ویروس کرونا: کمبود نیروی کار در بانک‌ها و افزایش خطر حمله‌های سایبری

شرکت‌ها به علت غیبت تعداد زیادی از کارمندان خود بیشتر در معرض خطر قرار دارند

برای پر کردن خلأ ناشی از غیبت تعداد انبوهی از کارمندان «نیاز مبرم» به برنامه‌ریزی وجود دارد-Pixabay

بانک مرکزی اروپا هشدار داده است برای پر کردن خلأ ناشی از غیبت تعداد انبوهی از کارمندان «نیاز مبرم» به برنامه‌ریزی وجود دارد.

با توجه به آن‌که مجرمان مترصد سوء استفاده از هرج‌ومرج احتمالی در اثر شیوع ویروس کرونا هستند، از بانک‌ها خواسته شده در برابر افزایش حملات سایبری آمادگی داشته باشند.

بانک مرکزی اروپا طی نامه‌ای به نهادهای مالی هشدار داده است برای مقابله با اثرات ویروس جهانگیر کرونا «نیاز مبرم» به برنامه‌ریزی وجود دارد، چرا که شرکت‌ها به علت غیبت تعداد زیادی از کارمندان خود بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

اندریا انریا، رئیس هیأت نظارت بانک مرکزی اروپا در نامه‌‌ای که همین هفته ارسال شده است می‌گوید: «در صورتی که کارمندان در مناطق آلوده قادر به انجام وظایف عادی خود نباشند، امکان دارد ظرفیت عملیاتی بانک‌ها دچار اختلال شود.»

در این نامه علاوه بر هشدار در مورد احتمال افزایش حملات سایبری، از خطر «افزایش کلاهبرداری‌‌های مرتبط با امنیت سایبری» نیز سخن به میان آمده است که با روش‌هایی مثل ایمیل‌های فیشینگ، مشتریان و بانک‌ها را هدف قرار می‌دهند.

آقای انریا افزود «افزایش بالقوه استفاده از بانک‌داری از راه دور» نیز سیستم‌های آی‌تی شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیوع ویروس کرونا شرکت‌ها را بر آن داشته تا کارمندان خود را در چند دفتر کار مختلف پخش کنند، یا از آنها بخواهند در منزل کار کنند.

بانک اچ‌‌اس‌بی‌سی پنجشنبه یکی از طبقات سرپرستی لندن خود را، بعد از آن که تشخیص دادند یکی از کارکنان دایره تحقیقات به ویروس کرونا مبتلاست، تخلیه کرد.

با این که امنیت بانک‌ها در برابر هکرها در سال‌های اخیر بهتر شده است، بانک مرکزی اروپا جرایم سایبری و نقایص و کمبودهای مربوط به فناوری را از ریسک‌های مهم این صنعت برای امسال برشمرد.

دکتر اسما عدنان، استادیار علوم کامپیوتر دانشگاه لافبرو، هشدار داد که کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند «شدیداً در معرض ریسک حمله» از سوی مجرمان سایبری که در کمین شبکه‌های باز و ناامن نشسته‌اند قرار دارند.

او گفت: «شاید کار کردن در منزل برایتان راحت و کم‌خطر باشد، اما ممکن است برای خدمات و اطلاعاتی که از راه دور به آنها دسترسی دارید چندان هم کم‌خطر نباشد، مخصوصاً اگر با اطلاعات حساس یا شخصی سر و کار دارید.»

«به طور کلی فضای مجازی تهدیدات امنیتی بیشتری دارد زیرا شما از طریق شبکه‌های ایمن محل کارتان به سیستم وصل نیستید؛ این شبکه‌ها از تدابیر امنیتی کافی برخوردارند، که شما آنها را نمی‌بینید، مثل فیلترینگ، فایروال، و رمزنگاری داده‌.»

«مسلماً اگر از طریق شبکه‌های ناامن به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنید، ممکن است در مسیر ارتباط شما قرار بگیرند و اطلاعات لو برود.»

سازمان بهداشتی جهانی گفته است اطلاع دارد «ایمیل‌های مشکوکی برای سوءاستفاده از شرایط اضطراری ویروس کرونای جدید 2019 ارسال می‌شود.»

 ایمیل‌هایی که در آنها فرستنده به دروغ خود را از کارکنان سازمان بهداشت جهانی معرفی می‌کند و از دریافت‌کننده ایمیل درخواست اطلاعات حساس می‌کند یا از آنها می‌خواهد روی لینک‌های مخرب کلیک کنند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان