ناسا می‌گوید کاهوی فضایی «لذیذ» است و خوردن آن خطری ندارد

دانشمند ناسا می‌گوید: در آینده گیاهان خیلی در خورد و خوراک خدمه سفینه‌ها اهمیت خواهند داشت

این دانشمندان با آزمایش کاهوهای پرورش یافته در شرایط فضا، از میزان مواد مغذی آن‌ها «شگفت‌زده» شدند. - عکس از NASA

فضانوردان ناسا می‌گویند خوردن نخستین کاهویی که در شرایط فضایی پرورش داده‌اند، مانند خوردن کاهوی زمینی خطری ندارد و در مواردی حتی مغذی‌تر هم هست.

کاهوهای پرورش یافته در شرایط فضا از لحاظ ترکیب‌بندی شبیه نمونه‌های پرورش یافته در زمین هستند و در مواردی از لحاظ برخورداری از  شماری از عناصر مثل پتاسیم، سدیم و روی، غنای بیش‌تری دارند.

در این کاشت آزمایشی، گیاهان را تک به تک به مدت ۳۳ تا ۵۶ روز زیر نور دیودهای نوری قرمز در محفظه‌های مهروموم شده‌ سفالی پرورش دادند.

خانم جیو ماسا، سرپرست طرح پرورش کاهو(در فضا)، می‌گوید: «در آینده اگر بخواهیم از زمین مستقل باشیم، گیاهان خیلی در خورد و خوراک خدمه سفینه‌ها اهمیت خواهند داشت.»

او می‌گوید: «ذخیره‌سازی طولانی مدت غذاهای بسته‌بندی شده سبب می‌شود که کیفیت، مزه، ارزش غذایی و ویتامین آن‌ها کاهش یابد و نمی‌توانیم کافی بودن ارزش غذایی آن‌ها را به هنگام مصرف تضمین کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید: «پرورش گیاهان و مراقبت کردن از آن‌ها روحیه‌بخش هم هست.»

این دانشمندان با آزمایش کاهوهای پرورش یافته در شرایط فضا، از میزان مواد مغذی آن‌ها «شگفت‌زده» شدند.

میزان باکتری‌های موجود در این کاهوها بیش‌تر بود، اما هیچ گونه باکتری خطرناک مثل «سالمونلا» یا «ای‌.کُلای» در آن‌ها وجود نداشت.

در پی یافته‌های این آزمایش، محققان بذرهای کلم و کلم‌پیچ را برای کاشت به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند که مشخص شود نتایج مشابهی به دست می‌آید یا خیر.

در حال حاضر غذای فضانوردان را با موشک و از زمین برای آن‌ها می‌فرستند ولی وقتی به ماموریت‌های طولانی‌تر بروند، مواد مغذی موجود در غذاها از بین خواهد رفت.

قابلیت تولید مواد غذایی در فضا برای انجام ماموریت‌های کیهانی طولانی مثل اعزام نخستین فضاپیمای دارای خدمه ناسا به مریخ که قرار است طی دهه آینده انجام گیرد، اهمیت فراوانی دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی