قرنطینه پنج نفر از جمله دو ایرانی در وان ترکیه

شهروندان ترکیه خواستار بستن مرزهای زمینی و هوایی این کشور با ایران شده‌اند

انتشار عکس‌ها و ویدیوهای انتقال و سپس قرنطینه ‎۵ نفر به ظن ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان تحقیقات و آموزش شهر وان ترکیه در روز گذشته، اخبار شیوع ویروس کرونا در این شهر را قوت بخشیده است. بااین‌حال مقام‌های رسمی دولت ترکیه تا زمان انتشار این خبر، نسبت به این موضوع واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

روز جمعه گذشته نیز انتشار تصاویر تردد آمبولانسی ایرانی در این شهر، موجب ایجاد نگرانی گسترده در بین مردم وان شد. با این‌حال، فرماندار وان با انتشار بیانیه‌ای اخبار مرتبط با آمبولانس ایرانی و ارتباط آن با انتقال بیماران ایرانی مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان‌های این شهر را تکذیب کرده است.

با این‌ وجود، یکی از پزشکان بیمارستان آموزش و تحقیقات وان ترکیه با تائید خبر قرنطینه ۵ بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا، در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «دو تن از افراد در قرنطینه شهروندان ایران، و سه تن دیگر اهل شهر حَکّاری (Hakkari) هستند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حَکّاری شهری در استانی به همین نام و در شرق ترکیه و هم‌مرز با استان آذربایجان غربی است. شهرها و استان‌های شرق ترکیه همواره میزبان مسافران و گردشگران پرشماری از ایران بوده‌اند. تردد شهروندان ایرانی در این مناطق صرفاً مربوط به گردشگران نیست. در کنار تجار ایرانی، ایرانیان ساکن در نواحی مرزی بین ایران و ترکیه به‌صورت مستمر برای دیدار اقوام و یا خریدوفروش کالاهای خود وارد شهرهای مرزی همچون وان و حَکّاری می‌شوند. نزدیک شدن تعطیلات نوروز و افزایش شمار گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر خواهند کرد، نیز نگرانی‌ها درباره انتقال ویروس کرونا به این کشور را افزایش داده است.

شیوع ویروس کرونا در نواحی مختلف ایران و نگرانی از گسترش آن به ترکیه، از روزها پیش موضوع بحث در رسانه‌ها و فضای مجازی ترکیه بوده است. در روزهای گذشته، شهروندان ترکیه با «داغ» کردن هشتک #مرزهای‌ایران‌بسته‌شود (IranSinirlariKapatilsin#) خواستار بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی ترکیه و اتخاذ تدابیر جدی‌تر دولت این کشور در پیوند با جلوگیری از انتقال ویروس از ایران به ترکیه شده‌اند. با انتشار اخبار مرتبط با قرنطینه افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان وان، هشتک مذکور برای دومین بار در روزهای اخیر تبدیل به «ترند» نخست توییتر در ترکیه شده است.

از روز پنج‌شنبه هفته قبل و با آغاز انتشار اخبار مرتبط با جان‌باختگان و شیوع ویروس کرونا در ایران، هیئت‌علمی ویروس کرونا در ترکیه با برگزاری جلساتی کوشیده است تا هشدارهای لازم را در اختیار وزارت بهداشت این کشور قرار دهد. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، نیز روز جمعه با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی به شرح تصمیمات و اقدامات ترکیه در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخت. وی با اشاره به تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، گفته است: «در گفت‌و‌گوی یک ساعته با سعید نمکی در خصوص همراهی جمهوری ترکیه با تمام امکانات اعلام آمادگی کردم». کوجا، با بیان اینکه با تعیین معاونان وزیر بهداشت از هر دو کشور جهت همکاری موافقت شده است، ابراز امیدواری کرده است که با همکاری با طرف ایرانی، شیوع کرونا در ایران تحت کنترل درآید و از انتقال آن به ترکیه جلوگیری شود.

سعید نمکی نیز در این گفت‌وگو، ضمن قدردانی از اعلام آمادگی ترکیه، بر مدیریت شفاف تأکید کرده است. نمکی، مرکز رؤیت ویروس کرونا را از شهر قم و به دلیل ارتباط مبتلایان با چین، عنوان کرده است. او همچنین از عدم مشاهده این ویروس در استان‌های غربی خبر داده است. فخرالدین کوجا، همچنین به نقل از سعید نمکی گفته است: «وزیر بهداشت ایران تعداد موارد مشکوک به ویروس‌ کرونا را ۷۵۰ نفر، مبتلایان به ویروس را ۱۸نفر، و تعداد کشته‌شدگان را ۵ نفر اعلام کرده است.»

وزیر بهداشت ترکیه در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین از اتخاذ تدابیر ویژه ترکیه پس از شیوع ویروس کرونا در ایران خبر داده است. «استقرار کادر پزشکی در تمام گذرگاه‌های مرزی با ایران و نقطه مرزی نخجوان»، «کنترل ۲۴ ساعته گذرگاه‌های مرزی با ایران پیش از کنترل گذرنامه و جلوگیری از ورود افرادی که مشکوک به بیماری هستند و علایمی چون تب، سُرفه، مشکلات تنفسی... دارند»، و «نصب دوربین‌های حرارتی ویژه برای تشخیص بیماران مبتلا کرونا در گذرگاه‌های مرزی»، برخی از این تدابیر است.

فخرالدین کوجا همچنین گفته است که از ورود افرادی که از قم برگشته‌اند یا در ۱۴ روز گذشته در قم تردد داشته‌اند، و نیز از ورود اتباعی که امکان دسترسی به آدرس و مشخصات آن‌ها در ایران نباشد، جلوگیری خواهد شد. وزیر بهداشت ترکیه از ضرورت ارائه «گواهی سلامت» و «گواهی رسمی عدم تردد در قم در ۱۴ روز اخیر» برای تمام اتباع ایرانی در تمام مرزهای هوایی و زمینی از عصر روز یکشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۸ خبر داده است،‌ و اعلام کرده است که این تدابیر را به مقام‌های ایرانی اطلاع داده است.

اتخاذ تدابیر ویژه ترکیه در ارتباط با ورود اتباع ایرانی به آن کشور، در حالی اتخاذ شده است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران، نتیجه آزمایش ابتلای برخی از شهروندان این کشور به ویروس کرونا در چهار استان تهران، قم، مرکزی و گیلان، مثبت بوده است. درعین‌حال، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در لبنان، یک شهروند این کشور است که پس از بازگشت از سفر به قم، در بیمارستانی در لبنان بستری شده است. مسئول امور بهداشتی استان بریتیش کلمبیا در کانادا نیز اعلام کرده است یک زن سی‌ساله که از ایران به کانادا آمده است، مبتلابه ویروس کرونا تشخیص داده شده است و تحت مراقبت قرار گرفته است.

بیشتر از