ابراز نگرانی درباره سلامت جسمی و روحی نرگس محمدی در زندان

به گفته مادر نرگس محمدی فرزندش در زندان با تهدید جنسی و جانی روبروست

نرگس محمدی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ زندانی‌ست. عکس آرشیوی از نرگس محمدی، ژوئن ۲۰۰۷- BEHROUZ MEHRI / AFP

مادر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، با نوشتن نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه از وضعیت اسفناک فرزندش در زندان زنجان ابراز نگرانی جدی کرد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، عذرا بازرگان، مادر نرگس محمدی، در نامه خود خطاب به ابراهیم رئیسی با اشاره به ادعای یک هفته پیش سخنگوی قوه قضاییه مبنی براینکه «وضعیت زندانیان امنیتی به مراتب از بقیه زندانیان بهتر است» نوشته: «من مادر نرگس محمدی هستم. دختر من سوم دی ماه، پس از ضرب و شتم توسط رییس زندان اوین به زندان زنجان فرستاده شد و اکنون در میان زندانیان جرایم عادی نگهداری می‌شود.» 

او افزوده است: «این زندان از لحاظ بهداشتی در نازلترین حد است؛ ظرف‌ها در یک گودال سیمانی کثیف و کهنه در داخل حمام شسته شده و با خرید مواد ضدعفونی حتی با خرج دخترم موافقت نمی‌شود. نرگس زیر فشار بازجویی‌های طولانی و حبس در سلول‌های انفرادی دچار بیماری‌های گوارش، اعصاب، و مری شده و طی دوران تحمل حبس سه بار تحت عمل جراحی سنگین قرار گرفته است.»

عذرا بازرگان در جایی از نامه با اشاره به وضعیت بد غذای زندان می‌گوید که «دخترم به علت مشکلات مذکور نمی‌تواند غذای پر کافور و چرب زندان را بخورد و در دو ماه و نیم اخیر یک وعده غذای کامل هم نخورده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادر این فعال حقوق بشر محبوس در زندان زنجان در بخش دیگری از نامه خود به رئیس قوه قضا می‌نویسد: «در این زندان که حتی ورود سرمه چشم ممنوع است، مواد مخدر “شیشه” به راحتی پیدا می‌شود. وقتی افراد شیشه مصرف می‌کنند هر لحظه ممکن است اتفاقی ناگوار رخ دهد. نرگس توسط یک زندانی که از بابت اتهامات دو قتل، سرقت و مواد مخدر در این زندان به سر می‌برد، تهدید جنسی و جانی شده است و مسئولان زندان هم در جریان هستند.»

عذرا بازرگان در پایان نامه خود خطاب به ابراهیم رئیسی می‌نویسد: «من و پدر ۹۰ ساله‌اش از سلامتی جسم و روان دخترمان نگرانیم و اعلام خطر می‌کنیم و مسئولیت هر اتفاقی را متوجه دستگاه قضایی می‌دانیم.»

نرگس محمدی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ زندانی‌ست . او به ۱۶ سال حبس محکوم شد. اتهامات او « اجتماع و تبانی علیه نظام» ، «برای تبلیغ علیه نظام» و و «تاسیس و همکاری با انجمنی برای لغو مجازات اعدام» اعلام شد.

در هفته‌های گذشته و با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، بسیاری از خانواده‌های زندانیان از قوه قضاییه خواستند که یا زندانیان را آزاد کنند و یا به آنها مرخصی دهند. 

امروز هم خانواده چهارده زندانی محبوس در اوین به رئیس قوه قضائیه ایران نامه نوشتند و گفتند که «به شدت نگران سلامتی عزیزانمان هستیم».

این خانواده‌ها در نامه‌ خود به ابراهیم رئیسی، از اینکه بخش‌نامه اخیر رئیس قوه قضاییه درباره مرخصی زندانیان در شرایط بحرانی کنونی «شامل حال محکومان و یا بازداشتی‌های سیاسی در ندامتگاه اوین نشده» انتقاد کرده‌اند و از رئیس قوه قضائیه ایران خواسته‌اند که «دستور ویژه ای جهت این مهم و آزادی موقت و فوری» صادر کند.

از سوی دیگر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های ایران از دادن مرخصی به حدود ۷۰ هزار زندانی برای مقابله با کرونا و تأمین سلامت زندانیان خبر داد.

به گفته این مقام قضایی بیماری زندانیان در تفکیک سازی آن‌ها اهمیت دارد و در این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت. به گفته وی «زندانیان با سابقه بیماریهای زمینهای همچون دیابت و آسم جداسازی شدند».

رئیس سازمان زندان‌های ایران مدعی شده است که «شرایط بهداشتی زندانیان تحت کنترل کامل قرار گرفته است». 

هم‌چنین رئیس قوه قضاییه نیز پیرو گزارش رئیس سازمان زندان‎ها تاکید کرده است که: «لازم است ترخیص زندانیان تا جایی که موجب ناامنی در جامعه نشود و با اولویت‎دادن به کسانی که بیماری زمینه‎ای دارند، تداوم یابد».

بیشتر از