در بیت‌لحم، یک مقصد پرطرفدار توریستی، مجبور خواهند شد که با ویروس مواجه شوند.» 

سازمان بهداشت جهانی به ایندیپندنت گفت که مسئولان فلسطینی تمام تلاششان را برای مقابله با همه‌گیری بیماری می‌کنند؛ و بویژه تلاش می کنند تا از ابتلای افراد در غزه جلوگیری کنند چرا که فاجعه به بار خواهد آمد. 

 دکتر جرالد راکنشائب، رییس دفتر سازمان بهداشت جهانی در مناطق فلسطینی گفت:‌ «غزه دچار مشکلات همیشگی کمبود تجهیزات و امکانات دارویی است و نظام بهداشتی توان مقابله نخواهد داشت.»

آنتوان ساشا:‌ «در حال کار با سازمان‌ها و کشورهای حامی هستیم تا در حال حاضر به این مسئله رسیدگی کنیم. شاهد هستیم که دولت‌های بزرگتر و دارای نظام‌های پیشرفته بهداشتی، توان مقابله ندارند. ما چطور می‌توانیم؟»

دکتر راکنشائب افزود:‌ «برای اولین بار تجهیزات قرنطینه در حال ساخته شدن است.» 

او گفت در بقیه جاهای اسرائیل و مناطق فلسطینی «وضعیت تحت کنترل است، اما به هر حال داریم تلاش می‌کنیم.» او همچنین گفت:‌ «امیدواریم که وضعیت قابل مهار باشد و ما تمام تلاشمان را برای رسیدن به این هدف می‌کنیم.»

همزمان وزارت بهداشت نوار غزه گفت اگر ویروس کرونا به این باریکه محصور راه یابد ، که طولش تنها ۲۵ مایل است ولی دو میلیون نفر را در خود جای داده، توان مقابله با آن را نخواهند داشت. 

 دکتر یوسف ابو الریش یک مقام وزارت بهداشت غزه به ایندیپندنت گفت:‌ «۴۲ درصد از داروهای اساسی وجود ندارد، غزه یکی از متراکم‌ترین نقاط جمعیتی جهان است، سیستم بهداشتی ما به زانو درآمده است. اگر فقط یک مورد از ابتلا داشته باشیم به سرعت سرایت خواهد کرد.» 

او گفت:‌ «تلاش کرده‌آیم که مردمی را که از مصر یا اسرائیل بازگشته‌اند به ماندن در خانه ترغیب کنیم، اما نمی‌توانیم به زور متوسل شویم.»

او افزود: «اگر یک مورد ابتلا در اینجا داشته باشیم، واحدهای قرنطینه نداریم و نخواهیم توانست مبتلایان به ویروس کرونا را از بیماران سرطانی یا بیماران دیگری که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است جدا کنیم. افراد بسیاری جان خواهند داد.»