وال استریت ژورنال: ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار می‌گیرد

فهرست سیاه دست آمریکا را در ایزوله اقتصادی ایران بازتر می‌کند

اروپا با حمایت از قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه از موضع آمریکا حمایت می‌کند-ATTA KENARE / AFP

آژانس دیدبان تامین مالی جهانی تروریسم، نام ایران را به فهرست سیاه خود اضافه خواهد کرد. این خبری است که روزنامه وال استریت ژورنال آن را به نقل از منابع خود تایید کرده است. 

انتظار می‌رود، گروه ویژه اقدام مالی که مقر آن در پاریس قرار دارد، امروز (جمعه) در پایان نشست شش روزه خود ‌نام ایران را در فهرست سیاه خود قرار دهد. ۳۹ کشور  شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارسی، در این نهاد که هدف آن مبارزه با پولشویی، جرایم سازمان‌ یافته و تامین مالی تروریسم است،‌عضو هستند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی می‌نویسد، دولت‌های اروپایی تصمیم گرفتند به آمریکا ملحق شوند و این اقدام تلاش‌های واشینگتن برای ایزوله مالی و اقتصادی ایران را وسیع‌تر می‌کند. گامی در راستای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای دست کشیدن از آنچه که تامین مالی گروه‌های تروریستی و برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خوانده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام اف‌ای‌تی‌اف همزمان با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران انجام می‌شود. گروه ویژه اقدام مالی بارها از ایران خواسته بود به دو کنوانسیون مهم مرتبط با پولشویی و جرایم مالی سازمان‌یافته ملحق شود. اما مقامات تهران از جمله نمایندگان مجلس با پیوستن به این کنوانسیون‌ها موافقت نکردند.

با اضافه شدن نام ایران به فهرست سیاه، مبادله‌های مالی با تهران دشوارتر خواهد شد و معدود موسسه‌های مالی باقی مانده‌ای که با وجود تحریم‌های آمریکا به تجارت با ایران ادامه می‌دادند، محافظه‌کار‌تر خواهند شد. در حال حار اغلب بانک‌های بزرگ و غربی با ایران همکاری نمی‌کنند.

این در حالی است که هم اکنون نیز ایران برای مبادله‌های مالی خارج از مرزها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. به گزارش وال استریت‌ژورنال، دولت‌های اروپایی اخیرا به وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع دادند که از اعمال قوانین مالی سختگیرانه‌تر علیه ایران حمایت می‌کنند. 

یکی از پیامدهای قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه ممنوعیت افتتاح شعبه‌های بانک‌های خارجی در ایران و ممنوعیت افتتاح شعبه‌های بان‌های ایران در خارج است. ممنوعیت‌هایی که برای کره شمالی نیز وجود دارد و لغو چنین محدودیت‌هایی زمان‌بر خواهد بود.

بیشتر از