کشته شدن حداقل ۳۷ تن در خون‌بارترین درگیری‌های مذهبی در هند

انتقال یک قاضی که از پلیس و دولت انتقاد کرده بود، موجب خشم مردم شد

عزاداری اقوام راهول تاکور ۲۳ ساله که در جریان درگیری‌های اخیر کشته شده است، در دهلی نو، ۲۷ فوریه- Money SHARMA / AFP

انتقال یک قاضی که در جریان یک پرونده مرتبط با ناآرامی‌های مذهبی، پلیس و دولت این کشور را مورد انتقاد شدید قرار داده بود، باعث خشم عمومی و نگرانی شهروندان هندی شد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، دست کم ۳۷ نفر تاکنون در مرگبارترین خشونت‌هایی که پایتخت هند در دهه‌ها شاهد آن بوده است، کشته شده‌اند. این در حالی است که سکوت و بی‌عملی سیاستمداران باعث انتقادات عمومی گسترده علیه آنان شده است.

درگیری‌های یادشده برای اولین بار روز یکشنبه گذشته بین معترضین موافق و مخالف قانون بحث برانگیز شهروندی در شمال شرقی دهلی آغاز شد. برخی از خبرگزاری‌ها گزارش‌هایی مبتنی بر اینکه بسیاری از مسلمانان مورد حمله واقع شده‌اند، منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاضی مورالیدار که در حال رسیدگی به پرونده‌ای در خصوص ناآرامی‌های مذهبی بود، روز چهارشنبه، هم دولت و هم پلیس را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود. در واکنش به این اظهارات، همان شب دستور انتقال او از سمت خود صادر شد. 

اگرچه خشونت ها به طور گسترده در روز چهارشنبه کاهش یافته است، گزارش‌هایی از درگیری‌های پراکنده در مناطق آسیب دیده منتشر شده و شهر همچنان پرتنش است.

روز پنجشنبه معترضان توجه خود را روی موضوع انتقال قاضی مورالیدار از دادگاه عالی دهلی متمرکز کردند. انتقال وی ابتدا حدود دو هفته قبل از وقوع خشونت اعلام شد، اما خبرنگاران بی‌بی‌سی می‌گویند که «اظهارات گزنده» او در دادگاه ممکن است سرعت انتقال وی را تسریع کرده باشد.

با این حال دولت هند تاکید کرده که این اقدام با انگیزه انجام نشده است. این پرونده که روز پنجشنبه دوباره مطرح شد، به دولت یک مهلت یک‌ماهه می‌داد تا به دادخواست‌های مطرح شده علیه خود پاسخ دهد.

قاضی ضمن شنیدن دادخواست‌های مربوط به خشونت گفت كه دادگاه نمی‌تواند اجازه دهد «۱۹۸۴» دیگری در حضور او اتفاق بیفتد. در سال ۱۹۸۴، بیش از ۳۰۰۰ سیک در شورش علیه افراد این گروه در دهلی کشته شدند.

اظهارات وی روز چهارشنبه مورد توجه بسیاری قرار گرفت و برخی تحت عنوان  «موضع شجاعانه» او را تحسین کردند. بنابراین وقتی خبر آمد که این قاضی از سمت خود حذف شده است، موجب عصبانیت و نگرانی بسیاری از شهروندان هند شد.

در جریان دادگاه، ویدیوهایی که نشان می‌داد که در آن رهبران حزب بهاراتیا جناتا (BJP) جمعیت پیروان هندو را علیه معترضان عمدتا مسلمان تحریک می‌کردند.  بنابراین وقتی خبر آمد که این قاضی از دادگاه منتقل شده است، باعث شد که بسیاری از شهروندان هند نسبت به این تصمیم نگران و عصبانی شوند.

بیشتر از