«ایران به مرکز ثقل کرونا تبدیل شده است»

تعداد مبتلایان به کرونا در چین در حال کاهش و در ایران در حال افزایش است

به دنبال اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر افزایش محدودیت‌ سفر ایرانیان به آمریکا،  یک محقق ارشد در موسسه ملی درمان و بهداشت آمریکا به ایندیپندنت فارسی گفت که «نشانه‌ای وجود ندارد که مقامات ایران موضوع را جدی گرفته‌ باشند.»

دکتر امیرحسین گنج بخش، فیزیکدان و رییس بخش «بیوفتونیکس» در موسسه ملی درمان و بهداشت آمریکا (ان‌اچ‌اس)، وضعیت کنونی در نوع مواجهه و مهار بحران شیوع ویروس کرونا در ایران را «بسیار بد» عنوان کرد: «ایران باید تلاش کند در چشم جامعه جهانی کشوری باشد که نسبت به این موضوع با جدیت برخورد می کند و اهمال کاری نمی‌کند. ولی حکومت ایران بیش از حد اهمال‌کاری کرده است و جامعه جهانی هم مجبور است با ایرانی‌ها برخورد کند. دقیقا همان کاری که با چینی‌ها کرد و از ورود چینی‌ها به کشورها ممانعت به عمل آورد.»

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما مرزهای هوایی خود را به روی پروازهای بعضی کشورها بستیم. مناطقی که دچار شیوع شدید ویروس کرونا هستند و ما این کار را خیلی زود انجام دادیم. خیلی‌ها گفتند نباید این کار را می کردیم ولی مشخص شد که کار درستی بوده است.» ایران یکی از کشورهایی است که مسافرانش حق ورود به خاک آمریکا را ندارند.

امیرحسین گنج‌بخش، تنها پژوهشگر ارشد ایرانی موسسه ملی درمان و بهداشت آمریکا، در مورد اینکه چرا کشورهای دنیا مقررات سختی برای ورود ایرانی‌ها به کشورشان در نظر گرفته‌اند به ایندیپندنت فارسی گفت: «ایران هنوز جزو کشورهایی است که تعداد مبتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن بسیار بالاست. نشانه ای هم وجود ندارد که متناسب با آماری که از ایران منتشر می شود مقامات این موضوع را جدی گرفته باشند.» مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا نیز از آمریکایی‌ها خواسته به چین و کره جنوبی سفر نکنند و درباره سفر به ایران، ایتالیا و مغولستان هشدار داده است.

آقای گنج بخش درباره این محدودیت‌های جدید گفت: «در کشورهای دموکراتیک هیچ کس نمی‌خواهد اهمال کاری کند چرا که مردم، احزاب و رسانه ها با دقت و تیزبینی دولت را زیرذره بین دارند.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران آخرین آمار رسمی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در این کشور را اعلام کرد. تعداد مبتلایان در ایران به بیش از هزار نفر رسیده و ۶۶ نفر نیز تاکنون بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌‌اند. اما خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) آمار مبتلایان را ۹۷۸ نفر اعلام کرده است. دولت جمهوری اسلامی ایران هشدار داده که این هفته "اوج شیوع" کرونا در این کشور خواهد بود.

از «لیس زدن حرم»‌ تا «توطئه دشمنان»

با وجود آمار بالای گزارش شده فوت‌شدگان و مبتلایان به ویروس کرونا در شهر قم، هنوز درهای این شهر باز است. هنوز مردم بدون ماسک برای زیارت به حرم می‌روند. برخی ابتکار به خرج داده با انتشار ویدیوهای کوتاه به «لیس زدن حرم» افتخار می‌کنند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز پس از شرکت در اولین جلسه «ستاد ملی مبارزه با کرونا» در اظهاراتی که از تلویزیون ایران پخش شد گفت: «توطئه دشمنان ماست که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه کشور را به تعطیلی بکشند.» او همچنین روز سه شنبه، ششم اسفند در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، میزان مراجعه مبتلایان به ویروس کرونا به بیمارستان‌ها را رو به کاهش عنوان کرد و گفت که از روز شنبه روال کشور به حالت عادی باز خواهد گشت. مردم و پزشکان این آمار را دقیق و منطقی نمی‌دانند و دولت جمهوری اسلامی همچون گذشته به پنهان‌کاری و اعلام اخبار نادرست متهم می‌شود. ایران کرونا را به کشورهای همسایه صادر کرده است و آنها درهایشان را به روی ایران بسته‌اند. ایران با قرنطینه نکردن شهر قم که مرکز شیوع این بیماری است ویروس کرونا را به کشورهای دیگر سرایت داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از تهران و دیگر شهرها نشان می‌دهد که آمار ضد‌و‌نقیض مردم را به وحشت انداخته است. تعدادی از مقامات دولتی از ابتلای خود به کرونا خبرداده‌اند و در بین جان باختگان نیز از چهره‌های ورزشی و هنرمند شهرستانی تا وابستگان برخی مراجع قم دیده می‌شوند.

هم اکنون ایران بعد از چین بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را در جهان دارد. در حالی که دولت همچنان اعتقادی به قرنطینه کردن منشا نشر این ویروس که همان شهر قم است ندارد.

