آیا با پول فراوان می‌توان انتخابات را خرید و رئیس‌جمهور آمریکا شد؟

مایک بلومبرگ در آخرین نظرسنجی پس از برنی سندرز، دوم است

مایک بلومبرگ در کمپین انتخاباتی در فلوریدا، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰-JOE RAEDLE / AFP

آمریکا شاید تنها کشور جهان است که هیچ محدودیت قانونی در زمینه خرج ثروت شخصی برای کارزارهای انتخاباتی وضع نکرده. ده سال پیش بود که دیوان عالی این کشور در یکی جنجالی‌ترین تصمیم‌های تاریخ آمریکا حکم داد که هرگونه ایجاد محدودیت در این زمینه خلاف اصل آزادی بیان است.

رئيس‌جمهور آمریکا امروز میلیاردری به نام دونالد ترامپ است و حالا که دموکرات‌ها در تکاپوی انتخاب نامزدی هستند که بتواند به مصاف او برود، یکی از ثروتمندین مردان جهان پا پیش گذاشته تا بخشی از بیش از ۶۰ میلیارد دلار ثروت شخصی‌اش را خرج این راه کند.

مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک و دوازدهمین مرد ثروتمند جهان، اعلام کرده حتی یک سنت هم از هوادارانش جمع‌آوری کمک مالی نمی‌کند و می‌خواهد با خرج ثروت خودش، کارزار انتخاباتی‌اش را پیش ببرد. واقعیتی که با اعتراض سایر نامزدها روبرو شده، بخصوص سناتور سوسیالیست، برنی سندرز، که کارزار خود را با کمک‌های مالی نسبتا کوچک صدها هزار نفر از هواداران پیش می‌برد.

قوانین سابق حزب دموکرات این‌گونه بود که تنها کسانی می‌توانستند به مناظره‌های تلویزیونی راه پیدا کنند که میزان مشخصی از هوادارانی داشته باشند که کمک مالی کرده‌اند — با این حساب بلومبرگ می‌بایست به طور اتوماتیک از صحنه حذف می‌شد. اما مقرراتی که کمیته سراسری حزب دموکرات اخیرا اعلام کرد امکان دیگری پیش روی بلومبرگ گذاشت:‌ اگر نامزدی بتواند در نظرسنجی‌های تایید شده حمایت حداقل ۱۰ درصد از رای‌دهندگان (طرفداران حزب دموکرات یا مستقل‌های مایل به این حزب)‌ را داشته باشد امکان ورود را خواهد داشت.

بلومبرگ با بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات تلویزیونی (بیش از مجموع تمامی رقبای خود)‌ موفق شد اینقدر نام خود را مطرح کند که اکنون امکان حضور در مناظره روز چهارشنبه دموکرات‌ها در لاس وگاس را خواهد داشت. این اولین چالش اینچنینی برای شهردار سابق نیویورک است که تا بحال با رقبایش رودرو نشده. این در حالی است که بر خلاف سایر رقبا اقای بلومبرگ در انتخابات داخلی حزب دموکرات در ایالت نوادا اصلا شرکت نمی‌کند. بلومبرگ بسیار دیرتر از دیگران وارد گود شد (تنها حدود سه ماه پیش در نوامبر ۲۰۱۹) و تصمیم گرفت در چند رقابت اولیه در ایالت‌هایی مثل آیوا، نیوهمپشر، نوادا و کارولینای جنوبی شرکت نکند. رقابت او رسما از روز سه مارس معروف به «ابرسه‌شنبه» که ایالات متعدد و پرجمعیتی همچون ویرجینیا، کالیفرنیا و تگزاس در آن رای می‌دهند آغاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میلیاردر نیویورکی به این دلیل اجازه حضور در مناظره نوادا را یافته که آخرین نظرسنجی نشان داد که در سطح کل کشور ۱۹ درصد از دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات‌ها حامی او هستند و با این حساب پس از برنی سندرز که ۳۱ درصد حامی دارد، دوم است. این نشان می‌دهد که بلومبرگ و سندرز هر دو نسبت به نسخه قبلی این نظرسنجی در ماه دسامبر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند:‌ در آن نظرسنجی بلومبرگ ۴ درصد آٰرا را داشت و سندرز ۲۲ درصد را. در نظرسنجی کنونی جو بایدن (معاون سابق باراک اوباما که در ماه دسامبر با ۲۴ درصد صدرنشین بود) با ۱۵ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. الیزابت وارن، سناتور متمایل به چپ از ایالت ماساچوست از ۱۷ به ۱۲ درصد رسیده و پیت بوتیگج، شهردار شهر ساوت بند در ایالت ایندیانا از ۱۳ به ۸ درصد. یعنی تمام نامزدهای اصلی در مقابل بلومبرگ کاهش رای داشته‌اند به جز سندرز که افزایشی چشمگیر داشته. البته ایمی کلوبچار، سناتور مینه‌سوتا، نیز از چهار به نه درصد رسیده. این نظرسنجی  با پرسش از ۵۲۷ رای‌دهنده ( تنها افراد دموکرات یا مستقل متمایل به دموکرات) در روزهای ۱۳ تا ۱۶ فوریه انجام شده و ضریب خطای آن مثبت یا منفی پنج درصد است.

