جان بولتون همدردی شما را نمی‌خواهد؛ پولتان را می‌خواهد

ترامپ ، جان بولتون را دستفروشی خوانده است که می‌خواهد از کتابش پول دربیاورد

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مورد ایران گفت: فکر نمی‌کنم سیاستی که در مورد ایران به‌کار می‌بریم، «فشار حداکثری» باشد-REUTERS/Leah Millis/File Photo

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، می‌گوید نمی‌خواهد به عنوان یک شهید تلقی شود، بلکه خواهان آن است که مردم کتابی را بخرند که اگر ترامپ به اهدافش برسد، هرگز منتشر نمی‌شود.

به نظر می‌رسد که آقای بولتون با افشاگری هایش قصد دارد کاخ سفید را تحت فشار بگذارد که دستکم با انتشار برخی یا بیشتر آنچه در بخش غربی کاخ سفید شاهد آن بوده است، موافقت کند. آقای بولتون در روز دوشنبه در اظهاراتی در «دارهَم» در ایالت کارولینای شمالی گفت نمی‌تواند در مورد بسیاری چیزها که امروز در صدر خبرها قرار دارد، از جمله این که آیا برخورد ترامپ در قبال اوکراین نامناسب بوده است یا نه، صحبت کند.

پیتر فیوِر، استاد دانشگاه «دوک» از آقای بولتون پرسید آیا با ترامپ در مورد این که مکالمه تلفنی‌اش با پرزیدنت زلنسکی در روز ۲۵ ام ژوئیه «عالی» بوده است، موافق است یا نه. آقای بولتون بلافاصله در قالب یک کتاب فروش گفت: «عاشق فصل ۱۴ خواهید شد.»

جان بولتون در تمام طول اظهاراتش مدعی شد که نمی‌تواند درمورد این کتاب صحبت کند، زیرا کاخ سفید همچنان مشغول مرور آن است تا اطمینان یابد که محتوای آن حاوی اطلاعات حساس امنیتی نیست. (مرور چنین کتاب هایی از طرف کاخ سفید تحت رهبری کلیه روسای جمهوری معمول بوده است و گاه موجب یاس و ناراحتی کارمندان سابق کاخ سفید شده است که در مورد تجربیاتشان کتاب نوشته‌اند.)

آقای بولتون در جمعی گزارش‌گرانی که اجازه ضبط اظهارات او را نداشتند، گفت که برداشت او از مقامات تیم ترامپ و سیاست‌های موازی آن‌ها در مورد اوکراین، اگر اجازه انتشار بیاید «نور علی‌ نور» خواهد بود.)  

آقای بولتون که سال‌ها از طرف نمایندگان دموکرات کنگره به خاطر نظرات افراط‌گرایانه‌اش در مورد امنیت ملی و طرفداری از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق مورد انتقاد بود، خود را به عنوان فردی در خدمت مردم معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این کار، کوششی برای ثبت تاریخ است، و من نهایت تلاش خودم را کرده‌ام. باید دید از سانسور (کاخ سفید) چه بیرون می‌آید.»

آقای بولتون نمی‌خواهد خوانندگان بالقوه‌اش برای نحوه رفتار ترامپ با او برایش احساس تاسف کنند. پرزیدنت ترامپ او را به خاطر اختلاف نظر در مورد  سیاست‌هاشان اخراج کرده است و دستفروشی خوانده است که می‌خواهد از کتابش پول دربیاورد. آقای بولتن بسیار مایل است که کتابش که احتمالا در روز ۲۰ ماه مارس منتشر خواهد شد، فروش کند. 

او گفت:« من برای دنبال کردن سیاست‌های درست برای آمریکا خیلی چیزها را تحمل کردم، اما به دنبال شهادت نیستم، زیرا می‌دانستم وارد چه چیز می‌شوم. ۱۷ ماه به آن ادامه دادم و تلاش خودم را کردم. می‌توانید نتیجه را در ماهیت این سیاست‌ها به قضاوت بگذارید.»

در این حال، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به اختلاف نظراتش با آقای ترامپ در مورد ایران و کره شمالی اشاره کرد که موجب اخراج او توسط پرزیدنت ترامپ شد. 

آقای بولتون در مورد تلاش‌های رئیس جمهوری ترامپ برای دوستی با کیم جونگ اون و این که رئیس جمهوری نسبت به او سخت «ابراز علاقه» می‌کند، با صراحت اظهارنظر کرد. او در مورد دو کنفرانس سران میان رهبران آمریکا و کره شمالی گفت: «کاملا مشهود بود که (این ملاقات‌ها) شکست خواهند خورد.»

او افزود: «هیچ شاهد و مدرکی وجود ندارد که دولت کره شمالی تصمیم گرفته باشد برنامه هسته‌‌ای اش را لغو کند.»

آقای بولتون در مورد ایران گفت:«فکر نمی‌کنم سیاستی که ما در مورد ایران به‌کار می بریم، «فشار حداکثری» بوده باشد»، تحریم‌ها تنها نوعی مشاجره‌اند.

استفانی گریشَم، سخنگوی کاخ سفید، تقاضا برای واکنش در مقابل اظهارات روز دوشنبه جان بولتون را بی‌جواب گذاشت.

اما در اواخر ماه گذشته، آقای ترامپ درتوییتر نوشت:«هرگز به جان بولتون نگفتم کمک به اوکراین منوط به تحقیقات در مورد دموکرات‌ها، از جمله بایدن پدر و پسر است.»

مسئله اوکراین، شالوده تحقیقات استیضاح آقای ترامپ و تصویب مفاد آن از طرف دموکرات‌ها در کنگره بود، و بدان معنی بود که رئیس جمهوری از اختیارانش سوءاستفاده کرده است.

آقای ترامپ در توییتی درروز ۲۵ ژانویه نوشت: «در واقع، او (بولتون) هنگام اخراج خیلی علنی‌اش، هرگز در این مورد شکایت نکرد. جان بولتون این را گفته که کتابش را بفروشد.»

© The Independent