همسر نازنین زاغری: احتمالا همسرم به کرونا مبتلا شده است

خانم زاغری گفته است نفس کشیدن برایش سخت است و درد عضلانی دارد

آقای رتکلیف می‌گوید مسئولان زندان از تایید یا تکذیب این که آیا نازنین به بیماری کرونا مبتلا شده، پرهیز می‌کنند- ISABEL INFANTES / AFP

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی که در ایران محبوس است، می‌گوید که احتمال دارد همسرش به بیماری کرونا مبتلا شده باشد.

آقای رتکلیف می‌گوید: «مسئولان زندان از تایید یا تکذیب این که آیا نازنین به بیماری کرونا مبتلا شده، پرهیز می‌کنند، اما تعجب می‌کنم اگر نشده باشد. عوارض کافی را دارد، و مقامات نمی‌خواهند آن را ببینند.»

او می‌افزاید: «نبود شفافیت می‌تواند به مرگ مردم منجر شود – این در بسیاری از جنبه‌های مشکل ما در بازی‌های چهارسال گذشته نشان داده شده است.»  

کارزار «نازنین را آزاد کنید» می‌گوید که خود خانم زاغری-رتکلیف نیز معتقد است که به ویروس کرونا آلوده شده است. این ویروس از هنگام بروز در چین در ماه گذشته، در سطح جهانی باعث مرگ هزاران نفر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم زاغری-رتکلیف به مسئولان کارزار گفته است: «حالم خوب نیست. در واقع خیلی بد است. این یک سرماخوردگی عجیب است. مثل معمول نیست. من با نوع سرماخوردگی که معمولا گرفتارش می‌شوم و واکنش بدنم به آن، آشنا هستم. این متفاوت است. حالم بهتر نمی‌شود. معمولا ظرف سه روز بهتر می‌شدم. اما این بیماری بهتر نمی‌شود. ذره‌ای بهتر نشده‌ام.» 

او توضیح داده است: «روزهاست گلودرد دارم. خیلی شدید است.  بیشتر از پنج روز است (که عوارض ادامه داشته است) – و گلودرد تمام نمی‌شود. در ابتدا آبریزش از بینی و سرفه داشتم. حالا مرتبا عرق سرد می‌کنم. تب دارم اما متناوب است. دو شب گذشته لرز داشته‌ام. حال تهوع دارم انگار می‌خواهم بالا بیاورم، اما استفراغ نمی‌کنم.»

خانم زاغری می‌گوید: «تنگی نفس و درد عضلانی دارم و سخت خسته‌ام. نفس نفس نمی‌زنم اما نفس کشیدن سخت است. و خیلی خیلی خسته‌ام. سخت خسته‌ام و سرم سنگین است. آنقدر خسته‌ام که کاری نمی‌توانم بکنم. مدتی است حس می‌کنم این یک سرماخوردگی معمولی نیست. یک هفته است که عوارض آن ادامه دارد. می‌دانم باید دارو مصرف کنم که بهتر شوم. این (بیماری) با جادو درمان نمی‌شود.»

بیش از ۸۵ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. بخش اعظم ۲۸۵۰ تلفات  ناشی از آن در چین بوده است که شیوع آن از اواخر سال گذشته از این کشور شروع شد.

یک سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته است که کرونا در این کشور ۵۹۳ را مبتلا و ۴۳ نفر را کشته است.

اما مقامات سیستم بهداشتی ایران به شبکه خبری بی بی سی گفته‌اند که دستکم ۲۱۰ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند. پیش‌تر نیز مقامات ایران به پنهانکاری متهم شده بوده‌اند. ایالات متحده اظهار نگرانی کرده است که ایران احتمالا اطلاعات (مربوط به کرونا در این کشور) را به اشتراک نمی‌گذارد.

هنوز مورد تایید شده‌ای از شیوع ویروس کرونا در زندان اوین منتشر نشده است. با این حال، بنا به اظهارات کارزار «نازنین را آزاد کنید»، اقداماتی در آن زمینه، از جمله منع ملاقات حضوری اقوام با زندانیان، در پیش گرفته شده است .

روز جمعه، آقای رتکلیف از بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، خواست تا برای رهایی همسرش اقدام کند. او گفت، نازنین از بیماری‌های دیگری نیز رنج می‌برد که «نتیجه مستقیم حبس بودنش است.»

خانم زاغری-رتکلیف که از سال ۲۰۱۶ در تهران در حبس بوده است، به عوارضی از جمله «توقف ناگهانی و ریتم نامرتب ضربان قلب و ناتوانی در عضلات گردن و بازوها» دچار است.  

خانم رتکلیف که ۴۲ سال دارد، با اتهام جاسوسی در حبس است؛ هرچند، مقامات قضایی ایران نتوانسته‌اند شواهدی برای این اتهام ارائه کنند.

© The Independent