رییس بخش «بیوفتونیکس» در موسسه ملی درمان و بهداشت آمریکا، برخورد دولت ایران با کرونا را تماما سیاسی دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این مساله را یک مساله سیاسی دیده است. به این معنا که تصور می‌کرد با برملا کردن رسیدن ویروس کرونا به ایران برگزاری مراسم سیاسی مهم در کشور که برایش اهمیت بسیار زیاد داشت به خطر میافتاد. بخاطر ملاحظات سیاسی نظام هم پروازهای چین را ادامه داد و هم پنهان کاری را به دستگاه بهداشت ایران تحمیل کرد. اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که خود مقامات دولتی که به این ویروس مبتلا شده‌اند از گذاشتن ماسک پرهیز می‌کنند. یعنی داشتن ماسک که برای جلوگیری از شیوع یا ابتلای بیماری است علامتی در همکاری با استکبار جهانی محسوب می‌شود. همانطور که می‌بینید پلیس فتا نیز کسانی که در مورد کرونا اطلاع رسانی می‌کنند را تهدید به سه سال حبس کرده است.»

به گفته این محقق ارشد تا اینجا رفتاری که حکومت ایران داشته است کاملا با تمام اصول قانونی بین المللی و جهانی و چه اصول سازمان بهداشت جهانی چه کشورهایی که درگیر این مشکل بوده اند همخوانی نداشته و هر لحظه و ثانیه ای که از دست می رود این مشکل را چند برابر می کند: «ایران به ناگهان بعنوان مرکز پخش این بیماری در منطقه شمرده شده و خودش مورد قرنطینه  قرار گرفته است. در ایران یکباره از "هیچ" به چنین موقعیت نامطلوبی رسیده‌ایم.»

این پژوهشگر ارشد ایرانی در واشنگتن همچنین آمار منتشر شده از سوی دولت ایران در مورد مبتلایان و کشته شدگان را کاملا ناصحیح دانسته و گفت: «این آمارها به‌ روشنی صحیح نیستند و با مدل جهانی همخوانی ندارند.»

آقای گنج بخش توضیح داد:« حتی اگر آمار جمهوری اسلامی را هم بپذیرید متوجه می شوید که با هیچ استانداردی همخوانی ندارد. چرا که در همه جا بین دو تا سه درصد کسانی که مبتلا می‌شوند متاسفانه فوت می‌کنند و این با آمار ایران به هیچ عنوان جور درنمی‌آید. یا تعداد مبتلایان را کم ارزیابی می کنند، یا دلیل مرگ آنها را چیز دیگری اعلام می‌کنند. ولی با توجه به اینکه تمام کوشش حکومت ایران این بوده است که از ابتدا این موضوع را دست کم بگیرد بیشتر این شک وجود دارد که تعداد مبتلایان را نسبت به تعداد قربانیان کمتر اعلام می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه تعداد کشته‌ها در ایران اصلا کم نیست اضافه کرد: «اتفاق عجیب و خطرناکی که افتاده این است که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ایران تبدیل به مرکز ثقل شده است. پیش از این چین مرکز ثقل بوده است. ایران مرکزی است که باید به دقت به آن نگاه کنند که شیوع بیماری از آنجا به خاورمیانه و جاهای دیگر دنیا سرایت نکند.»

اقای گنج‌بخش با مرکزثقل کرونا شدن کشور ایران گفت: «چون تعداد مبتلایان و مرگ و میر همین طور رو در ایران به افزایش است. و وقتی که در کشوری این تعداد روبه افزایش باشد آنجا به عنوان یک مرکز ثقل محسوب می شود. یعنی جایی که شیوع از آنجا صورت می‌گیرد. یکی از دلایلی که چین کمی از مرکز ثقل بودن خارج شده است این است که تعداد مبتلایان اضافه نشده است و در حال کم شدن است. این علامت این است که قرنطیه‌های انجام شده در چین اثربخش بوده است. در ایران ولی کاملا وارونه است. هم تعداد مرگ و میر در حال رشد است و هم تعداد مبتلایان. هم اینکه کسانی که در کشورهای دیگر بیماری‌شان تشخیص داده شده است مسافرتی به ایران داشته‌اند. به خصوص شهر قم که در ایران مرکز اصلی شیوع بیماری بوده است.»

کانادا: «در اولین فرصت ایران را ترک کنید»

از سوی دیگر کشورها نگران اتباع مستقر خود در ایران هستند تا جایی که وزارت خارجه کانادا به شهروندانش که در ایران هستند هشدار داده پیش از آن که همه راه‌های سفر به ایران محدود شود این کشور را ترک کنند. طی دو هفته گذشته چند نفر از کسانی که بعد از ورود به کانادا کرونا مثبت تشخیص داده شده‌اند مسافرانی بوده‌اند که به تازگی از ایران بازگشته بودند. 

گنج بخش با توضیح اینکه کارهایی که ایران تا این لحظه در مورد کرونا کرده اصلا کافی نبوده است افزود:« اولین کاری که باید انجام دهند قرنطینه کامل شهر قم است. متاسفانه در حال حاضر در نقاط مختلف کشور ویروس پخش شده است. و متاسفانه مسافرت‌های عید نوروز هم نزدیک است و اکثر مسافرت‌ها به شمال ایران خواهد بود و اگر با این سفرها ویروس در شمال ایران گسترش پیدا کند، لطمه جبران ناپذیری خواهد بود.»

ریاست بخش بیوفتونیکس انستیتو بهداشت ملی آمریکا در این مورد که چرا کرونا در آمریکا همه گیر نشده است گفت:« ویژگی کشورهای دموکرات این است که با انتشار این گونه اخبار، دولت از ترس افکار عمومی و رسانه‌ها موضوع را جدی گرفته و سریع وارد عمل می شود. حتی در برخی از موارد بیشتر از حدی که باید باشد جدی می گیرد. یعنی به زبان ساده ما "انشا الله گربه است" بسیار خطرناک است. باید جدی وارد عمل شد.»

بیشتر از