کرونا به شهرداری‌ها و مجلس شورای اسلامی راه یافت

شش کشور همسایه ایران را در قرنطینه قرار دادند

آمار رسمی تلفات ویروس کرونا در ایران ۸ مرگ اعلام شده است-عکس از ایرنا

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با ۷ غایب که خود را قرنطینه کرده بودند، برگزار شد. هرچند آزمایش ابتلای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، به کرونا منفی اعلام شد، ولی او نیز به دلیل دیدارش با شهردار منطقه ۱۳ تهران که ابتلای وی به کرونا تایید شد، در قرنطینه به سرمی‌برد.

این در حالی است که تعداد مبتلایان به ویروس کرنا در ایران ۴۳ نفر و کشته‌شدگان بر اثر آن بیماری، ۸ نفر اعلام شده است.

از سوی دیگر پیروز حناچی، شهردار تهران، هم تایید کرد که جواب آزمایش مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران که اعلام شده بود مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا بوده است، «مثبت» است.

آقای حناچی گفت:«از چهار آزمایشی که برای او انجام شده است، سه آزمایش مثبت بوده و ابتلای وی به ویروس کرونا تأیید شده است.»

به گفته شهردار تهران، یکی از معاونان شهردار منطقه ۱۵ نیز مشکوک به ابتلا به آنفولانزا است.

ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز دردویستمین جلسه شورای شهر تهران گفت که برخی از اعضای آن شورا به دلیل در تماس بودن با شهردار منطقه ۱۳ تهران خودشان ترجیح دادند در قرنطینه باشند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم امینی، نائب رئیس شورای شهر تهران، در جلسه روز یکشنبه شورای شهر گفت: «رئیس شورای شهر به دلیل ارتباط کاری که با یکی از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا داشته و برای رعایت حال بقیه اعضا در خانه مانده است.»

آقای هاشمی گفته بود: «سه‌شنبه هفته گذشته جلسه شورایاران در منطقه ۱۳ تشکیل شد و علاوه بر من، مسجدجامعی، میلانی از اعضای شورای شهر، و برخی از همکاران روابط عمومی در این جلسه حضور یافتند.»

به گزارش بی‌بی‌سی، همچنین خبرهایی مبنی بر دیدار آقای رحمان‌زاده شهردار منطقه ۱۳ تهران، با برخی مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، و حسن خمینی منتشر شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دو نماینده گیلان نیز هنوز به مجلس نرفته، مبتلا به کرونا شدند.

سیدعلی آقازاده و محمدعلی رمضانی دستک، منتخبان رشت در انتخابلت دوره یازدهم مجلس، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تمامی دانشگاه‌های استان‌های تهران، البرز، قزوین،  قم، مرکزی، همدان، اصفهان، گیلان، و مازندران مرکزی تا آخر هفته تعطیل است.

مرزها بسته شد

این در حالی است که شش کشور همسایه ایران برای جلوگیری از شیوع کرونا مرزهای خود را بستند.

مقام‌های پاکستان و افغانستان در شرق، عراق و ترکیه در غرب، و ارمنستان و گرجستان در شمال غرب ایران، اعلام کرده‌اند که رفت و آمد جاده‌ای، ریلی و هوایی با ایران را برای مدت نامشخصی مسدود کرده‌اند. از سوی دیگر تمام پروازها از ایران به ترکیه لغو شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گفته منابع رسمی در ایران تاکنون هشت نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و ۴۳ نفر دیگر نیز به آن مبتلا شده‌اند. هرچند، آمار غیررسمی تعداد مبتلایان و جان باختگان را بیشتر تخمین می‌زنند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت که از روز گذشته تا ظهر روز یکشنبه بر اساس نتایج آزمایش‌های تایید شد،ه تعداد ۱۵ نفر دیگر نیز مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند.

بنابر این آمار، از این تعداد ۷ نفر در قم، چهار نفر تهران، دو نفر در گیلان و یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در تنکابن (مازندران) بودند و از آن افراد در ۲۴ ساعت گذشته سه نفر جان خود را از دست داده‌اند. مقامات اردن و ترکمستان نیزبرای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از ورود اتباع ایرانی به آن کشورها جلوگیری کردند.

سفارت افغانستان در ایران در اطلاعیه‌ای گفته است که تا اطلاع ثانوی ارایه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفته است: «در دو روز گذشته از ورود هشت ایرانی، به دلیل وجود نشانه‌های بیماری، به کشورمان جلوگیری شد.»

صادق نامدار، مدیر گمرک بازگان به ایرنا گفته است: «با وجود توافق با مسئولان کشور ترکیه مبنی بر انجام کنترل‌های بهداشتی و امکان تردد مسافر و کامیون از طریق این مرز، ظهر امروز ترکیه مرز خود را در این نقطه مرزی بست.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در روزهای گذشته ۷۳۵ نفر در ایران با علایم مشکوک به بیماری کرونا بستری شده‌اند. هنوز مشخص نیست که این افراد به آنفولانزای معمولی مبتلا هستند یا ویروس کرونا عامل بیماری آنهاست.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی ایران، از عملکرد مسئولان در زمینه شیوع کرونا در ایران انتقاد کرد و گفت:«بی‌مسئولیتی و بی‌توجهى به هشدار سازمان بهداشت جهانی (وضع اضطرار جهانى) باعث ورود کرونا به ایران شد.» او از پزشکان خواست تا برای کمک به اطلاع‌رسانی و آموزش مردم وارد عمل شوند.

تعدادی از پزشکان ایرانی در بیانیه‌ای خواستار اعمال محدودیت در فضاهای عمومی (زیارتی، ورزشی) و اطلاع‌رسانی گسترده و شفاف برای جلوگیری از گسترش کرونا شده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری ایرانا گزارش داد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفته است:« شیوع کرونا در این استان بحرانی نیست و برنامه‌ای برای قرنطینه کردن شهر وجود ندارد. مردم به شایعات گوش ندهند.»

طلاب یا کارگران چینی؟ 

در حالی که شمار جان‌باختگان مبتلا به کرونا در ایران به ۸ نفر رسیده است، هنوز پاسخ مشخصی برای این سوال که چرا کرونا در ایران از قم شروع شد، اعلام نشده است. با این حال، مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درباره علت شیوع این ویروس در ایران می‌گوید:«احتمالا منشاء این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند.» پیش از این وزیر بهداشت گفته بود که یک تاجر ایرانی که به چین رفت و آمد داشته و خود جان باخته ویروس را به قم منتقل کرده است.

خانم محرز در گفت‌و‌گو با ایرنا گفته است: «به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلای چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشاء این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند و به نظر می‌رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده‌اند، رسیده است.»

 این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شده است مبنی بر این که در قم حدود ۲۲۰ طلبه چینی مشغول به تحصیل بوده‌اند که در سفر به کشورشان با پروازهای ماهان و معراج (که زیرمجموعه سپاه پاسداران هستند) عامل منتقل کننده کرونا به قم بوده‌اند.

بیشتر از