در مناظره روز چهارشنبه که ساعت شش بعدازظهر به وقت لاس وگاس (هشت و نیم صبح پنجشنبه به وقت تهران) برگزار می‌شود بلومبرگ، سندرز، وارن، کلوبچار، بایدن و بوتیگج به مصاف همدیگر می‌روند. کلوبچار و بوتیگج با وجود زیر ده درصد بودن در نظرسنجی به شرط دیگری رسیده‌اند که حضورشان را ممکن می‌کند: فرستادن حداقل یک نماینده به کنگره حزب دموکرات با آوردن آرای کافی در آیوا یا نیوهمپشر. تنها دو نامزدی که حضور نخواهند داشت یکی تام استایر، تنها دیگر میلیاردر حاضر در این رقابت‌، است و دیگری تالسی گابارد، نماینده مجلس از ایالت هاوایی که چهار سال پیش از حامیان پر و پا قرص سندرز بود. استایر و گابارد در نظرسنجی اخیر به ترتیب با اقبال ۲ درصد و کم‌تر از یک درصد از پاسخ‌دهندگان روبرو شدند.

انتخابات در ایالت نوادا روز شنبه ۲۲ فوریه برگزار می‌شود و انتخابات بعدی در ایالت کارولینای جنوبی در روز ۲۹ فوریه. پیش از آن انتخابات یک مناظره تلویزیونی دیگر نیز در روز ۲۵ فوریه  در شهر چارلستون در کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد.

مشکلات بلومبرگ

آقای بلومبرگ می‌داند که با مشکلات بسیاری روبرو خواهد بود. مساله فقط ثروتمند بودن او نیست. او به عنوان عضو حزب جمهوری‌خواه شهردار نیویورک شده بود و سابقه‌ای طولانی از اقدامات جنجالی دارد که به مذاق رای‌دهندگان حزب دموکرات که متمایل به چپ و لیبرالیسم هستند خوش نخواهد آمد.

با این وجود، موفقیت نسبی بلومبرگ در نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که به این راحتی نمی‌شود او را کنار گذاشت.

کوین شیکی، رئیس کارزار انتخاباتی بلومبرگ، او را «بهترین نامزد برای شکست دونالد ترامپ و وحدت کشور» می‌داند و می‌گوید بلومبرگ «برنامه‌های کارآمد و قابل دسترسی برای رسیدگی به چالش‌هایش پیش روی این کشور دارد.»

اولین نظرسنجی نشان می‌دهد که بلومبرگ با وجودی که در چهار ایالت اول اصلا شرکت نکرده امکان دارد در ایالات دیگر به موفقیت‌هایی چشمگیر برسد. روز سه‌شنبه دانشگاه مانموت نظرسنجی‌ای از ایالت ویرجینیا منتشر کرد که در آن سندرز و بلومبرگ با ۲۲ درصد صدرنشین هستند. ویرجینیا ۹۹ نماینده به کنگره حزب دموکرات می‌فرستد و چهارمین ایالت بزرگ روز «ابر سه‌شنبه» است.

