چگونه می‌توان تلفن همراه را به درستی تمیز کرد

خطر آلودگی چسباندن گوشی به صورت ۱۰ برابر خطر سرگذاشتن روی سنگ توالت است

میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی گوشی تلفن همراه هوش‌مند  هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته - pixabay

مقامات بهداشت می‌گویند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید دست‌های‌مان را بشوییم و به صورت‌مان دست نزنیم اما با لمس کردن گوشی چه باید کرد؟

محققان نشان داده‌اند که عامل‌های بیماری‌زایی مثل «ای.کلی» و ام‌.آر.اس‌ای» می‌توانند تا چهار روز روی  صفحه نمایشگر گوشه ماندگار بمانند و طبق بررسی‌های مجزایی نیز که انجام گرفته مردم به طور متوسط هر روز تقریباً ۷۶ بار به گوشی‌های‌شان دست می‌زنند.

میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی گوشی تلفن همراه هوش‌مند  هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته اما اگر مانند بیش از ۱۷ هزار گونه ژن باکتری باشد که روی گوشی‌های دانش‌آموزان دبیرستانی کشف کرده‌اند به اندازه آن‌ها مجال بقا دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متاسفانه تمیز کردن این افزاره‌های جذب‌کننده میکروب ساده نیست و این طور نیست که در مدت زمان معادل دو بار تولدت مبارک گفتن با آب و صابون آن‌ها را بشوییم و کار تمام شود. درواقع با این کار خود گوشی از بین می‌رود. پس بهترین راه تمیزکاری و ضدعفونی کردن گوشی چیست؟

وقتی پای شستن  افزاره‌ای در میان باشد که صدها بلکه هزاران پوند قیمت دارد باید احتیاط به خرج داد. ابتدا باید گوشی را خاموش کرد و قاب آن را درآورد، سپس شارژر یا هدفون متصل به آن را جدا کرد.

برای آن که روی صفحه نمایشگر گوشی خط نیفتد از همه بهتر آن است که برای پاک کردن آن از پارچه‌های دارای الیاف نرم استفاده کنیم که برای پاک کردن شیشه عینک یا عدسی دوربین به کار می‌روند.

می‌توان تمیزکاری را با مقدار اندکی آب‌صابون گرم یا محلول پاک‌کننده مخصوص صفحه‌های لمسی انجام داد. محلول‌های شیمیایی قوی هم میکرب‌زدا هستند اما روکش شیمیایی محافظ صفحه نمایش را هم می‌زدایند.

استفاده از ترکیب آب و الکل ضدعفونی‌کننده روش موثری است ولی اگر میزان الکل در این ترکیب بیش از ۵۰ درصد باشد خطر آسیب دیدن صفحه نمایش وجود دارد. البته اگر روکش شیمیایی محافظ هم زدوده شود می‌توان با استفاده  از کیت کاربردی ساده‌ای دوباره آن روکش را روی صفحه کشید.

گوشی‌های ضدآب رده‌ی آی‌پی‌۶۸ را می‌توان با فرو کردن درون آب یا گرفتن زیر شیر آب کاملاً تمیز کرد. اکثر گوشی‌های پیشرفته کنونی مثل آیفون ۱۱، گوگل پیکسل ۴، سامسونگ گالاکسی اس‌۱۰ و گوشی‌های خانواده نوت ۱۰ این نوع ویژگی ضدآب را دارند.

راهکار موثر دیگر استفاده از پرتو فرابنفش برای کشتن باکتری‌ها و میکروب‌ها است. محصولاتی مثل افزاره‌های تمیزکاری فون‌سوپ با گسیل پرتو فرابنفش گوشی را ضدعفونی می‌کنند اما قیمت آن‌ها بالای ۸۰ پوند است.

چالش بعدی پاک و بدون میکرب نگه داشتن گوشی بعد از تمیز کاری است. یک راه آن است که همیشه دست خود را بشوییم بعد گوشی را برداریم و گوشی را در جاهای آلوده به باکتری نگذاریم. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در مورد ۱۰۰۰ کارگر بریتانیایی انجام گرفته حدود یک سوم آن‌ها در دست‌شویی هم از گوشی استفاده می‌کردند و طبق تحقیقات دیگری هم آغشتگی گوشی به باکتری ده برابر کاسه توالت دارای کاربری عادی است.

بنابراین اگر مدت‌ها است گوشی‌ را تمیز نکرده‌ایم شاید بهتر باشد وقتی  زنگ خورد آن را به صورت نچسبانیم.

© The Independent

بیشتر از جهان