آغاز انتقام جویی جنبش النجباء در عراق

اکرم العکبی: شمارش معکوس برای انتقام جویی از آمریکا آغاز شده است

اکرم الکعبی، رهبر جنبش النجباء. عکس از: ‏اندیپندنت عربی (رسانه های اجتماعی) ‏

پس از مدتی سکوت و عدم اتخاذ موضع گیری در قبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از سوی ایالات متحده در سوم ماه ژانویه 2020، سرانجام اکرم الکعبی، رهبر جنبش النجباء روز شنبه گذشته در حالی که فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در کنار وی بودند، اعلام کرد که زمان انتقام جویی از ایالات متحده فرا رسیده است. اکرم الکعبی، تأکید کرد که شمارش معکوس برای انتقام جویی از قتل قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس آغاز شده است و نیروهای مقاومت، واکنش نظامی سختی به نیروهای اشغالگر آمریکا نشان خواهند داد.

البته قابل ذکر است که الکعبی در آغاز به عنوان فرمانده نظامی در تشکیل شبه نظامیان جیش المهدی که توسط مقتدی صدر تحت نام "مقاومت در برابر نیروهای آمریکایی" شکل گرفت، ظاهر شد، سپس وی درگیر خشونت های فرقه ای وحشتناک شده و در جنگ های متعدد داخلی شرکت کرد.

پس از انحلال جیش المهدی توسط مقتدی صدر، الکعبی که در وفاداری به ایران شهرت یافته است، به عنوان دبیر کل جنبش عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی تعیین شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مقامات آگاه عراقی می گویند که میزان حمایت و کمک های ایران به شبه نظامیان عراقی از سال 2011 به بعد آن چنان در حال افزایش بود که رهبران جوان عراقی تشویق به تشکیل گروه های جدید نظامی شدند و در پرتو همین تحول، اکرم الکعبی از قیس خزعلی جدا شده و جنبش النجباء را تشکیل داد و ایران بلافاصله اقدام به حمایت از گروه تازه تشکیل شده کرد و جنبش النجباء توانست با کمک تهران، در تحولات سوریه نقش چشمگیری را بازی کند.

با گذر زمان، جنبش النجباء تبدیل به یکی از بزرگترین گروه های شیعه مذهب عراق شد که تحت رهبری سپاه پاسداران در سوریه به جنگ و خشونت ادامه می داد و همین امر باعث شد تا ایالات متحده، جنبش النجباء را در لیست سازمان های تحریم شده قرار دهد.

البته اکرم الکعبی، رهبر جنبش النجباء به شیوه ابو مهدی مهندس، بنیانگذار کتائب حزب الله عراق از حضور در عرصه سیاست خودداری کرده و ترجیح داد به جای این که عضو پارلمان عراق شود، یک گروه نظامی شبح گونه را رهبری کند.

اما ناظران سیاسی عقیده دارند که اقدام جنبش النجباء به کناره گیری از مسائل سیاسی، یک تصمیم شخصی نیست و این مسئله در هماهنگی با ایران صورت گرفته است، به ویژه این که تهران پیوسته تلاش دارد شبه نظامیان عراقی وفادار به خود را به دو بخش تقسیم کند. بخش اول گروه های مانند سازمان بدر به رهبری هادی العامری، جنبش عصائب اهل حق، به رهبری قیس خزعلی و جنبش اسلامی به رهبری احمد الاسدی  هستند که در عرصه سیاست و قانون گذاری حضور فعال دارند، اما فعالیت های بخش دوم، محدود به مسائل نظامی و جنگی است و گروه های وفادار به ایران با بهره برداری از این شیوه، می توانند در هر دو عرصه سیاسی و نظامی نقش فعالی داشته باشند.

البته در پرتو همین سیاست، اکنون اکرم الکعبی در حالی که فرماندهان سپاه پاسداران در کنار وی حضور دارند، آغاز حملات انتقام جویانه را علیه منافع و پایگاه های آمریکا اعلام می کند. بدیهی است که هیچ یک از رهبران گروه های عراقی شیعه مذهب وفادار به ایران همچون هادی العامری، عضو مجلس و وزیر پیشین و قیس خزعلی، که 15 نماینده در مجلس دارد و سه وزیر در کابینه مستعفی عادل عبد المهدی داشت، با توجه به موقعیت سیاسی خود، توانایی این اقدام را ندارند. زیرا رهبران گروه های یاد شده به عنوان بخشی از دولت عراق شناخته می شوند و به نمایندگی از عراق با ایالات متحده در ارتباط هستند. اما اکرم الکعبی که سمت سیاسی مشخصی ندارد می تواند به خوبی نقش یک شورشی را بازی کند و حتی به تعهد کشورش برای محافظت از نمایندگی های سیاسی، پایبند نباشد.

الکعبی با بیان اینکه "مقاومت از حالت دفاعی به حالت تهاجمی منتقل شده است، می گوید:" جنبش مقاومت آماده است انتقام خون شهدا را بگیرد."

رهبر جنبش النجباء در سخنانی که روز شنبه گذشته در چهارمین کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم و امنیت در تهران ایراد کرد، گفت: "حمله نیروهای مقاومت عراق به پایگاه های آمریکایی اجتناب ناپذیر است و این حملات نهایت شدید و غافل گیرانه خواهد بود و البته نیروهای مقاومت تمام تحرکات نیروهای اشغالگر را تحت وارسی و نظارت دارند."

الکعبی افزود: " نیروهای مقاومت، روش جنگ فرسایشی را به کار خواهند گرفت تا این که همچون کتائب حزب الله در معرض واکنش نیروهای آمریکایی قرار نگیرند و آمریکا نتواند نیروهای ما را هدف قرار دهد. در اواخر سال گذشته، به دلیل کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، کتائب حزب الله 55 تن از نیروهای جنگی خود را از دست داد، اکنون به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در معرض چنین واکنشی، تلاش خواهیم کرد روش جنگ را تغییر دهیم و البته موشک ها و گلوله های ما، هواپیماها و سربازان نیروهای اشغالگر را در هر کجا که باشند، دنبال خواهد کرد."

چند ساعت پس از سخنرانی پرشور اکرم الکعبی در تهران، ساختمان سفارت ایالات متحده در بغداد هدف حمله موشکی قرار گرفت، اما این حمله هیچ خسارتی در پی نداشت و گفته می شود در این میان یک موشک به صورت تصادفی به یکی از مراکز نیروهای حشد شعبی برخورد کرده و منجر به آتش سوزی شده و سازمان بسیج مردمی را متحمل خسارت کرده است.

سپس به رغم این که حمله موشکی اخیر به سفارت ایالات متحده در بغداد، در شبکه های اجتماعی به صورت طنزی آمیز بازتاب یافت و ممکن است موشکی که در مرکز سازمان بسیج مردمی سقوط کرده است منجر به کشته شدن برخی افراد غیر نظامی شده باشد، اما گروه های وابسته به ایران حاضر به پذیرش مسئولیت این حمله نشدند. هرچند سکوی پرتاب موشک شلیک شده به سمت سفارت آمریکا در منطقه در شرق بغداد یافت شد که در کنترل شبه نظامیان وفادار به ایران قرار دارد.

در همین راستا، هشام الهاشمی، تحلیل گر امنیتی، می گوید: " یافتن سکوی پرتاب موشک های کاتیوشا پس از هر حمله به مراکز نیروهای آمریکایی و خارجی در قلمرو عراق، مهم ترین دستاوردی برای نیروهای امنیتی عراق به شمار می رود."

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia