کرونا «نوروز» را هم قرنطینه کرد

بیشتر استان‌های ایران شهرها را به روی مسافران بسته‌اند

ضدعفونی کردن بازار وکیل در شیراز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا- ایسنا/ هانیه حسین‌پور

شیوع ویروس کرونا در ایران و همزمانی آن با رسیدن نوروز که بزرگترین عید ایرانیان است همه معادلات را بهم ریخته است. بیشتر مراکز خرید در شهرهای بزرگ خلوت است و مغازه‌دارها ترجیح به تعطیلی می‌دهند تا ادامه فروشندگی. در بسیاری از شهرهای ایران از نوروز خبری نیست و به جای عطر سنبل بوی الکل در شهر پیچیده است.

گروهی از مردم سفرهای خود را معوق کرده و بسیاری هنوز در شوک خانه‌نشینی هستند. کرونا اما اقتصاد گردشگری را بیش از گذشته زیرفشار قرار داده است. تحریم‌های سخت آمریکا که پیش از این گردشگری و توریسم ایران را تحت فشار قرار داده بود از یک سو و بحران کرونا از سوی دیگر امسال نوروز را در خاموشی فرو برده است.

با قرنطینه نکردن شهرها از سوی دولت، مردم شهرهای مختلف به خصوص استانهای شمالی کشور با حضور در مسیرهای عبور و مرور ورودی شهرها اجازه تردد غیرمحلی ها را نمی‌دهند. در همین راستا رییس پلیس آمل گفته است با «حکم خودم جاده را می بندم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهای کوتاه پخش شده در شبکه های مجازی بیانگر مسدود بودن جاده های شمالی ایران و بعضا درگیری مردم محلی و مسافران در ورودی برخی شهرها هست.

«عید ما بعد از شکست کرونا»

به گزارش خبرگزاری رکنا، سفرهای نوروزی به گیلان، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، اصفهان، البرز، سمنان، گلستان، فارس، خوزستان، یزد، اردبیل، کرمانشاه، کرمان، همدان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قشم و کیش، خراسان شمالی، ایلام، بوشهر و لرستان ممنوع شد و هیچ خدماتی به مسافران داده نخواهد شد.

پیشتر وزیر بهداشت ایران با اعلام تعطیل بودن مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان اسفند از مردم خواسته بود که مسافرت‌های خود را لغو کنند و نوروز را در خانه‌هایشان قرنطینه باشند.

عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز خواستار به تعویق انداختن مراسم عید نوروز شده اند. این افراد در توییت‌هایی قرار ملی بین ایرانیان را پیشنهاد دادند و شعار آنان این است: «عید ما، بعد از شکست کرونا»

این گروه با راه اندازی، هشتک «عیدما بعد از شکست کرونا» پیشنهادهایی برای برگزاری نوروز در خانه‌ها و دید و بازدیدهای اینترنتی داشته‌اند. برخی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم نیز خریدهای عید را به بعد از عادی شدن شرایط موکول کرده و خواستار حمایت از کسب و کارها بعد از عادی شدن بحران کرونا شده‌اند.

سفر هم «کوپنی» شد

مسوولان گردشگری برای ترغیب مردم به سفر نکردن در دوران بحرانی ویروس کرونا در کشور تمهیداتی در نظر گرفته‌اند. بر همین اساس معاون گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «با این پیش‌بینی که فرصت سفر در نوروز به دنبال شیوع ویروس کرونا از بین می‌رود، طرح تعطیلات یا فرصت مرخصی برای سفر کارمندان دولت و مردم در حال پیگیری است تا پس از فروکش کردن تب این ویروس در کشور، اجرا شود.»

ولی تیموری، معاون گردشگری و رئیس کمیته پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در اماکن گردشگری و ورزشی، درباره جزئیات این موضوع گفت: «در ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا گزارشی از وضعیت سفر در کشور و خسارات وارد شده به صنعت گردشگری ارائه شد، پیش بینی این است که فرصت سفر در تعطیلات نوروز که پرسفرترین فصل در کشورمان است، از بین برود. پیشنهادی مطرح شد که بعد از فروکش کردن تب این ویروس در کشور، دولت برای کارکنان و مردم فرصت مرخصی و یا تعطیلات فراهم آورد و تا مردم سفر بروند. با این اقدام هم به فعلان گردشگری که خسارات سنگینی را در بحران کرونا متحمل شده اند، کمک خواهد شد و هم بعد از تحمل این همه استرس، نشاط به جامعه برمی گردد.»

آقای تیموری با اعلام اینکه کلیت این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفته و وزیر بهداشت نیز با عنوان «کوپن سفر» آن را رسانه‌ای کرده است اضافه کرد:« وزیر بهداشت قول مساعدت داده است که در دولت نیز پیگیر تصویب آن شود تا بعد از پایان این بحران، فرصتی برای سفرهای از دست رفته مردم فراهم شود. این ایده هنوز پخته نشده اما تا زمانی که از این بحران عبور کنیم، طرح کامل را به نتیجه می‌رسانیم.»

 پیش از این هم سعید نمکی، وزیر بهداشت سفر در وضع موجود را «خطرناک» توصیف کرده بود و گفته بود رفت‌و‌آمدها در ورودی و خروجی شهرها کنترل و موارد مشکوک به ویروس کرونا تا ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. آقای نمکی پیش بینی کرده بود این وضعیت در تعطیلات نوروز ادامه داشته باشد. هم اکنون نیز استانداران مازندران، گیلان، خراسای رضوی، سمنان، یزد، اصفهان و همدان از مردم خواسته‌اند در تعطیلات پیش رو به این استان‌ها سفر نکنند. وزیر بهداشت نیز  قول داده است که بعد از تمام شدن بحران کرونا، کوپن تسهیلاتی به مردم داده شود تا سفر بروند.

آمار رسمی مبتلایان به کروناویروس در ایران تا هجدهم اسفندماه ۶۵۶۶ نفر مبتلا و ۱۹۴ نفر فوتی اعلام شده است. ۳۴۲۱ نفر نیز تاکنون بهبود یافته اند.

در ۲۴ ساعت گذشته تست کرونا  ۷۴۳ نفر در کل کشور نیز مثبت اعلام شده است.

نوروز در قرنطینه

به نظر میرسد کرونا نوروز را دزدیده است.  همه‌گیر شدن کرونا در ایران هم سبب شده است تا کسب و کار فروشندگان از رونق افتاده و مردم به دلیل در قرنطینه بودن برنامه‌ای برای نوروز تدارک نبینند. شبنم، عکاس فارغ التحصیل رشته ارتباطات ساکن تهران به ایندیپندنت فارسی گفت:« میدان هفت تیر سوت و کور شده و هیچ اثری از فروشنده‌های دست فروش نیست. خیابان هفت تیری که به خاطر تجمع دست فروش‌ها در این وقت سال نمی‌توانستی از پیاده روهایش عبور کنی.»

پرستو ساکن تهران که همسرش در منطقه نازی آباد مغازه ابزار فروشی دارد نیز گفت:« این موقع سال هرساله همسرم ساعت دو صبح زودتر خانه نمی‌آمد چون مردم برای خرید رنگ و ابزار مراجعه می‌کردند ولی امسال اصلا کسی خرید نمی‌کند و انگار شهر تعطیل است. خوشبختانه همسر من مالک مغازه است وگرنه پولی برای اجاره مغازه هم نداشتیم. کلا بازار عیدی وجود ندارد.»

از سوی دیگر معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان نیز گفته است: «با توجه به وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا، برگزاری برنامه‌های گردشگری ایام نوروز در این استان مشخص نیست.»

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، استاندار کردستان نیز اعلام کرده است: «جشن بین‌المللی نوروز که قرار بود اوایل هفته آینده (۲۳ اسفند) به میزبانی سنندج برگزار شود به منظور کنترل ویروس کرونا لغو شد.»

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران نیز در هفته گذشته آمار لغو قطار، هواپیما، تور و هتل را "چشم‌گیر" توصیف کرده بود.

وی گفته بود: «فقط در استان مرکزی یک آژانس در یک روز ۳۰ میلیون تومان برگشت پول داشته و طبعا متضرر شده است.»

روزنامه همشهری در گزارشی با استناد به آمارهای شرکت‌های خدمات مسافرتی نیز نوشت:« نود درصد هتل‌های شهر مشهد خالی از مسافر شده و در شهر قم حتی یک مسافر در ‌هتل‌های آن شهر اقامت ندارد.»

استانداران اصفهان و فارس نیزاعلام کردند: «امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد.»همچنین ارسلان زارع، استاندار گیلان و محمد حسین قربانی عضو مجمع نمایندگان این استان هم از مردم خواستهاند که مردم به گیلان که اکنون از مراکز شیوع ویروس کروناست، سفر نکنند.

امسال در تاجیکستان نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جشن‌های نوروز برگزار نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت افغانستان از تمام افغانها خواسته که برگزاری مراسم نوروزی را در شهرهای پرجمعیت برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا لغو کنند.

بیشتر از