ویروس کرونا از ایران به افغانستان رسید

رفت و آمد هوایی و زمینی به ایران به طور موقت متوقف شده است

یک مرد ۳۵ ساله افغان، که تازه از شهر قم در ایران به استان هرات برگشته، مبتلا به ویروس کرونا است و از سوی وزارت بهداشت افغانستان قرنطینه شده است.

روز یکشنبه، ۵ اسفند، فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان، در یک کنفرانس خبری در کابل، تازه‌ترین جزئیات شیوع ویروس کرونا را در این کشور به رسانه‌ها اطلاع داد.

وزیر بهداشت، در این کنفرانس خبری گفت: «سه فرد مشکوک از شهر قم ایران به افغانستان برگشته بودند، و بعد از معاینات مشخص شد که یک تن از آنان مبتلا به ویروس کرونا است. این مرد اکنون در جایی که برای درمان این ویروس در استان هرات اختصاص یافته است، تحت قرنطینه و مداوا قرار دارد تا از انتقال این ویروس به دیگران جلوگیری شود.»

آقای فیروز افزود: «این نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان بوده که در استان هرات به ثبت رسیده و به همین دلیل در هرات وضعیت اضطراری اعلام شده است. مردم باید نکاتی را که وزارت بهداشت افغانستان، در راستای عدم مبتلا شدن به این ویروس یادآوری کرده است، به طور جدی مراعات کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت تاکید کرده است: «به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس در افغانستان، به ویژه استان‌های غربی این کشور که هم‌مرز با جمهوری اسلامی ایران هستند، تدابیر جدی در دست داریم. از تمام شهروندان کشور می‌خواهیم تا از تجمع و رفت‌وآمد در مکان‌های شلوغ، که زمینه‌ساز تماس مستقیم بدنی میان افراد می‌شود، خودداری کنند تا به این ویروس مبتلا نشوند.»

به گفته آقای فیروز، ویروس کرونا خطرناک نیست و تنها از افرادی که مقاومت بدنی کمتری دارند قربانی می‌گیرد.

وی از افرادی که در یک ماه گذشته از ایران، به ویژه شهر قم، به افغانستان برگشته‌اند، خواسته است برای مدت یک ‌ماه خودشان را در خانه‌هایشان قرنطینه کنند و در صورتی که هر نشانه‌ای از این ویروس در خود دیدند، فورا خود را به نزدیک‌ترین مکانی که از طرف وزارت بهداشت افغانستان برای درمان ویروس کرونا آماده شده است برسانند.

ویروس کرونا در حالی به افغانستان انتقال پیدا می‌کند، که یک شهروند افغان پس از آنکه از قم به افغانستان برگشت، مبتلا به آن بود. ویروس کرونا به تازگی در قم ایران شیوع کرده است و تا کنون به نقل از برخی منابع، جان پنجاه تن از شهروندان این کشور را گرفته است.

 شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، هر نوع رفت‌وآمد هوایی و زمینی با کشور ایران، به طور موقت متوقف شده است.

ویروس کرونا، ویروس کشنده و خطرناکی است که نخست در شهر ووهان چین، شیوع پیدا کرد و شمار زیادی از شهروندان چین را از بین برد. اکنون این ویروس به بیش از ۳۳ کشور جهان رسیده است. 

تلاش‌های بسیاری در سطح جهان جریان دارد تا برای درمان این ویروس و جلوگیری از شیوع آن به جاهای دیگر، به راه‌حل‌‌های پزشکی برسند را اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

بیشتر از