اما او با انتقادات شدید سایر رقبا چطور کنار خواهد آمد؟

آقای سندرز در گردهمایی اخیر هواداران خود در کارسون سیتیِ نوادا گفت مردم آمریکا «از میلیاردهایی که انتخابات‌هایشان را می‌خرند خسته شده‌اند.» آقای بایدن در گفتگو با شبکه «ان بی سی» به کارنامه شهرداری بلومبرگ حمله کرد و خانم کلوبچار از بلومبرگ انتقاد کرده که به اندازه کافی با رسانه‌ها گفتگو نکرده.

آقای بلومبرگ در سال‌های گذشته به حامی مالی نامزدهای دموکرات و مسائل مورد علاقه لیبرال‌ها همچون مسائل زیست‌محیطی و مخالفت با قانونی بودن حمل اسلحه بدل شده. اما در سال ۲۰۰۱ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه بود که موفق شد چند هفته بعد از یازده سپتامبر، پیروز انتخابات شود و شهردار بزرگ‌ترین شهر آمریکا. در آن‌ سال‌ها او از نزدیکان جورج دبلیو بوش بود. در سال ۲۰۰۴ که دموکرات‌ها به دلیل جنگ عراق به شدت مخالف بوش بودند، آقای بلومبرگ نه تنها از او حمایت کرد که در کنگره ملی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۰۴ سخنرانی کرد.

البته او همچنان حامی مالی بعضی جمهوری‌خواهان هم هست. مثلا سناتور اسکات براون در ایالت ماساچوست که در سال ۲۰۱۲ از خانم وارن شکست خورد. یا سناتور پت تومی در پنسیلوانیا که در سال ۲۰۱۶ از حمایت مالی بلومبرگ برخوردار بود (احتمالا به علت موضع مشترک‌شان در مساله مخالفت با قانونی بودن حمل اسلحه.)

اما سخت‌ترین انتقاد پیش روی آقای بلومبرگ بخاطر سیاست‌هایی خواهد بود در که زمان شهرداری نیویورک در کار اداره پلیس برقرار کرده. از جمله سیاست پرس و جو و گشت بدنی مردم توسط پلیس که طبق آمار بیش از همه جوانان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار را هدف می‌گرفت. آقای بلومبرگ قبلا بارها از این سیاست‌ها دفاع کرده اما حالا که می‌کوشد آرای دموکرات‌ها را جلب کند از این بابت عذرخواهی کرده.

بعضی چهره‌های سیاسی سیاه‌پوست مثل سیلوستر ترنر، شهردار هوستون و بعضی نمایندگان سیاه‌پوست کنگره از آقای بلومبرگ حمایت کرده‌اند. در مقابل، بنجامین دیکسون، فعال سیاه‌پوست که پادکست معروفی دارد، در توئیتر کارزاری علیه بلومبرگ به راه انداخته با هش‌تگ «بلومبرگ نژادپرست است»‌ و موفق شده نظر بسیاری را جلب کند.

ورود بلومبرگ می‌توانست بازگشت چهره‌ای آشنا نیز باشد. این صحبت مطرح شده بود که او شاید هیلاری کلینتون را به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری همراه خود کند اما خانم کلینتون اخیرا در گفتگویی در پورتوریکو گفت با چنین پیشنهادی موافقت نخواهد کرد.

تا حدود یک ماه دیگر معلوم می‌شود که کارزار بلومبرگ را باید چقدر جدی بگیریم. عروج او فعلا باعث شده دو یهودیِ نیویورکی خیلی متفاوت شانس این‌را داشته باشند که به عنوان نامزد دموکرات‌ها به مصاف میلیاردر نیویورکی ساکن کاخ سفید بروند: یکی بلومبرگ که بزرگ‌شده ایالت ماساچوست است و با ثروت بسیار خود شناخته شده؛ دیگری سندرز که بزرگ‌شده بروکلینِ نیویورک است و به ستیز خود علیه ثروتمندان معروف است.