ویروس کرونا؛ پروازهای بی مسافر

مسافرت‌های هوایی به خاطر شیوع کووید۱۹ به شدت کاهش یافته است

شرکت‌های هواپیمایی مجبور به انجام پروازهایی «تقریبا خالی» شدند تا علی‌رغم شیوع کرونا جای خود را در فرودگاه حفظ کنند- Mark RALSTON / AFP

شرکت‌های هواپیمایی مجبور به انجام پروازهایی «تقریبا خالی» شدند تا علی‌رغم شیوع جهانی ویروس کرونا جای خود را در فرودگاه حفظ کنند.

قوانین فعلی مقرر می‌دارد شرکت‌های هواپیمایی باید حداقل از ۸۰ درصد باندهای اختصاص داده شده به آنها در فرودگاه‌ها استفاده کنند یا خطر جایگزنی آنها با یک شرکت هواپیمایی رقیب را به جان بخرند.

گرچه این قانون درباره پروازهای رفت و برگشت چین و هنگ‌کنگ کنار گذاشته شده اما هنوز درباره سایر کشورها حاکم است، از جمله ایتالیا و کره جنوبی که هر دوی آنها به خاطر انصراف مسافران از رفتن به آنجا شاهد سقوط شدید تعداد گردشگران بوده‌اند.

گرنت شاپس، وزیر حمل و نقل بریتانیا طی نامه‌ای به شرکت هماهنگی‌های هوایی (Airport Co-ordination Ltd) که مسئول تخصیص باندهای فرود است، از آنها خواسته قانون ۸۰/۲۰ درصد را کنار بگذارد تا جلوی هزینه‌های غیرضروری و آلودگی‌های کربنی گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در نامه‌ای سرگشاده که در توییتر به اشتراک گذاشت نوشت: «به طور ویژه نگران این هستم که برای پیروی از قانون ۸۰/۲۰ درصد، شرکت‌های هواپیمایی ممکن است مجبور شوند هواپیماهای خود را با مسافران یا بار اندکی یا حتی خالی به پرواز درآورند تا موقعیت خود را حفظ کنند. این وضعیت قابل قبول نیست. این به نفع صنعت حمل و نقل هوایی، مسافران و یا محیط زیست نیست و باید کنار گذاشته شود.»

شای ویس، مدیرعامل ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) نیز خواستار تعلیق قانون معمول اختصاص یافتن باندهای فرودگاه شده است.

او گفت: «درخواست مسافران برای مسافرت‌های هوایی به خاطر شیوع کووید۱۹ به شدت کاهش یافته است و در بعضی موارد ما مجبور به پرواز کردن با هواپیماهایی تقریبا خالی شده‌ایم تا باندهای ارزشمند خود را از دست ندهیم. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر و بعد از شیوع ویروس سارس قانون اختصاص باندها بلافاصله کنار گذاشته شد. اما امروز در حالی که تقاضا برای پرواز از همیشه بدتر تحت تاثیر قرار گرفته ما تنها شاهد کنار گذاشته شدن قانون اختصاص باند در چین و هنگ کنگ هستیم. با توجه به تاثیر تقریبا بی‌سابقه شیوع این بیماری بر مسافرت هوایی در سطح جهان، هماهنگ‌کننده باندهای فرودگاه‌های بریتانیا و کمیسیون اروپا باید بلافاصله این قانون را برای کل تابستان لغو کنند. عقل سلیم چنین امری را می‌طلبد.»

ایرلاینز یو‌کی (Airlines UK) کمیته تجاری هواپیمایی‌های بریتانیا نیز گفته است یکی از اعضایش از اکنون تا ۲۵ مارس مجبور است ۳۲ پرواز با میزان باری ۴۰ درصد بار معمول خود داشته باشد که یعنی در کل منجر به پرواز با ۵۲۰۰ صندلی خالی خواهد شد مگر آنکه این قانون تغییر کند.

تیم آلدرسلید، مدیر اجرایی ایرلاینز یوکی گفت: «تاثیر ویروس کرونا بر تقاضای مشتریان باعث شده هواپیمایی‌ها چندین مسیر را لغو کرده و پروازهای خود را از نو برنامه‌ریزی کنند. با این وجود قانون «استفاده کن یا از دست بده» در زمینه باندهای فرودگاه که وقت مشخصی را برای پرواز به یک هواپیمایی اختصاص می‌دهد منجر شده این شرکت‌ها مجبور شوند با هواپیماهایی نیمه خالی پرواز کرده یا خطر از دست دادن باندهای خود در آینده را به جان بخرند که به شدت بر ظرفیت برنامه‌ریزی آنها برای آینده تاثیر خواهد گذاشت.»

او افزود: «به هیچ وجه دلیلی ندارد تحت شرایط دشوار و منحصر به فرد کنونی شرکت‌های هواپیمایی را مجبور کنیم خالی پرواز کنند که منجر به هدر رفتن پول و ثروت و ایجاد آلودگی‌های کربنی خواهد شد. ما به شدت به تعلیق موقت این قانون محتاج هستیم همانطور که در دوران بحران مالی نیز اتفاق افتاد تا به شرکت‌های هواپیمایی اجازه دهیم با استفاده بهینه از هواپیماهای خود به کاهش درخواست مشتریان واکنش نشان دهند.»

© The Independent

بیشتر از جهان